Waarom worden sinti of zigeuners ook wel roma genoemd?

ik had opgezocht dat ze oorpronkelijk uit india/pakistan kwamen maar wat is het verband met Roma verwijst dit naar de stad Rome?

Toegevoegd na 1 uur:
Grazie in anticipo!

Toegevoegd na 1 uur:
Als u antwoord weet, graag toelichtin of bronnen op de vraag waar de naam vandaan komt. Het gaat mij niet om wie Roma zijn en waar ze vandaan komen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Roma is de verzamelnaam van de grootste groep zigeuners die we kennen. Het is de naam die ze zichzelf hebben gegeven.
Roma zijn bij ons beter bekend als zigeuners, maar eigenlijk is dat een scheldwoord.

Toegevoegd na 25 minuten:
De oorsprong van de Roma ligt in Noord-India. Van daaruit is deze bevolkingsgroep (afkomstig uit de laagste Indiase kasten) rond 1200 door armoede gedreven weggetrokken richting het Midden-Oosten en Europa.

Toegevoegd na 5 uur:
De naam Roma houdt verband met de term Ḍombā, uit het Sanskriet. Zo werd de groep reizende musici en dansers uit een lage kaste in Kashmir genoemd. Het is meervoud voor Rom, en dat betekent man, echtgenoot in het Romani - de taal van de Roma.
Amadea
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
De naam Roma houdt verband met de term Ḍombā, uit het Sanskriet. Zo werd de groep reizende musici en dansers uit een lage kaste in Kashmir genoemd. Het is meervoud voor Rom, en dat betekent man, echtgenoot in het Romani - de taal van de Roma.
http://www.etymonline.com/index.php?search=romani

Andere antwoorden (2)

Sinti (mannelijk Sinto, vrouwelijk Sintezza), in het dagelijks taalgebruik ook aangeduid als zigeuners, is een naam voor een nomadisch volk. Alhoewel de meeste Sinti zich als aparte etnische groep zien, zijn ze één van de vijf Roma-stammen (zie Roma).

Lees er hier meer over:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sinti

Toegevoegd na 2 minuten:
Uitleg over de Etymologie (herkomst) van het woord "Roma" vind je hier
http://nl.wikipedia.org/wiki/Roma_(volk)

Het heeft niet met Rome te maken, eerder met Roemenie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist totaal NIET met Roemenië, zie je eigen bron.
Roma is de totale groep. Sinti is een onderdeel van de Roma, samen met nog 5 andere etnische groepen al vinden de Sinti dat ze een aparte groep zijn, los van de Roma. Zigeuner is het scheldwoord voor alle Roma.

Kalderari (ook Kalderash), veruit de grootste groep, die vooral op de Balkan leeft. Velen van hen vertrokken naar Centraal-Europa en Noord-Amerika.

Kale (letterlijk "zwart", verwant aan het Hindi-woord kala met dezelfde betekenis, zie ook Ashkalije, de Zwarten) of Gitanos, een groep die vooral op het Iberisch Schiereiland, in Zuid-Frankrijk en in Noord-Afrika leeft. Net als de Sinti, waren de Kale traditioneel werkzaam in de vermaaksindustrie.

Romnichal, een groep die vooral in Groot-Brittannië en Noord-Amerika leeft.

Sinti. Alhoewel de meeste Sinti zich als aparte etnische groep zien, zijn ze Roma net als alle anderen. Het onderscheid is er eerder gekomen omdat de Roma in verschillende fasen in West-Europa terechtkwamen. De Sinti onderscheiden zich van andere Roma omdat ze zich bij wijze van spreken 'beter' voelen, gezien ze langer in het Westen zitten en het materieel beter hebben. De meeste Sinti wonen in Frankrijk, Duitsland en de Benelux. Het beeld dat velen in West-Europa vroeger en nog steeds van de Roma hebben, komt waarschijnlijk van deze groep. De Sinti hadden vroeger de gewoonte veel rond te reizen en met circussen en kermissen op te treden. In België en Frankrijk noemen de Sinti zich Manush, dat in het Frans Manouche geworden is.

Erlides (of ook Arlije), een groep die zich vooral in Zuidoost-Europa (onder meer Macedonië, voornamelijk in Shutka in Skopje (het grootste Romagetto van de wereld) en in Kosovo) en Turkije bevindt.

Zigeuner is een scheldnaam maar waar komt nu de naam Roma vandaan? Niet van Rome en niet van Roemenië in ieder geval. In Roemenië vinden ze de naam Roma ook verkeerd gekozen. Het oervolk van de Roma komt ook uit Noord-west India (grens van Pakistan nu). Dus: er is geen echt antwoord op te geven helaas maar het komt dus niet van een bestaand woord. Het woord Roma is ook het meervoud van Rom, één persoon is dus een Rom.