Ik word anoniem bedreigd, wat te doen ?

Ik heb een anonieme brief gekregen waarin staat dat ik 2500€ moet overmaken. Anders zullen ze een hel maken van mijn leven. Nu wil ik aangifte doen maar ben ontzettend bang. Ze weten toch mijn adres. Zal ik betalen en aangifte doen of alleen aangifte met als gevolg dat ik bang ben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo anoniem kan het niet zijn als ze een bank nummer hebben op gegeven, zit daar altijd een persoon aan vast.
Niet bang zijn. Aangifte doen en mensen waarschuwen dat er dit soort mensen zijn die mensen bedreigen en dat er direct aangifte gedaan moet worden.
Amadea
10 jaar geleden
Wie zijn die 'ze'? Heb je wel zaken met hen gedaan, of zijn het volslagen vreemden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet meer aanraken; geeft brief en envelop aan de politie, misschien zitten er wel vingerafdrukken op of DNA als de envelop is dichtgelikt.

Antwoorden (3)

Uiteraard niet betalen. Wel aangifte doen.

Als de wet een beetje meezit, komt men er wel achter wie de, vooralsnog, anonieme bedreiger is want het rekeningnummer waarop de bedreiger wil dat je het bedrag overmaakt staat ook op naam.

Toegevoegd na 2 minuten:
En zo'n brief niet al te serieus nemen, zou ik zeggen. Dreigbrieven zijn kennelijk in de mode en hoe meer je laat zien dat je 'm serieus neemt, hoe meer 'plezier' de zieke persoon heeft die ze verstuurd heeft.
Computoon
10 jaar geleden
Als je geen aangifte doet en je maakt geld over dan komen ze volgende keer weer voor meer geld. Niet doen alsof je bang bent en aangifte doen. Laat de politie naar het rekeningnummer kijken en bij wie die hoort. Geef die brief ook even.

Eenmaal aangifte gedaan....dan is er ook wat wettelijk gedocumenteerd. Waarom zouden ze iets "anoniem" willen doen en dan toch een rekeningnummer geven. Waarschijnlijk een kwajongensstreek denk ik.

Succes en niet laten zien dat je bang bent.
10 jaar geleden
Stop die brief met handschoenen aan in een schone envelop. Ga naar de politie, doe aangifte en geeft die enveloppe als bewijsstuk. Je weet kennelijk wie het is of in elk geval zijn bankrekeningnummer, dus is er begin van bewijs. Afpersing en bedreiging zijn misdrijven en daar mag je niet het slachtoffer van worden. Mochten ze pogen een hel te maken van je leven (wat dat ook mag voorstellen), dan is er waarschijnlijk ook sprake van stalking en daar zijn tegenwoordig ook oplossingen voor. Laat je niet bang maken door een stuk ongeluk.
En niet betalen, want dan kan je over een paar weken de volgende afpersingsbrief verwachten. Alle sterkte. We duimen voor je!