Waarom wordt er in sommige dialecten veelvuldig over:``moeder de vrouw`` gesproken?

Ik vind dat zo vreemd klinken. Ik bedoel: Een moeder is toch altijd een vrouw? Of zie ik dat verkeerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Sommige, vaak ouder mannen' noemen hun vrouw niet bij de naam, maar praten over moeder, mama of iets dergelijks. Om onderscheid aan te brengen dat zij het niet over hun moeder, maar over hun vrouw hebben zeggen zij dan "moeder de vrouw".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helder !
Bedankt!!

Andere antwoorden (3)

Lees dit maar eens : http://www.dbnl.org/tekst/_jaa003195801_01/_jaa003195801_01_0002.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de reaktie. Maar dit is wel een hele berg tektst. Wat is nu het antwoord op mijn vraag?
Ik heb het er niet in kunnen vinden.
AWM
14 jaar geleden
Dat ga ik niet allemaal lezen hoor. Kun je de essentie even samenvatten voor ons?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook te veel letters voor mij om uit te zoeken wat je eigenlijk wil zeggen...
Een moeder is niet altijd een vrouw (van). Het woord "vrouw" verwijst hier niet naar het geslacht, maar naar het getrouwd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies, en tegelijk wordt het een koosnaam!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 zo heb ik dat ook altijd opgevat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me een heel goed antwoord, maar niet het meest duidelijk omschreven antwoord. Wel bedankt en een + van mij.
Ik ben nu een boek aan het lezen.
De mammoetjagers.
Hierin is de moeder de aarde (moederaarde) en vrouwelijk.
Het is een heel mooi boek, en ik ben echt geen leesfan.
Het gaat over prehistorisch europa gedurende de ijstijd 35.000-25.000 jaar geleden.
Ze leven in die tijd nog heel dicht bij de natuur, en zijn dankbaar voor alles wat de natuur hun schenkt om te overleven.
En hun aanbidden, zoals hun dat noemen Donii, en dat is de aarde die alles heefd gecrieerd, En is bij hun vrouwelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verhaal waarvoor een + van mij.