Waarom luisteren we zo weinig naar ouderen?

Toegevoegd na 7 minuten:
Ze hebben toch veel meer meegemaakt?

En bovendien hebben ze een beter overzicht, toch?

14 jaar geleden
1.6K
rose
14 jaar geleden
Dit is een reactievraag. Op deze http://www.goeievraag.nl/vraag/luisteren-ouderen.41023 Mij leek de vooronderstelling dat we vaak naar ouderen luisteren onjuist. Vandaar de tegenvraag...

Het beste antwoord

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst... Eigenwijs noemen ze dat... Ouderen snappen toch niets van de jeugd, dus waarom iets vragen aan ouderen?

Ouderen zitten toch maar te koukleumen achter de geraniums en zijn seniel en weten niets van de jongeren, dus wat moeten ze dan gehoord worden of gevraagd worden... Nee hoor, die kunnen we missen, daar hebben we niets aan... De jeugd zit er niet op te wachten, sterker nog, gewoon links laten liggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Dank je Xinix. Je hebt het helemaal begrepen. ;p

Andere antwoorden (10)

Je kunt wel luisteren naar ouderen ,maar het kan zijn dat je toch net even anders denkt over iets. Je hebt generatie verschillen. Elkaar respecteren is het mooiste. Maar mijn vader van 80 jaar kan uren vertellen over vroeger. Daar luister ik maar wat graag naar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat "we"het zelf denken beter te weten en dat is in veel gevallen ook zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat we vaak denken dat we alles zelf wel weten en alles beter weten.

ik dacht ook altijd ik kan alles zelf wel maar nu ik een zoontje heb en soms even met mijn handen in het haar zit merk ik oppeens dat het toch wel makkelijk is dat ik even mijn moeder kan bellen. om te vragen wat ik moet doen.
mijn moeder heeft zelf 4 kids dus die zal het toch wel wat beter weten
14 jaar geleden
De vaststelling dat dit kennelijk zo is, is de eerste stap op de weg om juist méér naar ouderen te luisteren. Het getuigt immers van respect voor ouderen om wat langer bij die vraag stil te staan. Het mooie is verder dat daardoor het antwoord in de vraag besloten ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zult er ongetwijfeld naar( moeten) luisteren, maar als jongere heb je je eigen plan al getrokken en zal het je ene oor ingaan en het andere uit. Dit is heel normaal. Je moet eerst je eigen ervaringen maken om later te moeten zeggen (vaak):" die ouwe had toch gelijk".Het hoort allemaal bij het leerproces dat "leven"heet. Het zou ook niet gezond zijn als je alleen maar doet wat ouderen zeggen en zelf geen eigen persoonlijkheid zou gaan ontwikkelen. Als jongere luister je meestal alleen naar ouderen als je echt advies wilt omdat je het zelf niet weet.
amc
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Helemaal correct: ervaring is niet erfelijk. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens +
In oosterse culturen als de vietnamese en de japanse worden ouderen met respekt bejegend. In de westerse maatschappij is het gebrek aan respekt ontstaan in de jaren zestig : ouderen werden beschouwd als de bourgeois, als ballast. Sinds een tiental jaren is de balans helemaal doorgeslagen : ouderen worden zelfs schuins bekeken omwille van het actief genieten(reizen,cultuur enz), wat vroeger zeker taboe was. En zieke ouderen stoppen we weg met een formalistisch bezoekje per week in het rusthuis. We zouden iid beter even luisteren naar wijze actieve ouderen die het leven kunnen relativeren en jongeren kunnen begeesteren. Als ref. een gedicht van Hendrik Marsman...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Met respect behandelen is iets anders dan luisteren naar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Semantologische discussie : als je respect voor iemand hebt is de eerste voorwaarde :LUISTEREN, AANHOREN.
Omdat de beste manier van wijzer worden is door het zelf te ondervinden en te beleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zouden meer moeten luisteren naar ouderen. Veel van de hedendaagse zaken speelden vroeger ook in mindere of meerdere mate. Het hangt natuurlijk wel af van het onderwerp en de kennis, geestelijke gezondheid van je gesprekspartner. Met een opa die ziin hele leven achter de lopende band heeft gestaan praten over quantum mechanica zal weinig opleveren vrees ik.
Het grootste probleem is dat jonge mensen veel sneller denken en informatie combineren dan ouderen. Jonge mensen hebben kennis van internet en vele andere informatiebronnen terwijl ouderen het toch bij de krant of hooguit tv houden.
Maar uitzonderingen bevestigen de regel: Er zijn zat ouderen die redelijk tot hoog opgeleid zijn, actualiteitenprogramma's volgen én de beschikking hebben over internet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We snappen de ouderen niet. Als ze ons willen behoeden dat we dezelfde fouten maken, begrijpen we niet wat er zo fout aan is. Wij willen ook zelf eens fouten kunnen maken. Daar leren wij veel meer van en dan krijgen wij zelf ook die levenservaringen.
Anders krijgen we nooit onze eigen levenservaringen, alleen waarover we gehoord hebben. Wij leven dan niet zelf ons leven, maar wij laten ons leven door de ouderen.

Tot de puberteit zijn wij afhankelijk, daarna willen wij het zelf gaan proberen. Willen wij onszelf leren kennen en niet diegene die onze ouderen van ons gemaakt hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen,tieners onder de 25 willen gewoon neit horen wat de ouderen zeggen want ze denken dat het niet echt ze willen egwoon hun zin doen.
ik weet het ik ben 11 en ik doe ook altijd zo eigleikk eerlijk gezegt heb ik geen idee waarom ikniet naar de ouderen mensen luister ik vind het gewoon maar saai.