Hoe sociaal zijn wij nog in de samenleving over 25 jaar?

In de huidige tijd zien we dat mensen steeds minder sociaal zijn. In het openbaar vervoer zitten mensen of met een mp3 speler op of zitten ze te bellen. Het contact met elkaar is er niet meer. Iedereen wil met rust worden gelaten en is bezig met zijn/haar eigen wereldje. Een gezellig praatje maken met de persoon die tegenover je zit is uit den boze tegenwoordig.

Het liefst rekenen we onze boodschappen af terwijl wij met 1 hand aan het bellen zijn.

En overdag zitten we de hele dag achter het internet.

Waar gaat dit heen, wordt het alleen maar erger en is het echt ieder voor zich en God voor ons allen? Of toch niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We worden niet veel asocialer denk ik. Alleen het gerdrag verandert. Het nare is alleen, hoe het ook verandert, het is naar ons gevoel nooit goed. Dus pas je maar aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zijn die 'we' over wie je het hebt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij, met z'n allen! De gehele Nederlandse bevolking!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag ik me dan even niet aangesproken voelen? Ik vind het jammer dat jij blijkbaar bijvoorbeeld boodschappen afrekent terwijl je staat te bellen (vreselijk asociaal inderdaad, goed dat je dat beseft) maar ik ben beter opgevoed dan dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom denk je dat ik die vraag stel, omdat ik het correct vindt? Ik vind het asociaal en mijn mobiel is ook uit in de winkel. Dat had je toch wel concluderen uit mijn vraag??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat dacht ik, maar als de 'we' die bellend afrekenen de hele Nederlandse bevolking, wij met z'n allen betreft, ben jij daar als ik het goed heb, onderdeel van. Je beschuldigt jezelf. Ik merk dit alleen op om je erop te wijzen dat niet 'we' (waar jij en ik een onderdeel van zijn) maar slechts sommige mensen (waar ik in ieder geval geen onderdeel van ben) zich zo gedragen. Niks geen "Wij, met z’n allen! De gehele Nederlandse bevolking!" Niet zo doemdenken. Zolang jij en ik en al die andere normale mensen niet bellend afrekenen, komt het wel goed met ons 'met z'n allen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, daar heb je gelijk in, had ik misschien de vraag iets anders moeten formuleren. Ik begreep al niet waarom je zo onaardig deed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SuzyQ, dat dacht ik dus ook meteen toen ik de vraag las. Ik voel me niet aangesproken en ben ook niet van plan om te gaan doemdenken over de maatschappij. Want het is een cliché, maar de maatschappij, dat ben jij!

Het beste antwoord

Sociaal zijn begint toch bij jezelf.... sta open voor je omgeving zeker weten krijg er wat voor terug. Ga er niet in mee. Zoals jij denkt,denken veel mensen.Daar ben ik erook 1 van. Houd het leven sprankelend met die gene die dat ook willen. Dus er blijft een groep sociaal die er niet in mee gaan. Als ik bijvoorbeeld boodschappen doe staat mijn mobiel uit. Laten we daar mee beginnen. ;) In het openbaar vervoer ga ik niet uitgebreid zitten bellen. Uit dat ding. Een mobiel is handig maar ik ga echt mijn prive gesprekken zitten delen met andere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou om nou om elk wissewasje mijn telefoon uit te zetten.... in de supermarkt zijn de cassieres meestal te druk met elkaar bezig of alweer met de volgende klant, dus of nu wel of niet aan het bellen bent maakt dan niet uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het onbeleefd om te bellen als je aan het afrekenen bent,dus kun je ook voor kiezen niet op te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is ook niet dat ik dat doe, maar ik doelde eigenlijk ophet winkelpersoneel wat 9 van de 10 keer erg aso is door zelf te bellen (privé) of met collega's te praten terwijl ze een klant aan het helpen zijn. Supermarkten staan daarmee bovenaan, daar kan meestal nog geen groet vanaf als je wegloopt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is erg onbeleefd ! Gewoon blijven groeten ,sociaal zijn begint bij jezelf ! Daar ging de vraag over, anders dwalen we af. ;)

Andere antwoorden (8)

