Hoe geef ik mijn mening zonder anderen voor het hoofd te stoten?

Hoe geef ik mijn mening zodanig weer dat ik anderen niet onnodig voor het hoofd stoot, maar zonder zó voorzichtig te hoeven zijn dat ik mijn mening niet meer kan geven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7K

Antwoorden (30)

door te zeggen ik vind of ik denk.
ik zelf gebruik vaak de zin .
ik ben er van overtuigt.
ik denk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeg er duidelijk bij dat het jouw mening is en geen vaststaand feit, dan ben je duidelijk genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volstrekt onmogelijke opgave. Ook als je geen scheldwoorden gebruikt grijpen mensen van alles aan om zich gekwetst te voelen, en dwingen je in een positie dat je wel bijna moet gaan roepen 'dat je het zo niet hebt bedoeld'.
14 jaar geleden
Je hebt daar cursussen voor. Non Violent Communitation (NVC). Misschien interessant om wat over lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij een goed onderbouwde mening over iets geeft dan kan niemand zich daaraan storen. Dat recht heb je gewoon. Ik vraag mij af waarom je met jou mening niemand voor het hoofd zou mogen stoten. Het is juist goed om je uit te spreken. Je hoeft natuurlijk niet je hart op de tong te hebben, maar af en toe je mening geven is niet verkeerd. En als mensen zich dan voor het hoofd gestoten voelen...........jammer dan!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn een aantal factoren van belang.. er zijn namelijk voldoende vragen, waarin je een mening kunt hebben of een bepaalde gedachtegang kunt aanhangen zonder dat de ander zich daardoor gepasseerd voelt..

Maar er zijn ook vragen, die in meerdere of mindere mate vrijwel altijd iemand 'voor het hoofd stoot' als jij een bepaalde mening hebt..

Het ligt aan je 'gesprekspartner'.. wederzijds respect, open staan voor andere gedachtegangen, niet te resoluut.. laat ruimte voor de ander, je kan diegene vragen wat hij of zij er van vindt..

Ik denk dat het onmogelijk is om altijd met iedereen dusdanig rekening te kunnen houden, maar wanneer je de ander in zijn waarde laat, respect en ruimte geeft dat de ander zich niet dusdanig 'aangevallen' hoeft te voelen..
(Maar ja, dat is mijn mening ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je mening geeft dan zullen er altijd mensen zijn die het er niet mee eens zijn en zich aangesproken voelen.
Als dat niet zo zou zijn,zou het geen mening zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meneer Rota van Clac,dat is even makkelijk als water in wijn veranderen. Daar is gewoon een wondertje voor nodig,dus U zult op de spirituele toer moeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zult de taal van de ander moeten spreken. Een eenvoudig voorbeeld: als je tegen een kind praat, zul je die woorden moeten gebruiken die het kind kan begrijpen. Dan kan je alles zeggen wat je maar wilt.

Het is natuurlijk wel heel moeilijk. Maar toch doe je dit al redelijk vaak in je leven.
Met je vriend(in), je ouders, je grootouders, je kinderen, in het buitenland, op je werk, enz. Telkens pas je je manier van communiceren aan. Gebruik dus deze ervaringen om je een nog voor jouw onbekende taal aan te leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Als je tegen een kind praat, zak je 'geestelijk door je knieën'.
Moet je dat tegen volwassenen dan ook doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms moet je zakken, soms moet je stijgen, soms moet je vrouwelijk worden (voor een man).
Als een universitair tegen een lager opgeleide praat, hoe maak je dan iets duidelijk? En omgekeerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet je. Of je komt er heel snel achter. Maar je moet wel willen kijken en aanvoelen.
Dit is best heel moeilijk, want zeker op het gebied van geloof en spiritualiteit zijn mensen niet alleen heel stellig, maar ook nog eens heel gevoelig.
De vragen worden heel vaak gesteld om bevestiging te krijgen. Als je hier tegenin gaat omdat je een andere mening hebt, schiet de andere partij in de verdediging.

