Voelt een vrouw zich minder in de maatschappij dan de man? En waarom?

Het toverwoord* emancipatie* is aan veel vrouwen voorbij gegaan, ze vinden het wel goed zo, dat mannen voorop lopen, dat die de auto achteruit rijdt met caravan, de band plakt van de fiets van hun dochtertje, het vuil buiten zet, de goot schoon maakt, de leiding heeft binnen het bedrijf, de tuin omspit, als eerste ergens naar binnen gaat, scheidsrechter is bij het voetballen, allerlei technische klusjes moet doen, de jassen moet gaan halen, deuren open houden enz.
Ze vinden het vaak wel goed zo, ze hebben hun eigen vrouwen werk, dus is de emancipatie eigenlijk mislukt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Ondanks het feit dat wij vrouwen niet volledig gelijk aan mannen zijn geworden is er veel bereikt. Vrouwen mogen intussen topfuncties hebben; ze kunnen, in wat vroeger mannenberoepen waren, werken, ze hoeven niet meer perse achter het aanrecht. Er is voor vrouwen heel veel verbeterd. Ze hebben nu keuzes die vroeger ondenkbaar waren. Alleen blijkt in de praktijk dat vrouwen, in tegenstelling tot mannen, eerder kiezen voor participatie in het gezin. Ze doen dat meestal naast werk, maar soms kiezen ze er ook voor om full-time moeder te zijn tot de kinderen iets ouder zijn en minder verzorging nodig hebben
Het zijn niet de vrouwen die niet geëmancipeerd zijn, maar de mannen. De vrouwen participeren wel op de arbeidsmarkt, maar de mannen participeren nauwelijks bij huishoudelijke taken en opvoeding. Nu zijn er weliswaar uitzonderingen, Er zijn enkel huismannen, maar dit is nog steeds meer uitzondering dan regel.

Maar het mooie is dat er nu keuzevrijheid is. Het blijkt dat de meeste vrouwen graag helemaal, of in ieder geval voor een deel, de zorgtaken op zich nemen en minder behoefte hebben aan functies die een gezinsleven nauwelijks toelaten. Bij de mannen is dit precies andersom.
De klussen in en om huis liggen niet per definitie vast, maar worden verdeeld naar competentie. En.. wat blijkt meestal: de mannen nemen de technische klussen op zich, wassen de auto en gaan mee naar voetballen. De vrouwen nemen de zorgtaken op zich. Niet omdat ze dat moeten, maar omdat ze daar beter in zijn.

Het verschil is dat dat we het niet meer doen omdat het moet, maar omdat we het willen. En omdat we dat bereikt hebben, mogen en kunnen we weer 'vrouw' zijn. We hebben onze tuinbroeken verwisseld voor meer vrouwelijke kleding en we laten weer graag de deur voor ons openhouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen open deur, maar een open doekje voor jou!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een geweldige antwoorden heb ik op mijn vraag gekregen, jouw antwoord sprak me het meeste aan.

Andere antwoorden (20)

Nee. Ik denk niet dat emancipatie mislukt is. Ik denk dat emancipatie gaat om rechten en plichten. En niet zozeer om wat je daadwerkelijk doet.

Iedere vrouw heeft stemrecht, het recht de band te plakken of een hoge positie in een bedrijf te hebben. Of je het dan ook wilt is weer een ander verhaal.

Ik laat mijn vrouw zo in een keer alle 75 gipsplaten naar boven dragen als ze dat zou willen. Maar ze zegt dan zelf: Weet je wat, als jij nou die zolder gaat verbouwen, dan kook ik vanavond voor jou. (En ja, ik kan ook prima koken, doe dat meestal. Maar als het om schroeven, zagen boren gaat, dan laat ze dat liever aan mij over omdat ze er geen plezier aan beleeft en aan een lekkere overschotel bedenken wel). Zo doet een ieder die taken die het beste passen of waar ze het minste een hekel aan hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Emancipatie zoals de feministen in de jaren 70 dat voor ogen hadden is inderdaad mislukt. De reden daarvoor is dat ze in die tijd nog niet zo goed doorhadden dat de verschillen tussen mannen en vrouwen niet zo zeer met de maatschappij te maken hadden als wel met de werkelijke (fysieke en mentale) verschillen tussen mannen en vrouwen.
Begrijp me niet verkeerd hoor. In die tijd was het zeker wel nodig dat er ingegrepen werd, omdat er voor vrouwen te weinig rechten waren.
Nu werken vrouwen in beroepen die zij leuk vinden, terwijl ze vroeger die kans niet kregen. En ja, dat zijn nog steeds helaas beroepen die minder betaald krijgen.

