Is er in Nederland spraka van amerikanisering van de media?

In sociale media, commerciële televisie, gaming, journalistiek?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er moet staan: Is er in Nederland sprake van amerikanisering van de media? Mijn excuses.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is al goed, volgende keer moet je dit bij de vraag toevoegen (Vraag --> bewerken, en dan toevoegen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kon de vraag zelf niet meer bewerken, alleen mijn trefwoorden en categorie. Helaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
AnywayNL, ik heb voorbeelden gegeven bij mijn verdere uitleg. Hoe worden de Amerikaanse normen en waarden geuit in Nederlandse media? Nemen wij dit over? En is er dus sprake van amerikanisering? Dat bedoel ik ongeveer.

Antwoorden (3)

Ja, kijk maar naar het tv aanbod. Steeds meer Amerikaanse series en films, en zelfs zenders in Nederland. Of het wordt ondertiteld uitgezonden, of het is een Amerikaans format dat onder licentie geproduceerd wordt. Straks wordt Eredivisie Live overgenomen door Rupert Murdoch, een Amerikaanse Australiër.
Neemt niet weg dat het andersom ook gebeurd (denk daarbij aan The Voice), maar dat was niet de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja zo heb je qua sociale media in Nederland vele aanhangers op Facebook dat door de in New York geboren Mark Zuckerberg werd opgericht.

Verder heb je een pak reclamespots die integraal van Amerikaanse makelij zijn doch Nederlandstalig geplaybackt zijn.

Heel wat films en games zijn van Amerikaanse makelij.

Heel de wereld is meer geamerikaniseerd dan we vaak vermoeden.
Ja zelfs tot in de verste uithoeken van de zogenaamde onbewoonde wereld... zichtbaar en verdoken ;-)

Anyway, Have Fun Anyway!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, daarvan is zeker sprake. Het begon al met de vercommercialisering van de televisie. Om de haverklap reclames die geen welkome onderbreking vormen.
In Amerika wisten ze niet beter, hier inmiddels ook al niet meer.
Ook de journalistiek is niet meer zoals wij gewend waren. Hier was men nog eerlijk indien men berichtte over een feit. In Amerika werd al heel lang niet meer eerlijk bericht. Onze journalistiek gaat hier nu gewoon in mee. Ze liegen, rectificeren na een afgedwongen eis hiertoe (uit zichzelf doen ze dit niet) en ze gaan vervolgens rustig door met liegen. Alles voor de sensatie en zichzelf in 'de kijker' plaatsen.
Denk maar eens aan de klacht die de VARA tegen zich heeft lopen m.b.t. het zelfmoord issue in november met die jongen, Tim.
De VARA deed het voorkomen alsof het geen zelfmoord door pesten was en de brief ook niet door hem geschreven was. In een radiodocumentaire die met veel aplomb was aangekondigd, werd dit beweerd. De VARA heeft excuses aangeboden en verder niets meer van zich laten horen. De ouders zouden nu een klacht bij de raad van Journalistiek tegen hen indienen, of in elk geval een brief sturen. Dit zijn van die typisch Amerikaanse praktijken en die vinden hier op steeds grotere schaal nu ook plaats. Niet alleen hier hoor, maar heel West-Europa veramerikaanst steeds meer. Denk maar aan de schandalen met de Britse kranten/televisie.
amc