collega zegt:''ik kom niet werken vandaag ben gister flauwgevallen en ben 4 minuten buiten westen geweest, moet je dat nou geloven of niet?

ik bedoel hoe weet hij dat hij 4 minuten buiten westen is geweest? keek hij op de klok voordat hij out ging? en ook toen hij weer wakker werd? WAT MOET IK HIERMEE?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Ik neem aan dat hij/zij een eitje aan het koken was die toen hij wakker werd hardgekookt was. Hoe dan ook is flauwvallen een serieuze zaak. Ik ben nog nooit flauwgevallen, maar mocht dat ooit gebeuren zou ik de dag erna ook niet op werk verschijnen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Je zou kunnen concluderen dat hij niet alleen is geweest. Dat hij zelf op de klok keek klinkt onwaarschijnlijk.
Flauwvallen duurt van een paar seconden tot een paar minuten. Dus het zou best waar kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Collega was niet alleen, dus iemand anders heeft het gezien. Flauwvallen kan iedereen overkomen dus is waarschijnlijk waar.

Ik heb het zelf ook geregeld gehad maar voelde me alleen wat zwak die avond. Volgende dag vaak wel even naar de dokter.

Waarschijnlijk is collega naar dokter en neemt de dag vrij uit angst dat het weer gebeurd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee collega was alleen, heb ernaar gevraagd....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan is het misschien dat hij de klok vlak daarvoor heeft gezien en vlak daarna. Bij benadering vier minuten misschien?
Vraag eens WAAROM hij flauwviel. Medicijnen (insuline) vergeten bijvoorbeeld? Is ie bezig met een hongerdieet? En je kunt natuurlijk gewoon vragen hoe hij weet dat ie 4 minuten buiten westen is geweest.
Belangrijk is 't totaalbeeld: is ie relatief veel vaker afwezig dan andere collega's? En zijn daar altijd goede redenen voor? Compenseert hij door regelmatig te overwerken? Heeft ie handicaps? Houdt daar dan rekening mee.
Denk ook aan mogelijke oorzaken om te willen spijbelen: is 't iemand die moeilijk 'nee' kan zeggen en daardoor overwerkt kan zijn, bijvoorbeeld? Niemand zal graag toegeven dat ie overwerkt is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op zich een leuk idee maar helaas mag je niet vragen naar een medische geschiedenis van personeel. Hij had niet eens hoeven zeggen waarom die niet aanwezig zou zijn die dag. Het enige wat je kan doen is eerdere gegevens vergelijken met deze gegevens dus ziekteverzuim en op basis daarvan adviseren een gesprek aan te gaan met manager.
De basis van collegialiteit is vertrouwen. Als dit een incident is, moet je hem gewoon geloven. Als zulke dingen (te) vaak voorkomen ga dan pas twijfelen. Dit is zowel voor jezelf als voor je collega een stuk prettiger.
Als er iets met mensen gebeurt, vinden ze het belangrijk om details te geven. Ze denken dat anderen ook denken dat het belangrijker is om exacte gegevens te krijgen dan een formulering als: "Ik ben even buiten westen geweest"
Mijn advies in deze is: Geloof hem, maar neem alles met een korreltje zout, tenzij je gegronde reden hebt om te twijfelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je dit in mijn bedrijf had gedaan. Een collega in diskrediet brengen. Van iets, waarvan jij niet de juiste persoon bent om hier twijfel aan te verbinden. Dan had er een heel pittig gesprek gevolgt...

Ik neem aan dat jij geen arts, Co-assistent, of verpleegkundige bent. Het is aan de collega in kwestie zelf om te beoordelen of dat hij/zij de bewuste dag fysiek in staat is om te komen werken. Hij/zij heeft het recht om zich ziek te melden om zeer uiteenlopende redenen. Het feit dat de collega in kwestie zelf al een oorzaak aan geeft. Is voor jou een indicatie om te kunnen concluderen dat dit verband houd met zijn/haar fysieke gesteldheid van die dag...

En zelfs wanneer de collega zou zeggen aan de telefoon dat hij/zij griep heeft. Dan nog wilt dit niet zeggen dat je de collega in kwestie dan die dag en/of de daarop volgende dagen niet buitenshuis tegen kan komen. Iemand die zich ziek heeft gemeld heeft namelijk het recht om zich ook buitenshuis te bewegen...

Ik heb me in het verleden wel eens om minder ziek gemeld. Het ligt puur aan jouw vooroordeel dat jij de collega in kwestie wantrouwd. En dit zegt tevens veel over de sfeer binnen het bedrijf ten opzichte van de bewuste collega...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor zover ik weet, is een zieke werknemer verplicht om thuis te zijn in verband met eventuele controle. Met als enige uitzondering afwezigheid voor bezoek aan een arts en het afhalen van medicijnen. Ik zeg niet dat deze verplichting redelijk is, je moet immers ook eten en niet iedereen kan iemand charteren om dat eten te halen, bovendien kan een korte wandeling om een luchtje te scheppen soms gezonder zijn dan thuisblijven, maar officieel moet je toch echt thuis blijven wachten op controle die hoogstwaarschijnlijk nooit komt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Stel dat de controleur langs komt en je bent op dat moment niet thuis dan zal hij ten alle tijden proberen om je te bellen. Op je 06 nr. Of later op de dag met de vraag, waarom je er niet was... Het zijn NB de controleurs die aanmoedigen om niet voortdurend binnen te zitten. Maar uit ervaring met het UWV weet ik dat de mensen doorgaans niet worden bezocht in de eerste 2 dagen. Maar tegenwoordig zul je worden opgeroepen door een arbo dienst om je te melden bij hen op kantoor. Wanneer je, je moet melden bij het UWV dan kunnen hier zo maar weken overheen gaan...
Tja, zonder meer informatie is hier heel weinig over te zeggen. Als losstaand geval? Best mogelijk. Zelfs weten dat het vier minuten was, is mogelijk, bijvoorbeeld omdat de magnetronmaaltijd inmiddels klaar was, het journaal inmiddels begonnen etc. Of het kan een vage inschatting zijn.

Komt deze collega regelmatig met indianenverhalen als reden voor afwezigheid? Dan kan (let wel, kán, het hóeft niet) er iets aan de hand zijn. Dat heb ik kortgeleden nog meegemaakt met een collega die echt de kluit bleek te belazeren. Maar als die collega niet regelmatig met rare verhalen komt, zou ik hem gewoon geloven. Dat vertrouwen heb je nodig op je werk.

Overigens, je vraagt wat je hiermee moet. Je hebt het over een collega, niet een werknemer of een ondergeschikte. Als jij niet de werkgever of leidinggevende van de bewuste collega bent, moet je hier helemaal niets mee. Gewoon voor kennisgeving aannemen, en maandag vriendelijk informeren hoe het nu met hem gaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wie dikt zijn verhaal niet graag aan? dat maakt het levendiger, boeiender . Als hij nu vier uren had gezegd , had ik het niet geloofd en vier seconden ook niet. Vier minuten maakt het realistisch genoeg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik stuur iemand in zo´n geval naar de Arbo-arts.