Vroeger gebruikten de mensen veel spreuken en gezegden in de dagelijkse taal. Waarom zijn er zelden nieuwe bijgekomen?

Wie een kuil graaft...en dat soort gezegden.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Vroeger hadden de meeste mensen minder toegang tot media, zelfs geen boeken. Als je je mening wilde onderstrepen kon je eigenlijk alleen putten uit een reservoir van spreekwoorden die iedereen kende. Nu kan men makkelijk even op het net opzoeken of een mening hout snijdt.
De behoefte is dus kleiner want men heeft andere referentiekaders.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

"Zodra voor elke muur in een ruimte een boekenkast is gemaakt, kun je stoppen met timmeren"

Een nieuwe, en tegelijkertijd je antwoord!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uiteraard wel:
2009 © PLR, alle rechten voorbehouden.
Een uitspraak heeft tijd nodig om het tot gezegde of spreuk te schoppen en de ballotage is niet misselijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Spreekwoorden en gezegden groeien wel, maar langzaam. Spreekwoorden en gezegden zijn standaard uitdrukkingen/wijsheden die in bepaald situaties gebruikt worden. Wij gebruiken indezelfde situaties nog steeds de wijsheden van onze voorvaderen . Denk aan: "na regen komt zonneschijn" "Als er één schaap over de dam is, volgen er meer" We kennen dus meer oude spreekwoorden en gezegden dan nieuwe. Logisch!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat we onder invloed van sms gedrag en email veel pragmatischer , korter en gebalder, schrijven en praten, vallen de spreuken en de gezegden een beetje ouderwets uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij valt wel mee met dat er tegenwoordig niet zo veel nieuwe spreuken en gezegden bijkomen. Denk alleen al aan al die uitspraken van Johan Cruyff! Die hoor ik bijna dagelijks over tafel vliegen.
(Al ligt het natuurlijk wel aan wat je onder "vroeger" verstaat, maar de meeste uitdspraken van Nummer 14 zijn toch niet "oud' te noemen).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook Koot en de Bie hebben heel veel uitspraken en woorden toegevoegd, het is een kwestie van invloed...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat gebeurt nog steeds, reeds!

OK, Sjef van Oekel is ook niet van gisteren, maar het valt niet zo op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hou je op, ik was die man net uit m'n herinnering kwijt, en dat wilde ik graag zo laten!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn hele leuke stripboeken van 'm!
Ik heb er nog even tijdens het diner over na zitten denken, maar je hebt wel een punt.

Spreuken en gezegden hadden oorspronkelijk de bedoeling wijsheid tentoon te stellen, later in tijd werd het gebruik vervormd om iets logisch op een eenvoudige wijze te verklaren: het eerste schroefje is lastig, de tien daarna gaan makkelijker, de laatste niet. Eerste schaap en laatste loodjes.

Nu dacht ik in eerste instantie, "er is ook weinig veranderd dat een noodzaak voor nieuwe gezegden met zich brengt", maar dat is dus niet waar. De maatschappij is sterk verandert sinds vorige eeuw, denk industriele revolutie, terwijl de meeste spreuken dateren van voor die tijd.

Natuurlijk is het zo dat de meeste spreekwoorden ook doel treffen in het nieuwe leven, vandaar mijn allereerste opmerking, en er zijn er wel wat bijgekomen (Johan, etc), maar ze zijn tegelijkertijd in een moderner jasje gegoten en niet meer vergelijkbaar, qua stijl, met de spreuken uit de middeleeuwen of daarvoor...

Dus blijf ik bij mijn eerste antwoord:)