Niet iedereen doet dat, als je heel jong bent dan moet je wel, maar rond de puberteit dan wil men even niet naar ouderen luisteren, maar alleen naar peermembers... En voor de een is die houding van korte duur, maar sommigen volharden daar lange tijd in...

Uiteindelijk luisteren we naar ouderen omdat we ontdekken dat zij een geheim hebben, dat we graag willen weten en leren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Omdat je zelf wel weet dat ouderen erg veel ervaring hebben .............en jij hoopt dat zij het juiste antwoordt voor je hebben .............en zij zullen je ook het beste aanraden en uitleggen WAAROM !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou fijn zijn als dat zo was en in sommige gevallen is dat ook wel zo maar bijvoorbeeld tieners luisteren helemaal niet naar (ouders)ouderen waardoor ze vaak door schade en schande wijs worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we er bijna automatisch vanuit gaan dat ouderen meer levenservaringen hebben en dus een bepaalde wijsheid.

Toch weet ik uit ervaring dat jonge(re) mensen ook heel veel wijsheid in zich kunnen hebben, maar zijn er mensen die denken dat dit vanwege leeftijd niet echt mogelijk is.

En als ik nog even een spirituele noot aan mag brengen: er zijn jonge mensen met een oude, wijze ziel die een diepe wijsheid in zich hebben.

Nog een ander ding: luisteren kan ook respect inhouden. Respect voor de oudere medemens, waardoor we luisteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord+
Ouderen hebben meer levenservaring dan jongeren. Dat gaat niet bij alle ouderen en alle jongeren op, maar meestal toch wel. Ouderen hebben ook meer overtuigingskracht en jongeren nemen gewoon sneller wat aan van ze, dan van iemand die jonger dan zijzelf zijn bijvoorbeeld.

Vroeger hadden jongeren veeeel meer respect voor ouderen. Kijk maar in gezinnen of op scholen.. het verschil met nu is gigantisch. Ik denk dat toen nog veel meer naar ouderen geluisterd werd dan nu. Met meer respect enzo.

Als je ergens werkt.. bijvoorbeeld in een winkel ofzo.. en je baas is 20 jaar ouder dan jou. Dan luister je in de meeste gevallen sneller naar hem/haar en zijn/haar advies dan dat jijzelf bijvoorbeeld 28 bent en je krijgt een baas van 23. Dan wordt snel gedacht.. 'groentje, je komt net kijken.. ik weet het toch wel beter dan jou, want ik ben veel ouder en heb meer ervaring hier.. '.

Als je ouder bent heb je gewoon meer overwicht. Gelukkig maak je, als je een mooie leeftijd mag bereiken, alle stadia's in je leven een keer mee :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt vaker ontzag voor oudere mensen en uit een soort van respect ben je geneigd te luisteren.
Dat hebben we zo geleerd.
Mijn ervaring is dat ik er wel achter moet staan wat oudere vinden.
En motiveer ik me graag als ik het er toch niet mee eens ben. Als je merkt dat oudere jou mening respecteren kun je makkelijker voor je eigen mening uit komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij hebben veelal meer wijsheid in pacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is wijsheid dan veelal gekoppeld aan leeftijd? Is dit geen aanname van veel mensen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
In je vraagstelling ga je er vanuit dat iedereen vaak naar ouderen luisteren. Uit eigen ervaring weet ik dat dat steeds minder wordt. Vroeger deed je dat uit respect. Tegenwoordig luister je naar ouderen als zij ook daadwerkelijk iets zinnigs te vertellen hebben.

Als puber zou ik ook niet luisteren naar betweterige ouders of grootouders die jou de kans niet geven om iets zelf uit te zoeken.

Goeie raad en advies werkt alleen als je er zelf om vraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben meestal gewoon meer ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij luisteren we helemaal niet vaak naar ouderen, maar als we het doen, dan doen we het omdat ze meer hebben meegemaakt dan wij.
14 jaar geleden
Omdat veel mensen er van uit gaan,dat wij het beter weten dan jullie piepkuikens! Maar daar klopt geen bal van.