Waarom gaan mensen in de supermarkt vaak in de langste rij staan? Of lopen er opaf.... terwijl een andere caissiere niks te doen heeft :P

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Zoals eerder gezegd werk ik in de supermarkt. Ik weet dus dat sommige cassières gewoon niet zichtbaar zijn vanuit de hoek waaruit de klant aan komt lopen. Bijvoorbeeld door de snoeprekken die (bijna) altijd bij de kassa staan. De meeste mensen lopen een rondje door alle paden van de winkel, en komen dus vanuit hetzelfde pad aangelopen. Hierdoor zien ze dus allemaal dezelfde cassières wel en allemaal dezelfde cassières niet.

Kortom: Gewoon even beter kijken!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Dat zou ik niet weten maar ik ga altijd in de kortste rij staan
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet niet waar jij woont of bij welke supermarkt jij je boodschappen doet, maar ík neem dat niet waar. Mijn waarneming is juist dat mensen bij het aanlopen bij de kassa's snel een inschatting proberen te maken van de doorlooptijd per kassa en vervolgens daar in de rij gaan staan, waar ze het snelste verwachten aan de beurt te zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarschijnlijk hadden ze je niet gezien dus. Het is voor een klant niet altijd in één oogopslag zichtbaar dat een kassa open is, zeker als er geen andere klanten bij die kassa zijn en bij een andere kassa wel. Je gaat niet bij een dichte kassa staan, is het niet. Dus zal je in eerste instantie inderdaad op de kassa aflopen waar andere klanten al wel in de rij staan. Als bij alle kassa's klanten zijn dan zul je dat toch niet snel meer zien gebeuren, dat klanten de langste rij kiezen.
Omdat er toch een aantal mensen die zich als kuddedieren gedragen,en achter de voorganger gaan staan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien wel, maar ik kan me het ook voorstellen dat het aan de afkomst van de cassiere te maken heeft. Met sommige rassisten kan ik het me voorstellen dat ze maar 5 minuten langer wachten zodat ze maar niet bij die buitenlander wordt geholpen. Voor mij maakt het niet uit zolang ik maar geholpen WORDT.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij kiezen mannen soms de knapste caissiere hoor... waarmee ik niet aangeef dat de vraagstelster niet knap is hoor. Maarje ziet wel dat bij een knappere caissiere de rij vaak langer is.

Ik weet niet of dit wetenschappelijk bewezen is. Ik denk dat het ook van je gemoedstoestand afhangt. Als je het druk hebt, kies je denk ik sneller de minst-drukke kassa, net zoals je onbewust ook vaker links gaat rijden op de autosnelweg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik pak sowieso meestal de verkeerde rij. Dan gebeurt er net voor je iets, moet een afdeling gebeld worden voor een prijs, heeft degene die aan de beurt is nog iets vergeten, staat er iemand zijn portemonnee met klein geld om te schudden...
En dat kan dan best de korste rij zijn. Mensen achter me zien dat gebeuren en nemen alsnog een andere, langere rij
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik merk dat ik soms juist bewust ervoor kies om bij een kassa het een korte rij aan te sluiten ipv bij een geheel vrije kassa. Met VEEL boodschappen is het nl. prettig als je rustig al je boodschappen kunt neerleggen op de band. Anders maak je het jezelf lastig bij het afruimen van je boodschappen nadat ze verrekend zijn. Maar ik merk dat ik dit alleen bij VEEL boodschappen doe, anders ga je als weldenkend mens bij de vrije kassa natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die bij een versmalling van een snelweg het eerste naar rechts invoegen, ipv tot het eind door te rijden en dan te ritsen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je een rij van 4 mensen ziet en daarnaast een lege caissiere hoor je vaak 'ik ga sluiten' als je er heen loopt, dus dan maar achter de 4.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als er inderdaad een kassa volledig vrij is zal ik daarheen gaan, ongeacht wie er achter de kassa zit, als het maar overkomt alsof hij / zij een medewerker is van de winkel, want dat is wel zo handig.

Toch betrap ik mezelf er wel eens op dat ik in een langere rij ga staan terwijl er ook een kortere is, of dat ik in een langere rij blijf staan als er een extra kassa geopend wordt.

Mijn redenatie hierbij is (tenminste nu ik erover na ga denken) dat op het het moment dat een medewerker roept: "U mag hier ook wel komen" er meestal al 4 of 5 vrij snelle mensen naar die kassa toelopen. Dit zijn dan bijvoorbeeld mensen die al voor mij stonden, maar die hun spullen nog niet op de band hebben gelegd van de kassa waar we tot dan toe gezamenlijk achter stonden.

Als ik vervolgens blijf staan in de wat langere rij (zo is mijn redenatie) dan kom ik eerder aan de beurt omdat er andere mensen net zijn vertrokken. Daarnaast heeft op zo'n moment verhuizen naar de net geopende kassa voor mij weinig zin vanwege die 4 of 5 mensen die er snel voor mij heen zijn gegaan, die moeten namelijk allemaal hun spullen nog uit hun mandje of kar halen, terwijl dat bij de huidige kassa al gedaan is door de mensen die zijn blijven staan.

Of het klopt weet ik niet, maar ik denk daardoor sneller aan de beurt te kunnen zijn bij de soms toch langere rij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is mij ook opgevallen. Veel mensen letten niet echt goed op; want ze gaan er bij voorbaat van uit dat ze zullen moeten wachten. Pas als je zelf naar een lege kassa loopt komen er anderen (het kudde-effect), verder zijn er nog mensen die bewust niet van rij veranderen (want als je verandert zul je net zien dat....) en daarbij nog de meeste bovengenoemde oorzaken. Veel verschillende dus.