Dat de toenemende wereldbevolking een probleem is, staat buiten kijf. Heeft China met hun 1 kind per gezinwet een goede oplossing?

Feiten:

Wereldbevolking per Jaar:

1950: 2.5 Miljard
2000: 6.1 Miljard

Voorspellingen:

2050: 9.1 Miljard
2100: 14 Miljard

Voedseltekort is in de toekomst het grootste probleem!

Doordat China maar 1 kind per gezin toelaat neemt de bevolkingsgroei drastisch af, is dit een goede oplossing? En zou de hele wereld dit moeten doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De club van Rome heeft al in de zeventiger jaren laten zien dat voorspellingen die jij hier laat zien niet reëel zijn... Het één-kind systeem is goed en zou helemaal goed zijn als elk land er zich aan zou houden...

Dus alleen als elk land zich aan die één.kind wet zou houden, zou het zoden aan de dijk zetten... Maar wist je dat een heel belangrijke club, de Bilderberg-groep naar een decimering van de wereldbevolking wil van 10% van de huidige... Volgens hen zijn er dan genoeg bronnen voor iedereen en kan iedereen in feite in harmonie van de wereld leven... De snelheid van verspilling van bronnen is nu al zo hoog dat we in 8 maanden alle energie die de aarde in één jaar kan maken, verbruikt hebben... Dus dat het overbevolkt is, daar is iedereen die zich er wetenschappelijk mee bezig houdt, erover eens...

De wereldlijke één-kind-gezin-wet komt er wellicht wel... Het zou een zege zijn voor de planeet en zijn natuur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord, maar hoezo zijn de cijfers niet reëel? het kan hooguit nog erger zijn. Denk er maar eens over na. Papa en mama maken 2 kinderen, die 2 kinderen maken beide ook 2 kinderen, die 4 kinderen maken ook 2 kinderen, die 8 kinderen maken ook 2 kinderen, enzovoorts enzovoorts, om nog maar niet te beginnen over de uitschieters naar meer kinderen. Dat bilderberg verhaal heb ik ook gehoord ja, er lopen ook hele theorieën over virussen die losgelaten worden in de toekomst, alleen om de bevolking in te perken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach kom op. De bilderberg groep wil echt de bevolking niet decimeren. Dat er dan genoeg natuurlijke bronnen zijn voor iedereen is een heel andere stap dan het daadwerkelijk decimeren van de wereldbevolking. En hoe zouden ze dat willen doen? Als de bevolking gedecimeert wordt duurt dat of honderden jaren (zelfs met 1 kind politiek) als alternatief kun je de bevolking afslachten, maar ook dit gaat echt niet gebeuren. Je bent weer ontzettend uit je nek aan het kletsen. Dus tenzij je ergens een paar betrouwbare (!) bronnen vandaan haalt geloof ik er geen barst van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk komen alle antwoorden een beetje op hetzelfde neer. Deze geeft de beste onderbouwing wat betreft de 1 kind per gezin wet, en wat er nodig zou zijn om deze te laten werken. Ik vind vooral de laatste zin in je antwoord mooi.

Andere antwoorden (6)

nee, dat is ook de oplossing niet, je ziet nu complete scheefgroei in de bevolkingssamenstelling daar.
hoe het dan wel moet zou ik ook niet weten qua overbevolking.
wel denk ik dat het voedselprobleem minder groot zou zijn als meer mensen vegetarier werden, maar dan zou dat op een zodanig grote schaal moeten dat ik dat ook niet snel zie gebeuren.
14 jaar geleden
Theoretisch gezien zou dit een zeer goede oplossing kunnen zijn. Immers, je onthoudt niemand van het recht kinderen te krijgen maar door de beperkingen van deze wereld zul je moeten ingrijpen in de groei van de bevolking.

Jammer genoeg is uit het China voorbeeld gebleken dat dit in de praktijk een zeer slecht ingreep is. Dochters werden vermoord, vrouwen werden geaborteerd, etcetera. Wat doe je als iemands 1e kindje overlijd? Wat doe je als iemand daarna toch nog zwanger raakt? Moet als ultiem controlemiddel de baarmoeder verwijderd worden na de eerste bevalling?