Er is al zoveel verkloot de afgelopen 40 jaar dat het niet veel slechter kan worden. Ik stam nog uit de tijd dat iedereen een touwtje uit de brievenus had hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ja, dat kon toen nog, want er was niets te halen in die huizen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahh geen mp3 en geen gsm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar we hadden wel een veilge en sociale samenleving. igenlijk heb ik medelijden met de jeugd van vandaag de dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet met jezelf dan? want jij leeft toch ook in deze samenleving?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, noodgedwongen. We kunnen maar een kant op in deze tijdlijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een veilige en sociale samenleving? Het is nog niet eens zo héél lang geleden dat kinderen die flink waren mishandeld door de schoolmeester, dat thuis niet durfden vertellen. Dan kregen ze namelijk nog een lel, 'want je zult het wel verdiend hebben'. Heel veilig, heel sociaal. Ik begrijp niets van die neiging van sommige mensen om het verleden te romanticeren. Een touwtje uit de brievenbus, maar de vrouw van de bakker verborg haar blauwe plekken omdat ze nergens terecht kon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gezien je leeftijd heb je het ook niet meegemaakt, dus kun je er niet over oordelen. Misstanden komen altijd voor, dus dat is geen criterium.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met @SuzyQ eens en ben wel uit die tijd.Uit het topjaar 1964 :)
Elke tijd heeft zijn voor- en nadelen.
Mensen idealiseren vaak die 'goeie ouwe tijd' toen waren ze jong en keken nog niet verder dan hun eigen straat en hun eigen leventje, zodat alles lekker overzichtelijk was.
Als je ouder en volwassen wordt komen er andere dingen in je leven, vallen andere dingen je op, die er vroeger ook wel waren maar die 'zag' je toen niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Nelly Ge..., Ik heb nog een beter bouwjaar, dus daar gaat de helft van je stelling. Waar het omgaat dat het een heel stuk veiliger was op straat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jeroen Mijn stelling blijft wel overeind hoor. Misschien was het veiliger op straat, maar er waren er weer andere dingen minder goed/leuk/veilig enz. Minder aandacht voor huiselijk geweld zoals @SuzyQ al aangaf bij voorbeeld, Minder aandacht voor sexueel misbruik, daar hield je je mond over, of deed je aangifte van en dat was het dan, geen slachtoffer hulp, of psychische hulp. Zelf schrijf je ook, dat misstanden altijd voorkomen, toen, nu en in de toekomst.
Dat eeuwige 'vroeger was alles beter'..........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wereld wordt ook steeds gekker. Laast las ik in de krant dat twee jongetjes van 12 jaar een neppistaal naar school hadden meegenomen. Had het hoofd van de school deze jongens laten arresteren! Hoe idioot zijn we geworden! In mijn tijd kreeg ik gewoon op mijn sodemieter van de leraar en mocht dat ding nooit meer meenemen. M.a.w. we worden zelf gek gemaakt!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak wel, maar in onze tijd kreeg je klap voor je bek, vandaag de dag weet je niet wat er gebeurdt? Mogelijk een pistool of een mes. Is gewoon te gek voor woorden. En dan nog de eventuele straf die nergens op slaat.
Precies zo sociaal als altijd. Het antwoord zit al in de vraagstelling. Bellen is ook communiceren, internet is ook sociaal. Het wordt niet minder, het wordt ANders. Niet minder, omdat sociaal contact in onze genen zit. Het is een aangeboren behoefte. Instinct.

Dus, over 50.000 jaar, misschien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens wordt steeds socialer. Luxe en welvaart heeft ervoor gezorgd dat mensen steeds meer bereid zijn iets voor anderen te doen, zonder iets terug te verwachten. Kijk maar naar het aantal vrijwilligers. Vroeger was het leven meer een strijd op leven en dood. Als mensen vroeger sociaal deden was dat uit pure eigenbelang. Als jij niet iets voor anderen deed, deden anderen ook niets voor jou. Dat mensen tegenwoordig meer met zichzelf bezig kunnen zijn is een grote winst. Sociaal wil niet zeggen dat je je niet mag terugtrekken in je eigen wereldje, wees blij dat dat dankzij de welvaart kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie goed doet goed ontmoet, volgens mij is dat tijdloos.
Volgens mij zal dat elkaar weer opnieuw beproefd worden en niet veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NIET...

Ik verwacht dat over 25 jaar het woord "sociaal" een archaïsche woord is, dat niemand meer verstaat, laat staan dat men weet wat sociaal zijn inhoudt...

