Zijn mooie mensen het resultaat van kans of is dat de evolutie die het bewerkstelligt?

in de dierenwereld worden mooie aantrekkelijke dieren vaak bevoordeelt. Is de evolutie hier aan het werk en zijn alle mensen in de toekomst daarom aantrekkelijk?

Immers het draait uiteindelijk altijd om wie er overleefd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (13)

Het zou kunnen, ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat denk ik niet.Mooie mensen hebben niet alleen maar voordelen.Zo wordt vaak ten onrechte gedacht dat mooie mensen arrogant zijn of dat ze hun uiterlijk misbruiken om dingen gedaan te krijgen.Ook weten mooie mensen nooit zeker of mensen met hun bevriend zijn omdat ze mooi zijn of om hun karakter.Minder mooie mensen daarentegen moeten veel meer hun best doen om iets gedaan te krijgen en daar wordt je dan weer sterk van.Je moet je schouders eronder zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om het in mooi Nederlands te zeggen: 'Beauty lies in the eyes of the beholder'.
Ofwel schoonheid ligt in het oog van de aanschouwer.

Of mooie dieren bevoordeeld worden omdat ze mooier dan een ander zijn, weet ik niet. Is die link bewezen? Wanneer is een dier mooier? Schoonheid is toch subjectief?

Het lijkt mij niet logisch dat zoiets wetenschappelijks als evolutie subjectieve gegevens als schoonheid kan bewerkstelligen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk andersom: wij vinden bepaalde dingen aantrekkelijk omdat ze teken zijn van evolutionair gunstige eigenschappen.

We zien liever iemand met rechte ledematen dan met kromme benen. Dat is fijn, want als je kinderen met kromme benen krijgt, bestaat de kans dat ze niet goed weg kunnen rennen voor roofdieren.
We zien liever iemand met een symmetrisch gezicht dan met een 'misvormd' gezicht. Grote kans dat het misvormde gezicht komt door de bevattelijkheid voor één of andere ziekte.
Etc. etc.

Wat we over het algemeen aantrekkelijk vinden, zijn gezonde mensen, recht van lijf en leden. Met wie we sterk nageslacht kunnen produceren. Die voorkeur is evolutionair bepaald.

Overigens hoef je niet te verwachten dat de evolutie steeds mooiere mensen blijft produceren. In deze tijd blijven de zwakkeren lang genoeg in leven om zich voort te planten, en een hoop uiterlijke dingen (denk bijvoorbeeld aan een hazelip) kunnen gecorrigeerd worden. En aantrekking gaat tegenwoordig om méér dan uiterlijk alleen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie mensen - en - lelijke mensen zijn het resultaat van kans.
De evolutie is voortdurend in beweging en naar mijn bescheiden mening zal daar weinig invloed op uit te oefenen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is mooi... ik denk dat de mening hierover ook veranderd is in de loop van de tijd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De evolutie trekt zich niets aan van mooi en lelijk.
En omdat voortdurend door de eeuwen heen het beeld van mooi en lelijk verandert, is dat maar goed ook.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Ik denk niet dat het mooiste dier bevoordeelt wordt, maar het sterkste. Ik denk dat muizen sterk zijn in het overleven, maar ze worden niet bevoordeelt omdat ze zo mooi zijn. Iemand die mooi is (wat is mooi?) heeft het wel vaak makkelijker bij solliciteren bijv. maar als een baas gaat voor een goede invulling van de open functie zal deze toch de lelijkerd aannemen die de baan beter in zal vullen omdat deze meer gekwalificeerd is. Of je mooi bent is volgens mij geen evolutie, want er zullen altijd minder goed bedeelden bij zijn. Dit is genetisch bepaald en zolang er nog geen genetische manipulatie bij mensen is toegestaan om een " ideaalbeeld" te creëren, is het dus een kans dat je mooi zal zijn of worden bij je geboorte.
amc
14 jaar geleden
Ik geloof dat wij geschapen zijn door God, wij zijn geschapen naar Zijn evenbeeld.

Toegevoegd na 4 minuten:
En als je in de evolutie gelooft, dan zou het er niks mee te maken hebben, als je het mij vraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuurlijke selectie, schoonheid trekt schoonheid aan... Het is natuurlijke selectie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schoonheid komt niet alleen van buiten, maar ook van binnen. Er zijn genoeg mensen met een heel mooi uiterlijk die niets uitstralen. Dan zijn ze gelijk al een stuk minder mooi.
Zo zijn er ook minder mooie mensen die wel een bijzondere uitstraling hebben, en daardoor veel mooier worden.

Aangezien wij mensen een stuk beschaafder zijn dan dieren, kiezen wij onze partners niet alleen op uiterlijke schoonheid, maar ook op andere kwaliteiten. Hierdoor hebben mensen van allerlei uiterlijk een kans, en hoeven de minder mooie mensen onder ons niet bang te zijn dat ze het niet overleven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tuurlijk is het waar.. mooie mensen hebben meer kansen en hebben dus meer kans om te "overleven" in de huidige samenleving..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Punt 1: schoonheid zit niet in de genen en is niet erfelijk.
Punt 2: daardoor is er geen enkel evolutionair aspect.
Punt 3: als je maar veel mengt dan krijg je heel mooie mensen. Moksies zijn bijv. in Suriname de mooiste van het land, zegt het spiegeltje aan de wand. Indische Nederlanders zijn ook mooier dan een boerenknul uit Drente bijv.
4. Inteelt leidt tot degeneratie, en degeneratie is over het algemeen niet fraai.