Eigenlijk is het de kunst om het antwoord van meerdere kanten op een respectvolle manier te belichten en daarbij jouw visie op het geheel toe te lichten. Je kunt laten merken dat dit jouw mening is door dit ook op te schrijven. Het scheelt enorm als je antwoord niet als doel heeft de ander te overtuigen, maar als doel heeft om een 'ander inzicht' toe te voegen.

Ook jezelf moet je dit bij een meningsvraag voorhouden dat je slechts jouw inzicht wilt toevoegen en geen gelijk krijgen. Als jij dat met respect doet en er wordt respectloos of kortzichtig op gereageerd, dan is dat niet jouw probleem maar dat van de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra je een mening geeft, hebben mensen met een andere mening de neiging om zich aangevallen te voelen, of hun trots is aangetast, of hun eer of hun geloof.
Dat is jammer, maar zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar: 6,8 miljard mensen die elk een eigen individu zijn, sommigen zijn dominant van aard en accepteren geen andere mening, sommigen kan het niets schelen.
Omdat er dus zovelen zijn die een andere mening hebben, kan jij nooit een mening geven zonder die mensen voor het hoofd te stoten.

Maar ik nodig je van harte uit om je mening te geven. Elke mening die afwijkt van de mijne kan ik van leren... of naast me neerleggen. En ik nodig iedereen uit om er net zo mee om te gaan.
itsme
14 jaar geleden
Als je duidelijk laat weten dat het jouw mening is maar dat je ook inziet dat je er naast kan zitten.

Als je duidelijk laat weten dat je begrijpt dat als een onderwerp van verschillende kanten bekeken wordt er verschillende meningen ontstaan.

En als je duidelijk kunt maken dat je de mening van de ander wilt begrijpen en de ander jouw mening wilt uitleggen zodat jullie beiden meer over het onderwerp leren. Samen hoger opkomen.

