Omdat we in de geciviliseerde samenleving vrijwel alle lichaamsgeluiden als persoonlijk beschouwen, behalve praten en lachen, en dus (net als smakken, plassen, etc.) ook boeren...

Psychologisch dus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is niet overal, in sommige landen (waaronder China) is het een compliment voor de kok om na het eten te boeren. In de meeste landen wordt het onsmakelijke geluid - want dat is het - als onbeschoft aangemerkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat je gassen uit je lichaam laat ontsnappen en voor mensen die hierbij in de buurt staan kan dit onsmakelijk zijn. Ook is de geur niet even fris bij alle mensen.

Buiten dit is het ook ongewenst om onverwacht geluiden met je lichaam te maken (muv praten).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat mensen zich al te eenvoudig laten knechten door verstikkende mores gebaseerd op nietszeggende etiquette.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het in onze cultuur niet past binnen het huidige kader van normen en waarden. Het is dus geen "normaal" gedrag, waarbij een meerderheid de norm bepaalt, met andere woorden, wat als normaal beschouwd wordt.

In subculturen, zoals een gezin, kan het overigens heel normaal gedrag zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In Nederland is het onbeschofd om een boertje te laten (het is heel erg viez vind ik).
In China is boeren heel erg normaal omdat je laat zien dat het eten lekker is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat heeft ermee te maken dat wij boeren zien als een van onze oerdriften. Deze proberen we in onze Westerse beschaving te onderdrukken, we zien het als iets van een lagere klasse
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Iedereen weet dat een boer vaak stinkt, dus daarom is het vies om er eentje te laten in gezelschap.