De geschiedenis wijst uit dat mensen denken dat ze in de stad beter af zijn. In tijden van crisis komen mensen in beweging als ze hun werk verliezen bijvoorbeeld of hun huis. Vaak trekken mensen naar de steden in de hoop daar sneller een baan te vinden dan op het platteland.

Of dat terecht is, weet ik niet. Als je niet persoonlijk wordt getroffen door de crisis (dus je behoudt je werk en je kunt blijven wonen waar je woont), is het belangrijk voor je welzijn hoe je omgeving zich ontwikkelt. In tijden van crisis verpauperen steden (nieuwbouw en renovatieprojecten komen tot stilstand, bedrijfspanden komen leeg te staan, in winkelstraten vallen gaten, de werkloosheid loopt op). Tegelijk neemt op het platteland vaak voelbaar de werkgelegenheid af (sluit één aardapperlverwerkende fabriek en drie dorpen zitten zonder werk, bij wijze van spreken). Sluitingen van bedrijven en de gevolgen daarvan in de omgeving (bijvoorbeeld voor de toeleveranciers) kunnen gevoelige klappen uitdelen in een gemeenschap.
Aan de andere kant bestaat op het platteland nog wel zo iets als een 'sociaal vangnet'. De gemeenschap is hechter en men heeft meer voor elkaar over. In de steden is het voor heel veel mensen toch zaak dat ze hun eigen boontjes kunnen doppen. Gaat het mis, dan staan ze er praktisch alleen voor.

Wat is beter? Het zal sterk afhangen van de situatie waar jij zelf inzit in crisistijd, hoe je de vraag benadert en beantwoordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Stad. Op het platteland heb je maar 2 winkels dus ook al zijn ze duur je kan toch nergens anders heen. Ikzelf woon in Rotterdam en heb dus ruim genoeg winkels om uit te kiezen. Ook als je bijna geen geld meer hebt kan je in de stad vaak gewoon om het hoekje verhuizen. Op het platteland zul je toch echt een verhuiswagen moeten huren, wat weer geld kost.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wie is er dan slechter af, ik ken ze niet! Iedereen praat er over en iedereen klaagt maar, waarover? Er is nog niemand financieel op achteruit gegaan zeker niet nu de autobrandstof zo goedkoper geworden is. Ben je werkeloos geworden door de crisis dan is het wat anders maar ook dat valt tot nogtoe erg mee. Mocht dat toch aanzienlijk toenemen, dan zal het in de stad harder aankomen. Verder moeten we eens stoppen met elkaar de crisis aan te praten en ga lekker verder met je leven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Stel dat het voor jou echt crisis wordt. Je raakt je baan kwijt, kunt je hypotheek (of huur); gas; licht; water etc. niet meer betalen, dan lijken mij de voordelen van het wonen op het platteland mij, groter dan die van de stad. Omdat daar meer ruimte is en de woonlasten goedkoper zijn. Je kunt, nu je toch geen werk meer hebt, zelf je groenten gaan verbouwen en "back toe nature", dus consuminderen. Maar in onzekere tijden, moet je eigenlijk niet verhuizen, want verhuizen is duur. Dus blijf vooralsnog maar lekker zitten waar je zit en doe, indien nodig, een stapje terug.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Welke crisis bedoel je?
Met de milieucrisis beter in de stad, dan kun je dichtbij werk zoeken en op de fiets naar je werk. Hetzelfde voor de energiecrisis. De financiële crisis slaat harder toe in de stad.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
op het platteland, de prijzen zijn daar altijd al wat hoger en alles gebeurd daar toch pas 50 jaar later.