wie kan mij uitleggen hoe mensen die vanaf hun geboorte blind zijn een kleur kunnen omschrijven?

ik heb weleens gehoord dat mensen die vanaf hun geboorte blind zijn weten dat de zee blauw is en het gras groen. mijn vraag: HOE weten ze nou wat groen is of blauw....??

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor zienden is 'blauw' en 'groen' ook maar een afspraak. Een naam die wij gebruiken voor een visuele waarneming.
Diezelfde namen zijn nog steeds bruikbaar als de waarneming op een andere manier tot stand komt. Blinden missen één van de zes zintuigen (of vijf volgens het Westen). De andere vijf zintuigen stellen ze alsnog in staat om ook kleuren waar te nemen. Temperatuur, geuren, dat zal ze in staat stellen om een associatie te hebben bij een kleurnaam.

En wat welke kleur heeft, daarvoor zijn ze in eerste instantie afhankelijk van anderen. Door praten en lezen komen ze te weten dat het gras groen is, en de oceaan blauw.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat weten ze niet, ze hebben alleen een bepaald idee bij een kleur. Ze zullen weten dat de zee blauw is omdat ze dat hebben geleerd van mensen die wel zien.

Het schijnt zelfs dat mensen die als kind veel zwart/wit TV hebben gekeken ook regelmatig dromen in zwart/wit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat weten ze echt niet. Dat horen ze van mensen die dat beschrijven. Maar ze kunnen er zich niets bij voorstellen.
15 jaar geleden
Mensen die blind geboren zijn kennen de kleur op zich niet,zoals wij dat zien.Ze voelen de warmte of kou die die zij van een kleur voelen,en hebben daar dan een voor hun bepaalde voorstelling van.Een rode kleur geeft bijvoorbeeld veel warmte,ze horen van zienden, dat de bepaalde warmte die ze dan voelen, bij de kleur rood past.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Blinden dromen ook niet in beelden, maar dromen in smaken, geuren en gevoelens.