Wat betreft je voorbeelden, tja, hier bij ons thuis zijn de taken wat anders verdeeld: mijn man stofzuigt en maakt de badkamer schoon, terwijl ik op het dak klim voor de goot en (net nog) een zekering in de auto vervang zodat de ruitenwissers het weer doen.
Ik ben ook niet te min om de tuin om te spitten, maar als mijn man het wil doen, dan graag, want het is toch zwaar werk en wij vrouwen zijn fysiek nu eenmaal anders gebouwd, minder spier- en meer vetmassa. Daar kun je niet omheen...

Toegevoegd na 13 minuten:
Oh ja, Ed en om nog antwoord te geven op je originele vraag. Ik voel me als vrouw helemaal niet minder dan een man. Ik vind dat iedereen gelijk is, wat die persoon ook doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:) jep!! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ge-wel-dig dounja +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Puntjes Dounja, zie er al 7!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Ed, ik zie het ook. Maar je weet dat het mij daar niet om gaat. Wel leuk dat mijn antwoord door mensen gewaardeerd wordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ ! Maar wel even dit:
Vrouwen krijgen vaak niet alleen minder betaald in de bepaalde beroepen die ze vaak liever uitvoeren, maar nóg steeds ook als ze hetzelfde werk doen als een man.
Mannen en vrouwen zijn op veel vlakken gelijk en dat zien we dan ook terug in bepaalde rechten en plichten in onze maatschappij.

Op sommige vlakken is er toch ook een duidelijk verschil tussen de man en de vrouw. Elk van de beide geslachten heeft zijn eigen typerende kwaliteiten en manco's.

Waarom zou een vrouw perse in de auto de kaart moeten lezen, als haar man hier beter in blijkt te zijn? Moet een man echt met de naaimachine van zijn vrouw overweg kunnen, terwijl het haar hobby is, om kleding te herstellen?

