Waarom zeggen mensen vaak: "wat lijkt je dochter/zoon op je, terwijl ze geadopteerd is?"

Is dit een verkapte vorm van van beleefdheid of zeggen mensen maar wat.

Toegevoegd na 34 minuten:
En dan hebben we het natuurlijk niet als de ouders blank zijn en het kindje donker he?????

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
paulus811
14 jaar geleden
Zeggen ze da echt zo vaak? Ik heb dat bij een geadopteerd kind nog nooit gehoord of gezegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahah nou niet als het kindje zwart is en de ouders blank. Maar ja, ik ben het al vaak tegengekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan ook andersom. Ik heb een donker kind en ben zelf blank. Er werd wel aan mij gevraagd: hoe lang heb je hem al? en.. waar komt hij vandaan? Nooit bij stil gestaan dat mensen er zo makkelijk vanuit zouden gaan dat mijn kind geadopteerd is.

Het beste antwoord

Wellicht bedoelen ze dat niet lichamelijk maar geestelijk...

En ik zeg je dat geadopteerde kinderen toch in enigermate op de adoptieouders gaan lijken... Ze gaan dezelfde spieren gebruiken in het gezicht en daarom wordt de overeenkomst groter en groter naarmate ze ouder worden...

Maar het is voornamelijk een uiting van dat ze je mogen en je aardig willen bejegenen door dat zo te zeggen, dat klopt... En je laatste optie zou ook nog eens heel goed waar kunnen zijn, ze zeggen maar wat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het ligt eraan of deze mensen weten dat het kind geadopteerd is.
De omgeving kijkt altijd naar gelijkenissen tussen ouders en kinderen en denkt die gelijkenis ook te zien.
Of het zou moeten zijn dat wij mensen meer op elkaar lijken dan we zelf toe willen geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een soort van Pareidolie

Zie bij de bron voor nadere uitleg :)

Kortom het menselijke brein wil de vorm herkennen omdat ze een bepaalde link leggen.

In dit geval zien ze een Man/Vrouw met een kind, en leggen de link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De menselijke geest is gek op patronen!
Ik denk dat het van alles wat is. Je vleit de ouders natuurlijk door zoiets te zeggen. Daarnaast denk ik dat men ook een soort herkenning (bevestiging) wil zien ter controle of het kind niet van de melkboer is. Het lijkt me overigens stug dat mensen dat van een adoptiekind zeggen, vooral als het uit Azië, Afrika of Zuid Amerika komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de gewone wereld zijn er ook wild vreemde mensen die sterk op elkaar lijken.
Dit zou toch ook, per toeval, bij jullie kunnen zijn.
Dan vervalt het beleefdheid aspect
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeggen dat een kind op de vader of moeder lijkt hoeft niet altijd uiterlijk te betekenen.
Je (geadopteerde) kind kan bijvoorbeeld op muziekles zitten en heel muzikaal zijn. Als je dat als ouder ook bent wordt het ook gezegd; "Hij lijkt wel op je", of "die muzikaliteit heeft hij zeker van jou".

Het is eigenlijk een verkapt compliment maken naar zowel het kind als de ouders.

Overigens merk ik ook vaak dat het wordt gedaan om een ander min of meer te vleien. Ik heb 2 zoons die totaal niet op elkaar lijken, zowel uiterlijk als qua gedrag. En toch menen mensen mij te complimenteren door te zeggen: "Wat lijken jouw jongens op elkaar zeg". Ik maak dan altijd maar een nietszeggende opmerking terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het overkomt mijn man n zijn (stief) moeder ook altijd.
ze voedt hem al op sinds zn 5e .
ze hebben ook echt veel dezelfde trekjes, ondeugende blik in de ogen en nog een boel meer overeenkomsten.
mensen weten het gewoon niet, maar het valt op.
sinds ik die 2 ken ben ik ook overtuigd van aangeleerd gedrag en eigenaardigheden en dat maar een klein deel 'erfenis' is...