Ik denk dat dit nooit de oplossing zal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eventuele oplossingen voor de overbevolking zou bijvoorbeeld kunnen zijn om voorbehoedsmiddelen in ontwikkelingslanden beter beschikbaar te stellen. Overbevolking is nl. het schrijnendst in arme landen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer zo'n verhaal van een arrogante kenner.
Geen moord op kinderen in China, want de Chinezen houden evenveel van hun kinderen als Nederlanders dat doen. Het zal wel eens gebeurd zijn, maar generaliseren mag je dat niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ehm, heb je het tegen mij?
Ik generaliseer niet, ik noem een aantal feiten op. Ik zal nooit beweren dan Chinezen minder van hun kinderen houden dan Nederlanders. Maar dat ouders hun kind hebben verkocht en soms zelf vermoord staat vast. Daarnaast heeft de regering jaren lang foetussen geaborteerd die ouder waren dan 25 weken. Ook dat is moord. Er zijn zelfs tallozen verhalen bekend over vrouwen die tijdens een bevalling alsnog betrapt werden in het ziekenhuis door de Chinese overheid. Het kindje werd dan in de baarmoeder vlak voor de bevalling in het hoofdje gespoten met een giftige substantie. Of de schedel van kindje werd dan gekraakt met een grote tang. Als deze kennis mij een arrogante kenner maakt, so be it.
ik denk het wel als men dat nooit had gedaan hoeveel chinezen waren er nu dan niet geweest
er zijn verschillende oplossingen mogelijk zolas afschaving van de kinderbijslag maar ik denk dat dat door niemand geaccepteerd zal worden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Er zijn uitzonderingen. Op het platteland mag, als het eerste kind een meisje is, een tweede kind geboren worden. Macro-economische gezien is het resultaat vrij spectaculair: tussen 1980 en nu zijn door dit beleid 300 miljoen Chinezen minder geboren. De bevolking is daardoor minder gestegen dan zonder het 1-kind beleid het geval zou zijn geweest. Dit heeft bijgedragen tot minder druk op de beperkt aanwezige middelen en daardoor tot minder armoede en honger. Wie overigens de armoede heeft gezien in de sloppen van grote Chinese steden, vraagt zich af hoe erg het zou zijn geweest met die 300 miljoen extra chinezen erbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kinder tax invoeren
Het werkt goed en heeft in China goed gewerkt, alleen.... alles wat de mens doet gaat uiteindelijk niet goed. Zo heeft de bevolkingspolitiek in China zijn doel bereikt, maar het ingrijpen heeft alleen wel geleidt, tot onevenwichtigheden in de bevolkingsopbouw. Geen moord op kinderen hoor, want de Chinezen houden evenveel van hun kinderen als Nederlanders dat doen, maar er zijn wel wat meer meisjes gekomen dan jongens en bovendien groeit de bevolking te langzaam. Je kan niet zeggen dat een gezin 1.5 kinderen mogen hebben. De maatregel werkt dus erg grof.

De enige manier om eventuele overbevolking op te lossen is om mensen op grote schaal tegen het eind van deze eeuw naar een andere wereld te sturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn toch in China juist meer jongens dan meisjes?! De verwachting is dan ook met een teveel aan mannen en een tekort aan vrouwen dat de bevolking daardoor nog minder hard zal gaan groeien in de toekomt, omdat er veel vrijgezelle mannen geen vrouw zullen vinden. Je zegt dat de Chinezen net zoveel van hun kinderen houden dan de Nederlanders. Ik zou dat graag willen geloven maar ze zijn me daar te gemakkelijk met abortussen en het afstaan van kinderen met een kleine of grotere handicap. Al gaat het maar om een hazelipje. Ze zullen wel net zoveel van de kinderen houden die ze zelf opvoeden, maar geven zichzelf niet de kans om van de kinderen met een handicap te gaan houden, of de meisjes die geboren hadden kunnen worden.
Niet alle Chinezen hoefden zich aan de 1-kind-politiek te houden, bepaalde etnische groepen waren hiervan uitgesloten. Maar in China neemt de bevolking wellicht niet toe, nu is India op weg het land met de meeste inwoners te worden. Waar de bevolking vroeger werd beteugeld door hongersnoden en oorlog, wordt de bevolkingsgroei wellicht nog het meest door ontwikkelingshulp opgezweept. En daardoor hebben wellicht meer mensen honger gekregen.

Maar China wordt in hoog tempo geïndustrialiseerd, de welvaart stijgt, de hoeveelheid mensen met opleiding ook, en dat werkt stabiliserend op de bevolking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals uit de bovenstaande antwoorden al blijkt helpt de Chineze 1 kind politiek wel, maar is ook geen oplossing gebleken. Het enige wat mijn inziens echt helpt is de hele wereld hoger opleiden en een andere oude dagsvoorziening. Wat je namelijk ziet gebeuren in de westerse wereld is dat de bevolking langzaam krimpt (2.1 kinderen per gezin nodig om de bevolking op peil te houden terwijl het geboorte cijfer iets lager ligt). Kennelijk neemt bij een toenemende educatie en welvaart de kinderbehoefte af. In bepaalde streken, met name Indië en ik vermoed Afrika is in je oude dag alleen voorzien als je kinderen je helpen, dus vandaar dat daar de geboortecijfers zo hoog zijn.