Het spreekt voor zich dat de ander deze regels ook zal moeten hanteren anders kom je nog nergens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is van belang dat je sociaal blijft, dus je zou kunnen beginnen met; Alle respect voor jou mening maar ik ben van mening dat...................................en dat is mijn belevening/mening maar dat hoeft de jouwe niet te zijn.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zieneres, je hebt gelijk, taalfoutje! Dank voor je opmerking!
Het gaat er meestal niet om , wat je zegt, maar hoe je het zegt, dus kan je gewoon je mening geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist dat is mijn probleem. Als ik probeer te doen wat jij hier aanraadt, gaat het mis. Laten we eens een discussie nemen over een paranormale ervaring, als "willekeurig" voorbeeld. Laten we een ervaring nemen waar veel onderzoek naar is gedaan, en waar al veel over bekend is. In het begin gaf ik direct mijn mening. Ik noemde de onderzoeken, en de conclusies die je daaruit zou kunnen trekken. Ik vertelde dus dat er ook een andere manier was om naar die ervaringen te kijken. Dat was echter fout. Ik zou de "tegenstander" (niet mijn woorden) direct platwalsen. Ik kreeg de tip dat ik eerst goed moest luisteren naar degene die een ervaring noemde. Dat heb ik daarna dan ook gedaan. Eerst de ander laten vertellen, daarna pas met mijn toevoegingen komen. Als toevoeging, dus door het onderzoek te noemen, uit te leggen wat je daaruit zou kunnen concluderen en waarom je dat zou kunnen, en dan te zeggen dat dit in mijn ogen een heel goede manier is om de ervaringen te duiden. Dat was echter eveneens fout. Ik zou de ander eerst poeslief uithoren, om er daarna overheen te walsen (jouw woorden). Dus:
--  Meteen vertellen dat er ook een andere verklaring bestaat, is fout.
--  Eerst goed naar de ander luisteren en daarna vertellen dat er ook een andere verklaring bestaat, is fout. Hoe dan wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rot. wie voelt zich hier nu voor het hoofd gestoten, het is al de zoveelste vraag van je over dit onderwerp, wil je nu steun, gerechtigheid, bijval, advies, inzicht, wat wil je nu?
Nogmaals Rot. het fijt dat er zoveel mensen niet meer met je in dicussie gaan, is een teken dat het ergens niet goed gaat, het fijt dat ik telkens weer op jouw vragen en antwoorden in ga, wil zeggen dat ik je niet afval, maar wil steunen, je bent zo argwanend als de pest geworden, hiermee blaas je het probleem steeds verder op, gooi er nu eens gewoon zand er over en begin opnieuw.
Ik ben je tegenstander niet!
Ik ben een voorstander van je!
Je bent zelf zeer bespraakt, met een grote wetenschappelijke achtergrond, maar je dicussie's komen vaak over van iemand die het wel even zal vertellen, is niets mis mee, maar hoe hoger je staat hoe harder je kunt vallen.
Tijdig een dicussie stoppen is geen uiting van zwakte maar van inzicht, doorgaan tot het bittere eind, alsmaar het laatste woord willen hebben is dat wel.
Mensen wetenschappelijke inzichten willen geven is geen zwakte, deze mensen willen bekeren is dat wel.
Je hoeft niet van je geloof af te vallen om een ander te plezieren, maar je kan wel naast ze gaan staan om te overleggen.
Gelijkwaardig voelen en er na handelen is de basis van een goede discussie.
Je bent ook een gevoelsmens net als ik,daarom blijf je hier over terug komen, dat is ergens een goede karaktertrek, voor gevoelsmensen is onrecht heel erg, ze kunnen er zo maar niet over heen stappen, het vreet aan ze.
pak nu die schop en gooi het zand er over en sluit dit af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fijt is feit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooiiiiiii ed, mijn complimenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, dank voor je woorden. Ik zie enige toenaderingspunten, maar ik zie ook dat we - gelukkig slechts voor een gedeelte - nog steeds langs elkaar heen praten. Je noemt zelf al op wat het probleem is: veel mensen trekken zich terug uit de discussie. Dat wil ik voorkomen. Maar wel op voorwaarde van gelijkheid - als die ander zijn mening mag geven, mag ik dat ook. Als ik het niet mag, mag die ander dat ook niet. Gelijkheid voor iedereen! Ik zie nu dat mensen stoppen als ik informatie geef en vertel wat die informatie zou kunnen betekenen. Ik zie dat die mensen ook stoppen als ik eerst heel goed naar ze luister, en daarna mijn informatie geef en vertel wat die informatie zou kunnen betekenen. Dus: is het dan fout om informatie te geven? Als dat zo is, hoor ik hier niet thuis. Of is het juist goed om informatie te geven? Als dat zo is, hoor ik graag hoe ik dat dan zodanig kan doen, dat mensen zich niet terugtrekken. Dat is namelijk waar ik naar op zoek ben: HOE doe ik dat? Laatste mogelijkheid is natuurlijk nog dat sommige mensen zich nu eenmaal ALTIJD zullen terugtrekken zodra ik informatie geef. Als dat zo is, zijn het die mensen die niet op GV thuishoren, want GV draait juist om het delen van informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, mooi antwoord en reactie. Vooral dit stukje "Mensen wetenschappelijke inzichten willen geven is geen zwakte, deze mensen willen bekeren is dat wel."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Rota, het is ook een beladen onderwerp ,meestal zijn de ervaringen van deze mensen ( ook ik) zo intens, dat je kan praten wat je wil.
En jij maar je best doen en je best doen, dus denken die anderen, bekijk het maar en haken af.
Bijna alle lange discussie's gaan na een paar reactie's gewoon nergens meer over, omdat het hoofddoel dan al gewoon zoek is en het alleen nog maar gaat over de juiste uitleg van woorden en op of aanmerkingen.
de onderlinge afstand is vaak veel te groot, op een hoop punten heb je vaak wel gelijk, maar zeker niet alle punten.
Voor jou zelf heb je op alle punten gelijk.
Tja dat botst.En dan komen de voorbeelden, heel vaak zeer persoonlijk, heel vaak emotioneel beladen en dan gaat de discussie daarover verder.
Als ik 10 hoog in een boom geklommen ben en jij zegt die boom bestaat niet, dan zullen we nooit bij elkaar komen, maar is dat dan zo erg?
Ik blijf in de overtuiging dat ik 10 m. hoog in die boom geklommen ben, nou en?
Tijdig de discussie stoppen is voor niemand erg.
Doorgaan tot het alleruiterste en dan maar bozer en bozer worden en toch geen gelijk krijgen bereik je ook niets, alleen ergenis.
Als iemand je beledigt, dan meld je dat en stop gewoon de discussie, dat is geen zwakheid, dat is sterkte tonen.
Wat n vraag :)