God voor ons allen, vroeger was dat zo en in de toekomst zal het zo zijn, alleen nu is dat gelukkig nog niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik met mijn mp3 spelerin de trein zit mag je best tegen mij praten, dan gaat ie af en dan praat ik graag terug. Maar aangezien de meeste mensen geen belang hebben bij een praatje, luister ik muziek. Even lekker weg van alle drukte, even genieten. Nu, zitten we de hele dag achter internet, 20 jaar geleden zaten we de hele dag achter de tv, 40 jaar geleden waren we de hele dag bezig met werken...dus vind ik wel een vooruitgang. Het is toch ook niet noodzakelijk om de hele dag tegen je huisgenoten aan te praten? daar wordt je ook een beetje simpel van.
Achter internet ben je vaak ook sociaal bezig door te skypen,msn-en, goeievraagen e.d. dus het valt wel mee.
En....een betere wereld, begint bij jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Strikt genomen betekent sociaal een organisme (b.v. mens) dat geneigd is in een groep te leven.

Betrokken op de mens wordt vaak bedoeld het hebben van gevoel voor de noden van de medemens. (in de religie: heb uw naaste lief)

Daarnaast heb je nog de sociale problematiek in de maatschappij.

Als je de eerste twee definities beschouwt, dan lukt het ons uitstekend, zeker vergeleken met vroeger, daaraan te voldoen. Wie zegt dat de mensen in de trein, die zitten te lezen en/of muziek zitten te luisteren, niet begaan zijn met hun zieke tante, zuster of vriend. Misschien zijn ze wel op weg naar die persoon om hun hulp aan te bieden. Inderdaad doen we dat op een wat andere manier dan toen we nog niet over al die technische hebbedingetjes beschikten, maar dat is een keuze. Dat zegt niets over wel of niet sociaal zijn. En denk nog eens aan al die goede doelen waaraan we zo ruimschoots geven als daar de noodzaak voor is. Baseer je mening niet zo zeer op wat je ziet in het openbare vervoer, maar op wat mensen in hun dagelijks leven doen. Ziekenhuizen, ouderenzorg, tafeltje dek je, vrijwilligerswerk, etc. Verlies niet het vertrouwen in je naaste. Dat kost natuurlijk wel iets meer moeite, maar het is de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van het openbaar vervoer was slechts een klein voorbeeld. Er zijn er wel honderden te noemen. En natuurlijk heeft iedereen in zijn omgeving zijn/haar eigen goede dingen, maar daar gaat het niet om. Het argument van: misschien doet deze persoon prive wel hele goede zaken vind ik te makkelijk. Het gaat erom dat mensen op straat ieder contact vermijden en iedereen zich zoveel mogelijk probeert af te zonderen. Dat wil niet zeggen dat ik de buschauffeur of de winkelbediende niet hoef te groeten wanneer ik binnenkom met mijn mobiel in mijn hand. Want ik heb het te druk met bellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het openbaar vervoer zitten mensen of met een mp3 speler op of zitten ze te bellen. Het contact met elkaar is er niet meer. Dat klopt, maar het zegt niets over hun sociale bewogenheid en dat was je vraag. Zie mijn betoog.
Overigens kan ik uit deze opmerking niet opmaken of het als een klein voorbeeld bedoeld was. Iedereen wil met rust worden gelaten en is bezig met zijn/haar eigen wereldje. Ik heb gelukkig niet de ervaring dat iedereen met rust gelaten wil worden, of bedoel je de mensen in het openbaar vervoer? Het liefst rekenen we onze boodschappen af terwijl wij met 1 hand aan het bellen zijn. Ik doe regelmatig boodschappen, maar ook hier heb ik niet de indruk dat de klanten massaal afrekenen terwijl ze aan het bellen zijn. En overdag zitten we de hele dag achter het internet. Kom nou, de meeste volwassenen zitten op weg hun werk. Gemiddeld zit een werknemer 3,5 uur/dag achter de pc (onderzoek TNO). Het gaat erom dat mensen op straat ieder contact vermijden en iedereen zich zoveel mogelijk probeert af te zonderen. Ook hier heb ik gelukkig positievere andere ervaringen. Op dit moment nu het even “wintert” willen de mensen snel naar huis. Maar direct als het zonnetje weer schijnt heb ik altijd heel leuke gesprekken met wildvreemde mensen. Het hangt natuurlijk ook een beetje af van je eigen sociale vaardigheden. Op een perron, als iedereen op tijd zijn trein wil halen ligt het iets anders, maar wandel eens door het Vondelpark, geen probleem om een praatje te maken. Nogmaals, ik ben niet pessimistisch wat betreft de sociale contacten over twintig jaar. Ze zullen anders zijn, maar mensen blijven elkaar nodig hebben. gelukkig maar.
mischien wel erg primitief als het aankomt op sociaal gedrag.
ik zie het sociale gedrag telkens premitiever worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar woord +1