Als een man en vrouw zouden willen, dan kan er veel gelijkheid bestaan. Maar soms is het helemaal niet nodig, om alles maar hetzelfde te doen. Het is dan wel goed, zoals het gaat. Niks mis mee.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk antwoord +1
vrouwen kunnen dom lijken, maar dat zijn ze niet hoor.
Ze willen meer rechten: Zoals: ook werken als ze willen,
En mee beslissen in dingen,
Maar Ze willen niet ALLES, zoals zware of vieze klusjes.
Ze vallen dan gewoon even weer in hun oude vertrouwde rol van VROUW die vroeger zulke dingen niet hoorde te doen, en zo doen de mannen vervelende rottige dingen.
Dus er is wel emancipatie: Maar precies zo afgewogen dat de vrouw zich er gelukkig bij voelt en eigenlijk is dat best gemeen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee....ik voel mij niet minder in de maatschappij..ik sta mijn *mannetje* wel..als het moet kan ik schelden als een bootwerker..de spijker op zijn kop slaan....grote gaten boren...een kuil graven voor een ander...plakken wat er te plakken valt..iets recht schaven..en..de koe bij de horens vatten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XD hoezo dubbel zinnig
+ omdat je zo geniaal bent :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je goed in kuilen graven voor een ander?
Krijg je spierballen van!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, wie een kuil graaft voor een ander heeft tenminste werk... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En een kuil!
En dat met die koe, wil ik ook wel eens zien :-)
Wel een plusje+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou...dat van de koe is een beetje overdreven....het is eerder het formaat bok...
Ik zelf heb daar geen last van. Ik werk ook in een mannen wereld als monteur. Waarom zou ik het niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk het niet..voor veel vrouwen niet tenminste.. ik plak banden, rijd caravan ( ook achteruit), draai schroefjes in en boor gaatjes, zet de vuilnis buiten, werk in de tuin, houd ook de deur open voor een man en haal ook de jassen.. en ik ben ook scheidsrechter, bij het voetballen!
Ik ben alleen (nog) niet de baas in het bedrijf.. ;-)
Maar enfin: inderdaad zijn er vrouwen die het wel ok vinden zo maar dat mag toch ook.. wil niet zeggen dat zij niet geëmancipeerd zijn maar laten het leeuwendeel aan zich voorbij gaan en andere vrouwen de kar trekken... en zo blijft alles mooi een beetje in evenwicht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat de emancipatiegolf zeker een positief effect heeft gehad, een deel mijn broers bijvoorbeeld zorgen ook een aantal dagen voor hun kinderen en een van mijn schoonzusjes verbouwd op dit moment een slaapkamer,inclusief boren en zagen.
Mijn beste vriendin meldt regelmatig wat voor handig technisch snufje ze nu weer heeft aangeschaft en bezit een uitgebreide gereedschapskist, waarmee ze alle kattenluiken bij ons in huis heeft geïnstalleerd.
Het lijkt me gewoon het handigste en het prettigste als iedereen doet waar hij goed in is, of hij nu man of vrouw is.
Mijn man is invalide en voor hem is gewoon onmogelijk bepaalde dingen op te tillen of te dragen, dus ik ben hier de sterke vrouw en maak er geen punt van het sjouwwerk te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dikke vette plus voor jou +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Ik kan natuurlijk niet weten of een vrouw (ik lees dit maar even als 'de gemiddelde nederlandse vrouw', whatever that may be) zich minder voelt. Er zijn er zoveel en ik ken ze niet allemaal.

Emancipatie ging ook niet over zich minder voelen of juist gelijk, maar om mindere of gelijke behandeling.

De vraag zou dus eigenlijk moeten zijn: Voelt 'de vrouw' in nederland zich slechter behandeld in deze maatschappij dan de man.

En als ik dan denk aan de (gemiddeld) lagere lonen voor hetzelfde werk, de gemiddeld slechter betaalde baantjes, de glazen plafonds en het al in de jaren zestig populaire argument dat moeder de vrouw juist blij is met de status quo, dan denk ik dat het antwoord ja luidt.

En de verklaring ligt er ook al.