Als je echt je mening geeft, waarom denk je dat je voorzichtig moet zijn, of dat je iemand voor het hoofd stoot? Dit is toch je mening. Zowat?

Zo'n vraag als deze zou er dan niet moeten verschijnen, net als je angst --- om welke "reden" dan ook --- je mening geven zou er in dat geval niet moeten zijn.

Je mening geven en iemand denken voor het hoofd te stoten zijn twee verschillende dingen. Het feit dat je geen onderscheidt maakt --- of niet weet ---- zegt al wat.

Of je dat bewust doet of niet dat moet je zelf weten. Maar als je mening verondersteld die ontkennende uitgangspunt dan is het geen "je mening" meer, maar een "ontkenning van iemand anders mening"

Dat zijn twee verschillende dingen, die kunnen soms wel samenhangen, maar bij jou niet. Bij jou, je mening is een ontkenning. Het ontkenning van alles, wat ervan buiten valt.

Meningen van andere mensen, feiten, argumenten, zelfs fenomenen ben je bereid te ontkennen, als ze buiten je mening vallen. Ik doe vaak ook zo, maar dan geef ik eerlijk toe: ik geef geen mening, ik stoot je voor het hoofd.

Dus ik zou zeggen, weet wat je denkt zegt en doet, nog voordat je denkt zegt en doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kashmir, je geeft hier een goed antwoord, wel overdacht, duidelijk en netjes, probeer het zo te houden en laat je niet verleiden tot uitspraken die voor de ander kwetsend zijn.
Je hebt veel kennis in huis, je taal is soms een zwak punt en je gedrevenheid om je mening hier te zeggen, is hier op g.v. soms een naar beneden stortende waterval die totaal zijn doel mist.
Een dicussie die zijn doel mist, hoe goed bedoeld dan ook, is zinloos, je bent nu vaak het onderwerp van gesprek, juist door het missen van dat doel en de manier waarop.
Mensen kwetsen in de naam der liefde is onmogelijk.
Mensen accepteren hoe ze zijn, in de naam der liefde, is uitermate moeilijk, maar wel mogelijk.
Zie mijn reactie niet als een aanval op je, maar als een goedbedoelde hulp.
Ik voel de pijn die je vaak hebt tijdens een discussie, een pijn die vraagt om begrip, maar dat begrip is verdwenen tot achter de horizon.
Vindt de weg weer terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ed :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je begrip, je energie komt hier bij bakken binnen, bedankt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is diezelfde waterval, ed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag best een beetje minder, je hebt me overtuigt. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeps, sorry, dat was niet de bedoeling :D :P :) :) :)
Door "Het is..." te vervangen door "Ik vind..." "Ik denk..."
En in je achterhoofd te houden dat jouw mening, of de mening van wie dan ook....gezien in het licht van de eeuwigheid en de omvang van het universum...maar heel erg weinig voorstelt.
En dat geldt ook voor mijn mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door gebruik te maken van het voorkeur-communicatiesysteem van de ander. Dat klinkt ingewikkelder dan dat het is. Het heeft te maken met de woordkeuze die iemand gebruikt. Deze woorden kunnen onder een aantal cathegorieën vallen: zien, horen, voelen en denken/weten.
Iedereen gebruikt alle referentiewoorden en heeft een voorkeur voor één van deze.
Een visueel gebruikt woorden als: zien, (be)kijken, kleurig, mooi...
een auditief iemand gebruikt: horen, zeggen, hard, melodieus, praten, klinken...
Een voeler gebruikt: zacht, lekker, knus, gezellig, warm, voelen, meeleven...
Een denker gebruikt woorden als snappen, begrijpen, weten, denken, analyseren...
Door woorden van de ander in je antwoord te spiegelen, voelt de ander zich begrepen.

