Stank overlast van de honden van onze buren. Wat te doen?

Wij wonen in een rijtjeswoning en onze buren hebben een hondenkennel gemaakt van de schuur. Hierin verblijven een stuk of wat (denk vijf) rottweilers. Deze dienen tevens voor de fok, als extra zakcentje wanneer er weer wat pups worden verkocht. Deze dieren zorgen voor behoorlijke stank overlast, vooral in deze hete periode. De dieren verblijven daar vrijwel permanent, worden uiteraard wel uitgelaten. Onze tuin zit onder de strontvliegen. De uitwerpselen van de honden worden in de container gegooid. Wanneer deze open gaat dan is het niet te harden in onze tuin. Ook tussendoor is de lucht van de hondenkennel niet te harden. Buiten eten is zo niet echt smakelijk. Qua geluidsoverlast zijn wel wel gewend aan geblaf en gejank, maar fijn is het niet. Vooral omdat ik me ook zorgen maak om de temperatuur in de kennel. Die loopt in een schuurtje in de brandende zon natuurlijk erg snel op. We horen de laatste tijd ook veel onrust vanuit de kennel.

Wat kunnen we het beste doen? Ik wil hem ook niet beledigen of van zijn extra spaarcenten ontdoen. Hij heeft altijd al veel grote honden gehad. Altijd wel rottweilers. Het is dus ook een hobby van hem. Maar het gaat gewoon ten koste van ons woongenot.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze vieze broodfokker geef je aan bij de dieren politie. 144

Antwoorden (3)

Ga eerst in gesprek met je buren, als dat niet helpt dan schakel je de verhuurder in, helpt ook dat niet dan meld je dit bij de politie. Het is niet leuk om je buren te moeten belasten met jouw problemen, maar dit wordt door hen veroorzaakt, je hoeft dus niet te accepteren dat dit jouw woongenot verminderd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Het is beste is met hem te overleggen en samen oplossingen te bedenken. Dit is ook het eerst wat je moet doen, pas als deze eerste stap mislukt mag je een klacht indienen bij de desbetreffende afdeling van de gemeente die zulke zaken afhandelt. Als je een huurhuis hebt kan je ook een klacht indienen bij de woonstichting maar, aangezien je geen slechte band met je buren wilt zou ik gewoon samen met een oplossing komen. Bijvoorbeeld ventilatie in de schuur of de klikos vaker desinfecteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vorige antwoorden geven aan dat je dit het beste kunt bespreken met de buren zelf. Dat advies ondersteun ik. Ook de verhuurder aanschrijven ondersteun ik. Mocht er onverhoopt toch onenigheid ontstaan dan kun je ze wijzen op artikel BW5:37. Hiermee kun je een civiele zaak beginnen.

Burgerlijk Wetboek nr. 5

Artikel 37

De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, STANK, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.

Hopelijk ben je hiermee een beetje geholpen.
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
De volgorde van de antwoorden kan veranderen door het aantal punten dat ze krijgen: het antwoord met de meeste punten komt bovenaan te staan. Misschien is dan niet meer duidelijk dat je met "De vorige antwoorden" de antwoorden van crea en ImCEcold bedoelt.