Wat geef je iemand uit Amerika?

Ik wil voor een familielid die in de zomer naar Nederland komt een verrassingspakketje samenstellen met spulletjes die ze daar niet hebben.

Zo weet ik dat zij daar geen mattenklopper kennen en ook een elektrische vliegenmepper heb ik daar niet kunnen ontdekken.

Weten jullie zo nog wat spulletjes wat je zou kunnen geven? Géén drop, kaas, stroopwafels enz. dat kunnen ze daar gewoon kopen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Als ik denk aan typisch Nederlandse spulletjes; tulpenbollen, delfts blauw (van die klompjes ofzo), Sinterklaasspul, Oudhollandse spellen en misschien iets "oranje". Iets over het koningshuis of ons voetbalelftal?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Mijn tante neemt altijd gerookte paling (gesealed) en unox worsten (niet mijn keuze) mee. Daar is de douane niet zo heel blij mee, de familie overzee wel.

Bij mijn laatste bezoek aan New York viel het me vooral op hoeveel Nederland op Amerika lijkt qua winkels, voedsel e.d. Veel meer dan ik had verwacht. Wij veramerikaniseren snel (ik ga er niet vanuit dat Amerika verhollandst, al had dat in de geschiedenis niet onmogelijk geweest).

Het is dus heel moeilijk om iets "Hollands" te geven zonder te verzanden in het toeristenspul.

Eerlijk gezegd zou ik een familielid gewoon een leuk kado geven. Als het kinderen betreft misschien wat leuke kinderboeken, of een leuk fotoboek over Nederland. Of een leuk kado als aandenken.

Als je echt een pakketje wilt samenstellen, koop dan leuke kleine dingen die je gewoon leuk vind om te geven. En als het om eten of drinken gaat, neem dan echt goede kwaliteit of lokale streekproducten. Maar dan vooral vanwege die kwaliteit en niet of een dergelijk product al dan niet daar ook te krijgen is.

Toegevoegd na 3 minuten:
NB. Wat leuke boeken zijn:
Undutchables (over Nederlanders, bekeken door Colin White)

High over Holland (footboek)

Toegevoegd na 4 minuten:
(het vervolg is: De bovenkant van Nederland, ook van Karel Tomei)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Washandjes, hagelslag of een vijfje van goede kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een stamper, voor stamppotten!

Toegevoegd na 9 minuten:
Typisch hollands spelletje: Ganzenbord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pindakaas ,zoute drop,hagelslag en euro's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hoort niet helemaal bij de dingen die je noemt, maar ik wil je het boek "The Undutchables" van Colin R. White en Laurie Boucke aanraden. Dit gaat over alle (vreemde) Nederlandse gewoonten en gebruiken. Leuk als cadeau voor buitenlanders en voor geëmigreerde Nederlanders.
Antoni
14 jaar geleden
een leuke mok of zoiets met een nederlands landschap ofzo erop gedrukt. je kan ook tassen of iets dergelijks laten bedrukken met een leuke foto die je zelf maakt.

mijn oom uit de vs is altijd gek op kroketten die hebben ze daar niet.
14 jaar geleden
Het boek, het zijn net mensen, van Joris Luyendijk. Staat de rol van Amerika goed in beschreven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een Atlas, hun geografische kennis is bij negen op tien beneden peil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een klein en fraai glazen potje met daarin wat Rijnzand en grind. Of wat schelpjes van de Noordzee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en misschien houden ze hollandse muziek dus zou je een cdtje kunnen geven

wij namen vroeger lpees mee naar canada van hollandse muziek waren ze dol op

of een boekje van echt hollandse recepten zoals stampotten of lekkernijen zoals olliebollen en pannekoeken

of speculaas en stroopwafels
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben momenteel bij de Xenos een hele verzameling 'Holland'-meuk voor een prikkie (schorten, theepotten, koektrommels e.d) dus als ze dat leuk vindt kun je nu goedkoop scoren.
Verder zou je kunnen denken aan typisch Nederlandse muziek, een beetje afhankelijk van hun smaak kan dat het levenslied of palingpop zijn maar net zo goed echte Nederpop of -rock.
Als ze zelf uit NL afkomstig zijn, heb je leuke DVD-boxen met ouderwetse Nederlandse series (de familie Knots, Q&Q, de Zevensprong en dat soort spul). Moeten ze wel een multizone-dvd-player hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt heel erg van de situatie af. Is de familie jong en hebben ze kinderen, zijn ze al op leeftijd, zijn ze alleenstaand, etc. Je moet je dus in de persoon en situatie verdiepen. Ook mogen de cadeautjes niet te groot zijn, want ze moeten alles weer mee terugslepen. Onze (klein)kinderen wonen ook in Amerika, dus toch maar wat suggesties:
* voor onze schoondochter heeft mijn vrouw een keer pantoffels in de vorm van stoffen gele klompjes gekocht. Ze was er gek op.
* een houten klompje voor naast de voordeur, Ze kunnen daar zelf wat bloemetjes in doen.
* een kaasschaaf, zo’n halve van de Hema weet je wel. De Goudse kaas in de US is wat vettiger en dan doet een halve schaaf het beter.
* wat oudere mensen vinden een schilderijtje van Anton Pieck of Van Gogh vaak erg mooi.
* sommige vallen op tulpenbollen.
* een zilveren windmolentje.
* een fotoboek over Nederland.
* een foto van de Koninklijke familie en natuurlijk een van jullie zelf.
* een ‘verchroomde” schenktuit voor een wijnfles. Je weet wel die in de vorm van een cirkel.
* typisch Nederlands spelletje, zoals Mens erger je niet.
* kwartet spel met Nederlandse afbeeldingen voor de kinderen.
* en als ze in Nederland komen eerst een broodje kroket en daarna een Indonesische rijsttafel.

Jeetje, ik wilde dat ik in Amerika woonde!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
T shirts met Nederlandse teksten!
een mok met Nederlandse tekst zodat ze steeds als ze een mok thee drinken, even aan je denken.

De Nederlandse Vlag.

Een tijdschriftenpakket!

Een Suske en Wiske en een Donald Duck in het Nederlands.
Natuurlijk ook de Libelle en een tuinblaadje en wat roddelbladen. Ook een wetenschapsblaadje en de kampioen of zo...
Gewoon, om later nog even de sfeer van hier te kunnen opsnuiven, en alles lezen over wat hier nu leeft.

Een disk met een recent Nederlands tv programma.

En als het lukt, even een foto maken van jullie samen nu ze hier zijn, en die OOK meegeven :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stroopwafels en drop!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een handige keukenspullen zoals een kaasschaaf en een aardappel dunschiller.

Toegevoegd na 3 dagen:
Je kunt bij tuincentra vogelhuisjes kopen in een Hollandse uitvoering. Bijv. grachtenpandje, Hans en Grietje huisje etc.

Toegevoegd na 3 dagen:
Internetwinkels waar je ook vogelhuisjes in div prijsklassen kunt kopen:

http://www.trendis.nl
http://www.presentsathome.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alleszins chocolade en pralines