Is het houden van een "praatje pot" iets wat in je zit, of kan je het je ook eigen maken?

zo ja, hoe pak je dat aan?

Toegevoegd na 19 minuten:
sorry, de uitdrukking is niet algemeen bekend zie ik.
een praatje pot is een kort maar hopelijk toch leuk gesprekje bij de bushalte, bij de bakker, of in de wachtkamer.

14 jaar geleden
7.8K
Cryofiel
14 jaar geleden
Is dat dialect of zo? Ik heb in diverse delen van het land gewoond, maar ik heb nog nooit van een "praatje pot" gehoord. Ik kan zelfs niet verzinnen wat het zou kunnen zijn.
Cryofiel
14 jaar geleden
Zoals een politicus vragen beantwoordt tijdens een interview?
Rieneke1
14 jaar geleden
nee, sorry dat ik het niet heb uitgelegd.
het is een kort praatje bij de bushalte of bij de bakker :)
oppervlakkig, maar wel gezellig.

Het beste antwoord

Als het niet in je zit kun je het aanleren. Het blijft dan echter ten alle tijden aangeleerd gedrag.
Ik heb het van nature niet in me zitten. Ik kan het wel, maar alleen als ik in een bepaalde stemming ben. Soms gaat het gewoon niet, staat mijn hoofd er niet naar of zo. Ik kan het ook zeker niet over elk onderwerp.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik voer trouwens liever een inhoudelijk gesprek. Liefst met iemand met dezelfde interesses als ik, en dan vooral met nieuwe inzichten. Erg leuk en interessant. Dat gaat me veeeeeel makkelijker af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
is het erg nadelig als gedrag aangeleerd is?
het gaat toch om het effect; sociale deelname?
en hoe leer je het aan?
oh wel veel vragen realiseer ik me ineens, antwoord naar behoefte, en alvast bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. Het nadeel van aangeleerd gedrag is dat het nooit spontaan zal worden. SOms voel je dat feilloos aan. Nooit een baas gehad die heeft geleerd om interesse in zijn medewerkers te tonen? Als je dat ooit meemaakt, dan merk je gelijk dat het een toneelstukje is.
2. Natuurlijk gaat het om het effect. Ik doe er bv alles aan om mijn autistische zoon sociale vaardigheden bij te brengen. Hij kan het een beetje en soms lijkt het zelfs spontaan te gaan, maar het blijft aangeleerd en als hij ergens in verdiept is of een slechte tijd heeft, dan is het weer helemaal weg.
3. Je leert het door anderen te imiteren en daar veel mee te oefenen. In het begin gaat dat niet zo goed, maar als je blijft volhouden dan komt er een moment dat je achteraf denkt: Goh, dat leek net een echt gesprekje... ;-)
Eigenlijk is het niet veel anders dan men leert op sociale vaardigheidstrainingen. Gewoon wat techniekjes en handvaten van hoe je zoiets aanpakt en dan maar oefenen in het dagelijks leven, in de praktijk. Als je nog meer vragen hebt... Laat maar komen

Andere antwoorden (5)

Dat is praten zonder inhoud. Praten om het praten.
Ik geloof niet dat je zoiets eigen kunt maken, dat zit in je of niet. Ik zou het absoluut niet kunnen. Vindt het ook erg zwaar om te luisteren naar mensen die niks te vertellen hebben.

Sommige mensen kunnen dat heel goed. Aan een stuk door praten zonder inhoudelijk iets te zeggen, vooral tijdens telefoongesprekken pfff..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zit absoluut in je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor...dat kun je prima oefenen...TV host Larry King heeft er ooit een boekje over geschreven
"How to Talk to Anyone, Anytime, Anywhere: The Secrets of Good Communication" misschien is er een nederlandse vertaling.
Je kunt zowat alles gebruiken om een gesprekje te beginnen, behalve religie en politiek. Het weer is, hoe afgezaagd ook, bijna altijd goed. Je begint bijvoorkeur over iets gemeenschappelijks: "Weet u hoe laat de bus komt?"
"Het is vandaag niet zo druk als anders..."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het iets is wat in je zit.
Ik heb het ook, ik ben van nature een hele makkelijke prater, en raak snel met mensen in gesprek.
Dus in een pretpark in de langer dan een uur durende wachtrij heb ik ook geen problemen, want ik klets met iedereen die daar open voor staat.

Ik vind het ook een beetje vreemd dat er bij eerdere antwoorden zo negatief over wordt gedaan.
Want als je niet van zomaar een gezellig kletspraatje houdt zul je toch de meeste mensen zwijgend voorbij moeten gaan, omdat je niet met een wildvreemde direct een heftige discussie aangaat over inhoudelijk belangrijke zaken.

Gewoon een gezellig praatje maken is soms heel fijn, en er zijn best een hoop mensen die dat heel erg waarderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar de vraag gaat mijns inziens toch echt over vreemden. Ze heeft het over een gesprekje bij de bakker, de bushalte e.d.
Daar sta ik niet met mijn moeder of zusje een praatje pot te houden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gootje ben het met je eens, vind het negatieve over gesprekken die niet inhoudelijk zijn ook niet hierbij horen.
Als je toch samen een tijdje staat te wachten op iets, kan je natuurlijk strak voor je uit kijken omdat je niets hebt met pot praatjes maar je kan ook even een babbeltje maken, over niks, niet elke gesprek hoeft inhoudelijk te zijn. Het breekt de tijd, en je weet maar nooit hoe inhoudelijk zo'n gesprek zich kan ontwikkelen.
Ik ben vóór potpraatjes bij de bushalte, al die nietszeggende starende blikken in de verte wordt een mens meestal niet vrolijker van, een gesprekje met een grapje en een lolletje kunnen je dag even een kleurtje geven.
Maar iedereen is hier vrij in natuurlijk, maar ik zie het niet als iets negatiefs
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben best wel jaloers op mensen die dat goed kunnen, je knoopt makkelijk een gesprekje aan en gaandeweg het gesprekje blijkt dan wel of de ander ook echt iets interessants te vertellen heeft.
Ik denk dat een "praatjepot" onder een sociale eigenschap hoort. En je spontaniteit. Ik heb er ook wel eens geen behoefte aan dat weet ik van mezelf. Zeker niet in een wachtkamer bij een arts. Ik sluit mij af door mijn eigen boek mee te nemen,en zit ik te lezen.Praatje pot kan de tijd wel eens doorbreken als je bijvoorbeeld ergens staat te wachten. Ik denk dat het te maken heeft met je humeur op dat moment.En hoe open jij staat om een praatje te maken. En met welke mensen je even in gesprek raakt bijvoorbeeld over het weer hiii. Iedereen heeft het wel in zich. Het ligt aan de situatie en je humeur op dat moment. Ik heb wel eens in een lange rij gestaan voor kaartjes voor een theater. Dan sta je allemaal voor het zelfde ,de meeste mensen zijn vrolijk gestemd. En raak je wel in de stemming voor een "praatje pot".