Maar ik ben een man, en derhalve is mijn mening in deze, ondanks mijn beste bedoelingen, natuurlijk suspect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+. Geweldig antwoord.
Nee ik vind dat de emancipatie zeker niet mislukt is ed. Als ik voor mij zelf mag spreken tenminste...
Omdat ik een "vrije" zelfstandige vrouw ben met een baan en wilde ik zelf die band plakken, de achterband van de fiets deed ik wel iets langer over haha maar ik wilde het zelf kunnen. Waarom zou een man dat moeten doen?
Ik heb altijd de instelling gehad, stel je bent alleen ,dan moet je het ook zien te rooien toch?
Ik heb niet als scheidsrechter bij het voetballen gestaan maar wel als moeder die fanatiek haar zoon stond toe te juichen. En de jongens heen en weer gereden nar de voetbalclubs ook uit betokkenheid. Het vuil buiten zetten deed en doe ik net zo goed. Sterker nog ik sta ook op de ladder als de buiten en binnenboel geschilderd moet worden. Onder het mom samen de schouders eronder. Dus de emancipatie heb je zelf in de hand als vrouw zijnde. En zie ik in mijn omgeving genoeg vrouwen die het zelfde doen als ik.
Ok , een enorme kuil graven in de tuin voor de vijver doet mijn man hahha maar ik sjouwde wel de grond in emmers naar een andere plek. Samen sterk !! Mee doen en bepaalde dingen willen doen, maakt het zo leuk. Ik ben absoluut niet de vrouw die zegt dat is een mannenklus dus daar doe ik niet aan mee. Ik wil het altijd even uit proberen. Zelfs de barbeque steek ik aan :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij hebt geen steun nodig niet eens hulp!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neeee dat klopt pien doet het graag zelf ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Olé! Zo hoor ik het graag.
We zijn niet van die zwakke, hulpeloze wezentjes. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
echt niet !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Houwen zo!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duimpje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een plus+ heerlijk hé een beetje onafhankelijk zijn van mannen....hier in huis wordt ook wel eens gezegd:nou,muts ik ga achter de naaimachine,boor jij die gaten even hahahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahah grappig muts52 ,ja hoor ik heb ook wel eens een gaatje in de muur geboord!
Nee hoor. Ik voel me niet minder dan wie dan ook.
En een man heb ik niet nodig om te klussen, te tuinieren of om het vuil buiten te zetten.
Dat doe ik allemaal prima zelf.
Achteruitrijden met de caravan zit niet bij mijn talenten. Vooruit rijden trouwens ook niet.
Dus ga ik zonder caravan op vakantie.
Ik ga toch niet met een man op vakantie omdat ie een caravan vooruit dan wel achteruit kan rijden?
En over als eerste naar binnen gaan?
Dat doe ik ook hoor; of ik nou mét of zonder mijn man ben. Als ik er eerder ben of als het koud is, ga ik heus niet wachten tot hij er is om voor mij de deur (van het restaurant bijv.) open te houden.
Het moet niet gekker worden.
Olie peilen van mijn auto, ruitenvloeistof bijvullen ... noem maar op. Daar heb ik geen man voor nodig. Ik heb toch twee handen waar niks mee aan de hand is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
k'eb nog wel klusjes voor je!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor .... prima. Kom maar op. Ik heb wel zo mijn klus-voorkeuren, maar in principe ben ik multifunctioneel (op het caravan-achteruit-rijden na dan).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken vrouwen waarvan hun bek zou open vallen als ze zouden lezen wat sommige vrouwen hier vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Joh! Dat zijn mietjes of aanstelsters (als er tenminste lichamelijk of geestelijk verder niks met ze aan de hand is).
Gemakzucht denk ik dat het is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is zeker gemakzucht...ik erger mij daar aan,dan denk ik weleens...mens kom op,wees niet zo afhankelijk van je man/vriend....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies! Dat heb ik ook. Ze denken dat ze slim zijn door zielig te zijn en te doen of ze niks kunnen, maar in feite beperken ze zichzelf enorm. Maar ja, ieder moet maar voor zich weten wat en hoe ie doet.
Ik denk dat veel vrouwen zich bewust zijn van dat het anders kan. Dat ze kunnen kiezen en zelf verantwoordelijk zijn, in die zin is de emancipatie gelukt.

Maar dat vrouwen voor sommig werk nog steeds minder betaald krijgen dan mannen voor datzelfde werk, daar is de emancipatie dus nog niet voltooid.

Het feit dat vrouwen niet hetzelfde hoeven zijn als mannen en dat ze niet hetzelfde hoeven te kunnen en willen, vind ik goed. Dat is de nieuwe richting binnen de emancipatie. Het accepteren van de verschillen die er zijn. Het waarderen van elkaars kunnen.

Ik denk dat vrouwen en mannen zich beter bewust zijn van het feit dat ieder z'n sterke kanten heeft en dat iedereen mannelijke en vrouwelijke eigenschappen heeft. Dat we beter onszelf kunnen zijn, met al onze eigen eigenaardigheden.

In die zin denk ik dat de emancipatie nog doorgaat en zeker de goede kant op gaat.

Mislukt is er niets, het is alleen nog niet af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik voel mij niet minder dan welke man ook. Ik voel mij ook niet per sé beter.

Ik denk ook niet dat de emancipatie mislukt is. In sommige opzichten is ze wellicht haar doel voorbij geschoten, in andere opzichten valt er nog wel wat te verbeteren, maar er is in de afgelopen eeuw zonder meer vooruitgang geboekt. Het is een proces dat op gang is gebracht en gewoon door zal gaan, soms in een bijna onmerkbaar tempo, dan weer met vliegende vaart.

