In India is bijna iedereen Hindoe. In het Hindoeïsme is er geen doodstraf, volgens mij. Waarom bestaat die dan toch in India?

In India zijn verreweg de meeste mensen Hindoeïsten. Binnen het Hindoeïsme wordt de doodstraf niet als een oplossing gezien, heb ik altijd begrepen. Waarom wordt die dan wel regelmatig in India toegepast?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Scheiding van kerk en staat?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Regelmatig is wat overdreven, gezien het aantal uitgevoerde doodstraffen en de omvang van dat land. Wel staat India bekend om het hoge aantal "slachtoffers" tijdens of vlak na hun arrestatie, zonder dat daar een officiële vorm van rechtspraak is geweest.

Antwoorden (1)

De wetgeving van India is grote deels gebaseerd op de Engelse wetgeving daar India lange tijd een kolonie van Engeland was.

In Engeland is er een strikte scheiding van staat en religie, dit is dus overgenomen door India met als gevolg dat het Hindoeïsme een doodstraf niet kan voorkomen.

Overigens is de doodstraf nog een overblijfsel uit de Engelse tijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar in Engeland is die straf er toch ook niet? (Ja sorry, ik ben ontzettend traag van begrip).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet meer, daar is het ook pas de vorige eeuw afgeschaft. De algehele doodstraf werd in Engeland pas in 1998 afgeschaft, de laatste ophanging was in 1964.