Ooit zou ik hierop "ja" geantwoord hebben. Toen de televisie in opmars kwam en er veel netten kwamen, heb ik mijn best gedaan om de kinderen niet teveel televisie te laten kijken. Intussen weet ik dat het er niet om gaat hoeveel je voor de televisie of achter de computer zit, maar dat het gaat om het soort gebruik dat je er van maakt. Kijk je apathisch soaps of volg je de actualiteiten? Doe je alleen maar (gewelddadige) spelletjes of ben je aan het programmeren en/of zoek je dingen op omdat je meer kennis van, voor jou, interessante onderwerpen wilt krijgen? Neem je alles wat je hoort klakkeloos aan of gebruik je deze informatie om een eigen mening te vormen? Zit je echt alleen maar TV te kijken of te computeren of heb je ook nog een sociaal leven?
Mijn antwoord is dus dat hier geen eenduidig antwoord op is, maar dat dit per individu zal verschillen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met de vraag wordt bedoeld houd televisie en internet het volk onwetend. Ik zou zeggen dat dit deels wel klopt. Als je kijkt naar programma's als whip-out en americans next top model. Dan is dit niet echt bepaald bevorderlijk voor het menselijk intellect. Die programma's leiden de mensen af van wat belangrijk is in de wereld. Niet dat ik de programma's daar mee beoordeel want hersenloos vermaak is af en toe ook leuk. Echter je hebt ook programma's en websites die het volk informeert. Zo zit ik persoonlijk vaak op het internet om het nieuws te volgen en achtergronden van het nieuws. Als het een interessant/belangrijk onderwerp is dan vergelijk ik dingen zelfs. Wat bijvoorbeeld intressant is om te doen is tijdens ruzie tussen israel en gaza om te kijken wat al jazeera en haaretz er over vertellen. Op televisie zijn er ook programma's die het volk beter informeren. Zo heb je programma's als nova en zembla die misstanden die diepgaande documentaires uitzenden of problemen in onze maatschappij (al heeft zembla wel de neiging tot eenzijdigheid). Zo kunnen ook minder diepgaande programma's als radar, kassa en opgelicht belangrijke informatie geven aan het volk. Zo kijk ik graag ook naar documentaires op the discovery channel en national geagraphic hierbij kan je zeker niet zeggen dat dit het volk dom houd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
whip-out moet natuurlijk whipe-out zijn en die mistanden moet worden weggehaald.
Sorry voor het slordige taalgebruik ik mag dan wel dyslect zijn maar dit is wel heel erg slordig.
Als het veel regent willen we zon. Als het langdurig zonnig is , zoals voorjaar2007, dan willen we regen. Als het na lange zomer avonden sávonds weer vroeger donker is vinden we dat gezellig ,maar in het voorjaar weer langer licht, zoals nu, dan vinden we dat ook weer fijn! Het lijkt wel of de mens altijd op zoek is naar iets wat afwijkt van het gangbare. Toen de eerste radio kwam en het betaalbaar werd voor de gewone man was dat voor velen zo belangrijk dat je er voor thuis bleef! Programma's zoals de bonte dinsdag avondtrein, en het hoorspel: De witte hel, waren hoogte punten in de dagelijkse sleur Nu waren er toen al niet veel auto 's, maar op zo'n avond waren de wegen leeg!!! Toen kwam heel langzaam de t.v.. Eerst onbetaalbaar maar toen de welvaart toenam voor iedereen bereikbaar. Ook zo ging het met de kleuren t.v. Jaren later was het de beurt aan de computer, toen internet en toen : ga zo maar door!!!!! De mens heeft in een steeds sneller tempo behoefte aan een nieuw vermaak ongeacht de prijs. We laten ons vermaken met hapklare brokken. Zitten en slikken!!!! En dat is nu het mooie van deze site je kan nu zelf die hapklare brokken klaarmaken geheel naar eigen inzicht en recept ,of het gewoon laten. Er moet niets. Maar je hebt zelf nog je eigen inbreng, de een wat meer als de ander. Maar ook dit is verslavend maar wel op een prettige manier. En zeker geen hapklare brokken!!!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee,
als je deze opium relateert aan "brood en spelen". Dit leverde het volk vroeger een volle maag en afleiding / vermaak.

Televisie is echter inactief vermaak, Internet is deels actief, deels inactief.

Het grootste bezwaar: Internet voorop en televisie als goede tweede zijn vermaaksmiddelen die a-sociaal zijn. (In de letterlijke betekenis van het woord). Veel meselijke relaties, misschien ook wel relaties tussen mens en dier, gaan hieraan kapot.