Bestaat er een vorm van gratis wonen?

Kan je ergens wonen zonder te betalen? Zo ja, welke manieren zijn daar dan voor? (daklozenopvang uitgezonderd).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
18.5K

Het beste antwoord

Er zijn allerlei manieren om gratis te wonen. Zo kun je in verschillende plekken in ons land gratis wonen op een bouwplaats:
http://www.hartvannederland.nl/nederland/2013/gratis-en-voor-niets-wonen/
Ook voor studenten zijn er soms gratis woningen in de aanbieding, in ruil voor allerlei klusjes bij buurtbewoners:
http://www.omroepwest.nl/nieuws/30-07-2013/haag-wonen-enthousiast-over-gratis-wonen-voor-studenten
In sommige kloosters kun je gratis wonen, maar dan moet je wel bereid zijn om je handen uit je mouwen te steken:
http://www.omslag.nl/wonen/meewerkplekken.html
Verder kun je b.v. een baan zoeken als beheerder van een camping of landgoed; vaak mag je dan gratis gebruik maken van de dienstwoning. Ook bieden mensen die een tijd naar het buitenland gaan soms aan om op hun woning te passen, in ruil voor verschillende klusjes.
Pieter2011
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Andere antwoorden (3)

Gratis wonen, het kan misschien wel... ligt eraan...
Hier wat voorbeelden:

1. Als jij bij mensen in mag trekken woon je ook gratis.
2. Natuurlijk kan je net zoals een zwerver buiten ergens gaan slapen, ook soort van gratis wonen alleen zonder huis.

In Nederland is het eigenlijk niet mogelijk om een huis te hebben waar je niet voor betaald. =) , lijkt mij ook best logische. Buitenland heb ik geen verstand van...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan anti-kraak gaan wonen.

Bij anti-kraak wordt een woning, fabriek of ander gebouw bewoond om te voorkomen dat die woning, fabriek of dat gebouw wordt gekraakt.
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Anti-kraak is niet gratis
Antoni
10 jaar geleden
Dat las ik (achteraf) ook op die website van Wikipedia. Ik zou me kunnen voorstellen dat er in de praktijk tussen betrokennen afspraken kunnen worden gemaakt, waarbij het wel gratis is, maar in principe heb je gelijk. In ieder geval is het altijd goedkoper dan gewoon huren, al was dat de vraag niet.
Je kunt vakantie-oppas worden in een huis waarvan de bewoners tijdelijk weg zijn. Als je de oppasperiode in het ene huis koppelt aan die in het volgende huis kun je lange tijd gratis wonen. Het vergt wel wat organisatie, en je kunt maar weinig eigen spullen bij je houden. Zie bron 1.
Als je een camper hebt (door aanschaf, onderhoud en gebruik niet gratis), kun je op gratis camperplaatsen 'wonen'. Meestal is dat gebonden aan een maximum aantal dagen per plek, maar het kan dus wel. Zie bron 2 en nog veel meer als je op internet op 'camperplaatsen' zoekt. Je kunt je camper ook lange tijd bij iemand stallen en erin wonen, en als tegenprestatie voor het gebruik van water, stroom en dergelijke voor je gastheer/vrouw klussen doen.