Bij het afronden van procenten in een tabel komt het totaal niet meer uit op 100%. Wat te doen?

Voor mijn scriptie ben ik bezig met de resultaten. Daarin komen enkele tabellen met procenten in voor en volgens mijn begeleider moet ik deze afronden op hele getallen. Wanneer ik dit doe kom ik vaak op een totaal van 99 of 101 uit. Is dit erg? En zo nee, moet dit wel getoond worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K

Antwoorden (1)

Ja, het is vreemd als het totaal boven de 100 procent komt. Om op 100 uit te komen het grootste percentage met 1 verhogen of verlagen, dan is de relatieve fout het kleinst. Ergens onderin kun je dan in een klein lettertype vermelden dat er afgerond is en de systematiek daarbij.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is wel het simpelste methode, maar is niet de methode waarmee je de kleinste relatieve fout krijgt. Bijvoorbeeld 44,0% / 10,7% / 10,7% / 34,6% maak je daar hele procenten van en wil je dat alles optelt tot 100% dan maak je door 44,0% uit te schelden voor 43% een grotere relatieve fout dan de 34,6% uit te schelden voor 34%