De enigszins recente gedachte dat vrouwen en mannen verschillende behoeften hebben is ook onderdeel van de emancipatie.

Maar ook de man zal zich nog meer moeten emanciperen, zal meer moeten leren niet te accepteren dat hij in een vast patroon wordt geduwd.

Emancipatie is pas geslaagd als iedereen vrij is.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel mooi antwoord en zeker de man moet ook nog emanciperen, misschien nog wel meer als de vrouw!
gek, daar hoor je nooit iets over. +1
Of de emancipatie al dan niet ge- of mislukt is is eigenlijk niet objectief te beantwoorden. In ieder geval behoeft de vrouw zich in deze maatschappij niet minder te voelen dan de man.

De voormalig hoofdredacteur van het feministische tijdschrift Opzij! Cisca Dresselhuys heeft zich ooit kritisch uitgelaten over de heersende mentaliteit onder, vooral, getrouwde vrouwen met kinderen. Ik kan het zo snel niet terugvinden, maar ze uitte zich bezorgd over de roze wolk waarop veel vrouwen terecht schijnen te komen in die situatie, kennelijk niet beseffend dat 1 op de 3 huwelijken strandt, en dat het dan erg moeilijk wordt je staande te houden zonder financiele reserves en hooguit een deeltijdbaan.
Die uiting viel niet in goede aarde. Zelfs progressieve feministische vrouwen vinden het kennelijk 'wel goed zo'

Het glazen plafond is verdwenen. Vrouwen krijgen tegenwoordig een salaris dat vergelijkbaar is met wat mannelijke collega's ontvangen. Behalve in de hogere functies, maar de oorzaak daarvan schijnt weer te liggen in het feit dat vrouwen prettiger zijn in de omvang, en ook bij salarisonderhandelingen niet ten koste van alles het onderste uit de kan willen schrapen. In deze tijd van zelfverrijking en bonusgeilheid vind ik dat eerlijk gezegd een verademing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vaak wel meestal omdat mannen dan gewoon de dingen regelen en de vrouwen niks hoeven te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een man is van nature sterker (qua spieren) en heeft een beter 3D-inzicht. Veel van 't prefereren van 't laten doen van de door jouw genoemde zaken, is daar 't logische natuurlijke gevolg van. Vrouwen zijn van nature weer beter in andere zaken: een kind baren en er zorg voor dragen, bijvoorbeeld.
Uiteraard heb ik 't dan over gemiddelden: wat gaat 'de vrouw' beter af, en wat gaat 'de man' beter af. Verplichte emancipatie in de zin dat je natuurlijke verschillen gaat opheffen, is in mijn ogen dan ook onzin. 't Mág van mij best (geprobeerd worden) - prima. We zien wel waar 't schip strand of niet. Maar ga 't niet forceren.
Zaken als 'gelijk loon' bij 'gelijke arbeid' zijn natuurlijk wel logisch. Zo ver zijn we nog niet. In die zin is de emancipatie nog niet klaar.

Bij vrouwen gaat de energie/bouwstoffen dus in 't kunnen krijgen van kinderen. Mannen gebruiken die energie/bouwstoffen uiteraard voor andere zaken. Vandaar de verschillen tussen man en vrouw.
Zo'n verschil zal pas verdwijnen als er bijv. alleen nog maar vrouwen zullen zijn die zichzelf kunnen bevruchten.

"Voelt een vrouw zich minder in de maatschappij dan de man?"
De gemiddelde vrouw waarschijnlijk niet - daar is geen reden voor. Een vrouw is niet minder, een man is niet meer - andersom ook niet. Ze zijn gewoon anders. Twee mannen of vrouwen onderling zijn natuurlijk ook wel anders, maar dan in mindere mate.
Een banaan is ook niet minder of meer dan een peer; ze zijn beide nuttig.