En als laatste: vermijd het woord "maar" en vervang het door "en". Dat maakt een wereld van verschil. Het woordje "maar" ontkracht hetgeen dat de ander gezegd heeft, en daar komt vaak reactie op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door te vragen of die gene jou mening wil horen? Zo ja ,dan zeg je dat je niemand voor zijn hoofd wil stoten maar dat je er zo en zo over denkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Hoe geef ik mijn mening
zonder anderen voor het hoofd te stoten?"

Voorwaar ik zeg jou:

Velen zitten niet
op jouw/ een mening te wachten;

ik ben daarom van mening,
dat het passend is
om jouw/ een mening te geven,
wanneer men dáárom vraagt.

Verder is het zo:

Al ben jij Jezus zelf,
en al geef jij jouw ‘beste mening’,
op een ‘goedaardige manier’,
dan zal jouw mening
(voor sommigen of velen)
‘kwaadaardig’ over kunnen komen;

met andere woorden:

men zal zichzelf, ten alle tijden,
voor het hoofd gestoten kunnen voelen
door een mening van iemand anders.

Ook ben ik van mening,
dat alle meningen relatief zijn.

Tot slot ben ik van mening,
dat jij, met jouw (relatieve) mening,
niemand voor het hoofd stoot;

men LAAT zich immers zelf voor het hoofd stoten;

zó meen ik…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist,men laat zich zelf voor het hoofd stoten, daar kies je zelf voor, je kan ook even glimlachen en afhaken. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@eddijst bedankt voor die +1 ^_^
Lees eens het boek 'Effectief communiceren en samenwerken' van Anseel, Beirens en Feys ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een gesprek is het heel belangrijk dat je niet 'je' of 'men' gebruikt terwijl je eigenlijk 'ik' bedoelt. Veel mensen zeggen bijvoorbeeld vaak 'je denkt wel eens' terwijl ze eigenlijk 'IK denk wel eens' bedoelen. Dat staat afstandelijk en daarmee generaliseer je je eigen waarnemingen of meningen, alsof ze ook voor de ander zouden gelden.

Om er geen twijfel over te laten bestaan dat het om JOUW mening gaat, moet je vaak 'ik' gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedereen is geïnteresseerd in de mening van de ander en dus ook niet in jouw menig.
Niet iedereen wil (kan) de waarheid vernemen, omdat hij/zij deze niet kan rijmen met zijn/haar overtuiging.
Het hangt heel sterk van de situatie (moment, mensen) af wanneer je je mening naar voren brengt of hij goed valt of niet. Het is een kunst om die wetenschap goed toe te passen.
Anders wordt het als iemand je om je mening vraagt. Hij zal dan zelden verkeerd worden opgevat, nog sterker je kunt er om worden gewaardeerd. Met heikele onderwerpen moet je altijd oppassen. Die onderwerpen zijn o.a. geloof, milieu, uiterlijk, familieaangelegenheden.
Daar zul je de politicus uit moeten hangen. Als je de laatste weken de Kamerdebatten hebt gevolgd dan begrijp je misschien wat ik bedoel. Een politicus is iemand die nooit de verjaardag van zijn vrouw vergeet maar wel haar leeftijd.
Het is dus een vaardigheid die je aan kunt leren om je mening kenbaar te maken. Situatie en onderwerp inschatten, analyseren, rekening houden met iemands gevoeligheden en de juiste woorden kiezen. Het moet lukken. Veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hou het bij jezelf. Geef eerlijk je emotie daarbij aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan niet. Je kunt proberen je een beetje in te dekken door er nadrukkelijk bij te zeggen dat het JOUW MENING is, maar dan nog zijn er mensen met dermate lange tenen dat ze bij wijze van spreken al beledigd zijn als jij zegt dat je hun lievelingskleur zelf nooit zou dragen.

