Een dorp dat in een ver verleden stadsrechten heeft gekregen, is dat nu een dorp of een stad?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fijn dat er nog leven is!

Het beste antwoord

Volgens mij wordt dat tegenwoordig bepaald door het aantal inwonenden van een plaats. En niet langer door het feit of de plaats ooit stadsrechten toegekend heeft gekregen.
Dat inwoneraantal ligt rond de 25.000, maar ik geloof dat dat niet officiëel is bepaald.

Dus een plaats waaraan vroeger stadsrechten zijn toegekend moet groot genoeg zijn geworden of gebleven, anders zou het tegenwoordig waarschijnlijk een dorp worden genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is een stad. Bijvoorbeeld Bronkhorst is het kleinste stadje van Nederland. Ondanks het feit dat er maar zo'n 150 personen wonen. Den Haag daarentegen wordt het grootste dorp van Nederland genoemd omdat het nooit stadsrechten gekregen heeft. Maar op basis van het aantal inwoners en de voorzieningen behoort Den Haag wel tot een van de Nederlandse steden want deze 2 criteria worden nu gebruikt om een plaats wel of niet stad te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hetzelfde geld ook voor Ravenstein in Brabant/Gelderland. Dat is een erg klein "dorp". (In de volksmond.) Maar heeft absoluut stadsrechten. Als ze dat ooit gekregen hebben in een ver verleden, en daar verder geen corrigerende uitspraken over zijn gedaan, dan is het gewoon een stad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, stadsrechten zijn een achterhaald begrip om tegenwoordig nog onderscheid te maken tussen een dorp en een stad. De Gemeentewet van 1851 maakte definitief de weer deels in ere herstelde stadsrechten (na de Bataafse Revolutie van 1795 werden ze tijdelijk afgeschaft, naar Frans voorbeeld) ongedaan. Het oude onderscheid tussen dorpen en steden verviel daarmee.

In reactie op anderen kan ik zeggen dat Den Haag wel degelijk stadsrechten kreeg: in 1806 van Lodewijk Napoleon. Dit werd in 1811 door keizer Napoleon Bonaparte bekrachtigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is een stad. B.v. het kleinste stadje Bronkhorst in Gelderland, bestaat uit maar een straatje en een paar heel korte zijstraatjes, heeft in het verleden stadsrechten gekregen en is dus een stad. Daarentegen is Den Haag nog steeds een dorp.