"Ze vinden het vaak wel goed zo, ze hebben hun eigen vrouwen werk, ..."
Die zin kan ik niet helemaal ontcijferen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat een vrouw zich minder voelt. Ik denk wel dat vrouwen zichzelf en elkaar teveel opjutten... We moeten ineens zoveel.. we moeten een baan hebben, een leuk, duur en vooral opgeruimd huis,liefst in een chique buurtje, goed geklede en gekapte kinderen,een goed huwelijk, minstens 2 keer per jaar op vakantie, we moeten verzorgd, sexy, slank en slim zijn.
We moeten aan zoveeeeel eisen voldoen voor we voor vol aan worden gezien door elkaar en onszelf. Iedereen vraagt toch aan elkaar.. en wat doe jij? En als je dan zegt huisvrouw.. dan valt het gesprek toch even stil...We hebben zelfs een chique woord gecreëerd.. om het wat status te geven... domestic manager..

Ik heb een baan, er moet nu eenmaal brood op de plank, en ik zie hoe hard de meiden in mijn team moeten knokken om alles elke keer weer voor elkaar te krijgen zonder al teveel kleerscheuren. Ik stam nog uit de tijd dat " er bij werken" als getrouwde vrouw bijna een schande was voor je man. Nou.. dat is intussen radicaal om.. en ik vind beide ontwikkelingen niet goed.. wij vrouwen leggen de lat te hoog.. voor onszelf. ..en voor elkaar..

Vrouwen zijn zoooo krachtig, we zouden onze krachten moeten bundelen in plaats van tegen elkaar gebruiken.

Dus nee, ik voel me niet minder dan een man.En emanciaptie heeft ervoor gezorgd dat we in ieder geval heel wat meer keuzes hebben dan vroeger. Maar wij vrouwen zouden elkaar wel heel wat meer kunnen steunen in de keuzes die elk van ons gemaakt heeft.

:( / :)

Gee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel mooi en heel erg waar!!!
Zijn veel vrouwen niet 'selectief' geemancipeerd?
Ik ken vrouwen die hun eigen autowiel vervangen of fietsband plakken, maar beduidend minder (betaald) werken dan hun man. Ik ken een stel waar de man zijn vriendin niet wil laten klussen, omdat hij het graag zelf doet, terwijl zij eigenlijk mooier werk levert.
Emancipatie valt of staat bij de medewerking van de man.

Ik denk dat vrouwen (per vrouw verschillend) in sommige dingen 'minder' en in sommige dingen 'meer' zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige vrouwen voelen zich minder in de maatschappij dan mannen. Echer noch van mijn dochter, noch van mijn zus, noch van mijn vrouw, heb ik dat ooit gehoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Voelt een vrouw zich minder in de maatschappij
dan de man?"

Bij deze vraag wil ik iets
van ‘de Joodse overleveringen’ aanhalen.

Waarschijnlijk zullen niet álle vrouwen,
in deze maatschappij,
zich ‘minder’ voelen dan een man ;
en dan doel ik op de ‘Lilith-vrouwen’.

Een ‘Lilith-vrouw’ zal rebels worden,
wanneer een man zou proberen
om haar, als ‘de mindere’, te domineren;
en dat is, omdat een ‘Lilith-vrouw
voor ‘gelijkwaardigheid’ wil staan.

Een ‘Eva-vrouw’ is daarentegen meer onderdanig.

De ‘Eva-vrouw’ werd, volgens de overleveringen,
ná Lilith, geschapen,
opdat zij ‘de mindere’ voor Adam kon zijn.

De ‘Eva-vrouwen’ zullen zich daarom, waarschijnlijk,
wél ‘de minderen’ kunnen voelen.

Als we nu, wereldwijd,
naar onze maatschappij zouden kijken,
dan zien we dat de meeste vrouwen,
op zakelijk- en financiël gebied,
‘MINDER’ geld verdienen dan een man.

"En waarom?"

Omdat het, vanaf het begin der mensheid,
ook volgens de Joodse overleveringen,
en volgens dat wat mensen ‘God’ noemen,
tot nu aan toe, een ‘mannen-wereld’ is;

Maar goed, zó zie ik het…