Waarom is het moeilijk om iemands overtuiging te accepteren?

Als iemand achter zijn politieke overtuiging staat,links of rechts,wie zijn wij dan om daar over te oordelen?M.a.w. als iemand anders denkend is,politiek of sexuele geaardheid,waarom word zo'n persoon beledigd?

Toegevoegd na 4 dagen:
Het valt mij helaas op,dat politiek rechts minder last heeft van de uitlatingen van links,dan andersom.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

mensen denken altijd dat ze het beter weten dan een ander. En mensen hebben altijd commentaar op wat iemand doet, dat zin in de natuur van de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Mensen hangen (vaak) een mening aan omdat ze zichzelf daarin terugvinden. Die mening weerspiegelt henzelf en bevestigt hun gevoelens en gedachten. Dat geeft steun aan het geloof in jezelf, je eigenwaarde en je zelfvertrouwen. En vaak geldt: hoe onzekerder je bent van dat deel van je persoonlijkheid waarvoor je die steun zoekt, hoe heftiger je je aan die mening vastklampt.
Dus die mening verdedig je, als iemand anders daar een andere mening tegenover zet. In feite verdedig je jezelf. Je beschermt je eigen onzekerheid. En dat kan er dan heftig aan toe gaan, ja.
Het zou mooi zijn als iedereen de wijsheid zou kunnen opbrengen om het verschil te zien tussen jezelf heftig verdedigen en een ander veroordelen, beledigen of kwetsen. Helaas is dat niet altijd zo. Als eerlijk gedachten wisselen niet volstaat, kan alsnog gewonnen worden door ‘geweld’ te gebruiken.
Soms te verleidelijk.
Schrale troost? De belediger houdt er zelden een fijn gevoel aan over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat veel mensen zich niet bewust zijn van hun eigen referentiekader. Als je onbewust vanuit je eigen referentiekader reageert, kun je het niet eens zijn met andere overtuigingen. Elke andere overtuiging is vreemd en wordt vaak zelfs als bedreigend ervaren.
Dat komt voort uit angst dat het eigen vertrouwde referentiekader omver wordt geworpen. Voor deze mensen is hun overtuiging onlosmakelijk verbonden met hun mens zijn. Dus als je hun overtuiging tegenspreekt, erken je hen niet in hun bestaan en voelen ze zich persoonlijk bedreigd.
Maar juist die mensen doen er zelf hard aan mee om overtuigingen tegen te spreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Waarom is het moeilijk
om iemands overtuiging te accepteren?"

Men zou het moeilijk kunnen vinden,
om iemands ‘overtuiging’ te accepteren,
vanwege ‘het verschil’;

Want wanneer iemands ‘overtuiging’
zal ‘verschillen’ met die van een ander,
dan zou de kans zeer groot kunnen zijn
dat beiden elkanders ‘overtuiging’,
om die reden, niet zullen accepteren;

mits beiden,
die een ‘verschillende’ overtuiging hebben,
een ‘compromis’ zouden willen maken,
opdat dán die verschillen verrijkend kunnen werken…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft te maken met acceptatie ,als je je zelf accepteerd en de ander, laat je iemands mening los en kan je het opbrengen door te zeggen ok dat is jou overtuiging. Hierin zijn wij verschillend . Je respecteerd die persoon zoals hij /zij is. Zo zou het moeten gaan. Zoek de verschillen in mijn atwoord voor die gene die dat moeilijk vinden.