Mensen beledigen is een verschijnsel dat je zo veel mogelijk moet zien te vermijden, maar dat je op geen enkele manier te allen tijde voorkomen kunt.

Je altijd, terecht of onterecht, beledigd of aangesproken voelen en daar ook nog eens nadrukkelijk uiting aan geven, is beslist geen fraaie eigenschap. Vooral niet bij mensen met een erg kort lontje of erg lange tenen.

Je kunt wel elk woord op een goudschaaltje wegen, maar vroeg of laat zul je altijd iemand tegen het hoofd stoten of op de tenen trappen. Integriteit, 100 % staan voor wat je zegt en een neutrale woordkeus zijn daarom het enige wat je kunt doen om je daar een beetje tegen te wapenen. Uiteindelijk blijft het met sommige mensen kwaad kersen eten, hoe zoet ze ook zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door te zeggen:

Mijn mening is .......

Of:

Zo denk ik erover.........

Of:

Dit ............. is mijn persoonlijke mening
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door zelf in je vraag het woord onnodig op te nemen behoud je jezelf al het recht voor daar waar je het nodig vindt toch je mening te geven, ook al stoot je iemand voor het hoofd. Het is dan immers niet onnodig.

Dit gezegd hebbende wil ik graag te kennen geven dat naar mijn mening het onmogelijk is je mening te ventileren zonder bij tijd en wijle iemand te kwetsen en/of voor het hoofd te stoten.

Mijn strategie is er op gebaseerd dat ik zoiets niet van tevoren altijd weet en dat ik met wat ik niet weet geen rekening moet (hoef te) houden.

Als ik iemands kwetsbaarheden wel ken, kan ik daar rekening mee houden inzoverre dit belang in mijn ogen zwaarder weegt dan het belang van het ventileren van mijn mening.

Dit kan ik doen door mijn formuleringen zo te kiezen dat ze bij de betreffende toehoorder minder scherp , of minder kwetsend overkomen.

Mocht ik onverhoopt toch een faux pas begaan, kan ik in het uiterste geval mijn excuses aanbieden, of ik kan proberen in een zo vriendelijk mogelijke sfeer tot een beter begrip te komen.

En nog zal niet iedereen mijn vriend worden.
14 jaar geleden
altijd beginnen met ik denk dat ik het zo zou doen ,of volgens mij is het dit of dat,of ik weet het niet zeker maar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nuanceren..

Moet je mee oefenen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijf netjes en beleefd, soms kwets je mensen er misschien mee. Maar bedenk dat mensen je achteraf bijna altijd toch wel dankbaar zijn dat je eerlijk je mening hebt gegeven, ook al zullen ze je dat misschien niet altijd zeggen.
tips bij het geven van je mening:
- praat altijd vanuit jezelf, haal er geen anderen bij
dus wel: ik vind, ik denk etc.
dus niet: wij vinden, wij denken etc.
- ga niet schelden of grof taalgebruik gebruiken.
- zeg duidelijk wat je vind, en draai er niet omheen.
- kijk de persoon aan, kijk in elk geval niet hele tijd van
hem/haar weg.
- bedenk wanneer mensen om jou om je mening vragen,
ze die ook eerlijk willen, anders vragen ze er niet om.
- behandel mensen hoe dat jij zelf ook behandeld wil
worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt een ander nooit voor het hoofd stoten zonder fysiek geweld... De ander zal zich voor het hoofd gestoten voelen door iets wat jij zegt, maar dat is puur persoonlijk, dus er is geen enkele wet die jou leert een ander niet voor het hoofd te stoten...

Mijn ervaring is als je iets werkelijk spontaan zegt, dat het mag en dat de ander zich nooit voor het hoofd gestoten voelt...