Hoe kan ik het best verwoorden tegen me rijschoolhouder dat ik naar een andere rijschool wil?

Ik heb best wel een chagrijnige rijschoolhouder en ik zou graag willen weten of tips willen krijgen hoe ik het best kan verwoorden dat ik naar een andere rijschool wil. Ik heb ondanks al 50 lessen gehad en ik vind dat het niet goed gaat en niet op mijn gemak word gesteld.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Antoni
10 jaar geleden
Na 50 lessen is het (gemiddeld) wel tijd voor het examen. Een professionele rijschoolhouder zal zich ook realiseren dat jullie samenwerking weinig oplevert en dat er een andere oplossing moet komen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat hij verbaasd zal zijn, als jij laat weten een andere rijschool te willen kiezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
boeiende vraag +

Het beste antwoord

Jij bent de betalende leerling dus jij kan op eender welk moment voor een andere leraar kiezen.

Hou er wel rekening mee dat reeds vooraf betaalde lessen niet of slechts gedeeltelijk worden terug betaald volgens de algemene voorwaarden van jullie contract.
Lees dat contract er dus eerst eens op na zodat je weet wie welke rechten of plichten heeft.

Dus kies er ofwel voor om de reeds betaalde lessen toch op te nemen indien jij niet voortijdig durft af te haken.
En laat hen pas na het beëindigen van de laatste les weten dat je het al dan niet tijdelijk voor bekeken houdt.
Ofwel bijt je nu door de zure appel en je accepteert/respecteert de condities die van kracht zijn bij vroegtijdige stopzetting van jullie contract.

Voel je vooral niet schuldig want dit soort toestanden zijn schering en inslag in de realiteit van elke dag.
Wees vooral wél beleefd en respectvol tegenover degene die je de rug toekeert want de wijze waarop je anderen benadert is ook de wijze waarop je zelf behandeld wordt.

Jij hoeft je trouwens niet te verantwoorden aan anderen waarom je een bepaalde beslissing neemt, zolang je ze op assertieve wijze bekend maakt aan anderen dan volstaat dat.
Vraag dus gewoon begrip voor jouw beslissing en geef eventueel aan dat jij het moeilijk hebt om hierover uitgebreid te praten.
Zo laat je iedereen in zijn/haar waardigheid en dat loont altijd.

Liefs en veel Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Zeg gewoon tegen de rijschoolhouder dat je het ergens anders gaat proberen, omdat je het gevoel hebt dat je niet vooruit komt. Laat je niet ompraten, maar maak na dit gezegd te hebben geen nieuwe afspraak meer. Je bent vrij te lessen waar je wil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Na 50 lessen kan je in ieder geval zeggen dat je het genoeg tijd hebt gegeven.
Wil je dit netjes doen, dan is eerlijk zeggen waarom je bij hem weg wilt wel het mooist. Je kan dan aangeven dat je het een eerlijke kans hebt gegeven (immers 50 dure lessen!), maar dat je je nog steeds niet altijd op je gemak voelt en het daarom ergens anders wilt proberen. Je loopt hiermee wel de kans dat je een discussie uitlokt. Blijf bij je standpunt.
Aan de andere kant valt er ook wel iets voor te zeggen dat je hem geen uitleg verschuldigd bent.
Je zou dan kunnen melden dat je vanwege omstandigheden met lessen wilt stoppen.
Laat je ook dan niet uitlokken tot verdere uitspraken.

Als je je aanmeld bij de volgende rijschool, zou je wellicht van te voren kunnen vragen of het mogelijk is om een (betaalde) proefles te houden. Je kan dan even aankijken of het goed voelt met de nieuwe rijinstructeur, zo niet...door naar de volgende.