Waarop wordt het niet mogen houden van honden in huis bij Moslims op gebaseerd?

Dit staat nergens in de Koran in tegenstelling tot oa het onreine varken voor de Moslim igg qua het verbod op het eten ervan.

Dat wij ook mensen van bv het platteland in Nederland hebben die honden buiten houden of honden voor de bewaking gebruiken is dat nog geen verbod ze binnen te houden, waarom zeggen Moslims grotendeels dat honden verboden zijn in huis?
Bovendien worden honden igg in Turkije ook ingezet bij reddingsactie´s.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16K

Antwoorden (4)

Een hond is net als het varken een onrein dier, dat wil niet zeggen dat het niet gebruikt mag worden voor andere doeleinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar staat dat een hond net als een varken onrein is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hond wordt niet bij namen genoemd maar wel omschreven net zoals het varken en mensen, dieren zijn overigens niet onrein echter het eten van is onrein.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar mijn weten wordt een varken omschreven maar een hond niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb van een twintigtal Moslims gehoord dat dit niet in de Koran staat dus vandaar deze vraag.
Ik dacht dat het dus ook in de Koran stond, dus niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kennelijk.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit is totaal niet waar! Een hond is niet haram alleen een varken een hond in huis verjaagt de engelen, dus er zullen geen engelen in je huis betreden maar dat is net zo met foto’s of standbeelden in je huis hebben. En Als je moet bidden en je hebbt je wassing al gedaan en een hond likt je dan moet je het geen wat de hond heeft gelikt wassen. Want hoe kan iets wat Allah swt heeft gemaakt haram zijn? En dan zal je nu denken ja en de varken dan? De varken ja is vervloekt door Allah swt dat is waarom. We zijn wederom veel jaren veder en vroeger waren er geen gezelschap’s honden maar puur voor het jagen en bewaken etc.. nu bestaan er honden van mini tot reus de hond is veranderd en is schoner is overigens ook bewezen
Ten eerste Dat staat wel in de koran
Ten tweede Het hebben van (een) hond(en)
Is niet haram maar als je het binnen hebt gaan de 2 engeltjes die je beschermen het huis uit. Omdat een hond onrein is.maar een hond mag wel bij nood binnen gebruikt worden bijv als je blind bent
Oh en in turkije heeft 70% van de mensen op het plattenland eem hond maar dan wel buiten omdat het daar gewoon warm is en er zijnvgewoon veel verschillen tussen nl en tr enz
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overgeleverd door Ibn 'omar (moge Allah tevreden zijn met vader en zoon) dat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd: "Een vrouw werd gekastijd vanwege een kat, die zij opgesloten had totdat zij (de kat) doodging. Daarom ging zij naar de hel. Toen zij haar opsloot gaf zij haar niet te eten en te drinken, en zij liet haar geen voedsel zoeken tussen de knaagdieren en insecten op de grond." (Boekharie, en Moesliem). De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft niet het houden van de kat als huisdier verboden gesteld maar heeft het slecht behandelen of zorgen voor het huisdier verboden gesteld en heeft direct een bestraffing genoemd voor degene die de dieren slecht behandeld. Hetzelfde geldt voor vogels of vissen, er is geen enkel bewijs om het houden van deze dieren als huisdieren verboden te stellen. De profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd tegen een metgezel genaamd 'Omayr: "O 'Omayr wat heeft An-noeqayr (een soort vogel) gedaan?" De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft het deze metgezel niet verboden gesteld om het dier vast te houden. De vraagstelling is een bevestiging dat de Profeet (vrede en zegen van Allah zij met hem) op de hoogte was van dit dier, en hij sprak altijd wanneer de grenzen van Allah werden overtreden. Het feit dat hij hierover niks zegt en op deze manier zijn vraag stelt is een bewijs dat het niet verboden is om deze dieren als huisdieren te hebben. Verder hebben degenen die het verboden stellen om vogels als huisdieren te houden geen enkel bewijs om dit te verbieden. En Allah weet het beste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Directe bron: http://forums.marokko.nl/archive/index.php/t-37996.html Onthou wel dat mensen altijd iets anders zullen zeggen. Het is niet LETTERLIJK gezegd in de Koran dat het mag, maar ook niet ontkend. Dit verhaal refereert hiernaar, of het letterlijk zo is, kan ik je niet vertellen. Mijn kennis is te gebrekkig wat betreft religies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
“Degene die een hond houdt, zijn goede daden zullen elke dag verminderen met 1 qeerat (een bepaalde hoeveelheid), tenzij het is voor het houden tbv een boerderij of dieren hoeden”, of … tenzij het is voor schapen hoeden, boerderij of jagen [bukari, 2322] Honden zijn erg onrein, de profeet (sas) zei namelijk in ahadieth van Muslim: “Als een hond drinkt van een kom, laat het 7 keer wassen” of “…. En maak het de 8ste keer schoon met aarde”. De profeet (sas) zei: “Engelen gaan een huis niet binnen waar een hond zich bevindt”[bukari, 3225] Maar we moeten wel goed zijn voor dieren, dus ook voor honden! De profeet (sas) zei: “een man zag een hond die enorme dorst had, dus de man pakte zijn schoen en gaf hem water tot zijn dorst over was. Allah apprecieerde deze goede daad en gaf hem het Paradijs hiervoor” [bukari, 174] Zie ook hadieth nummer 2363 van Bukari Katten daarentegen zijn rein en toegestaan, zie vraag 22373 7004 and 10207op www.islam-qa.com. Kijk ook naar de naam van een van de bekende metgezellen: aboe hoeraira (vader van de kat) Een vrouw had eten gemaakt voor aisja en omdat zij aan het bidden was, zette zij het neer. Nadat ze klaar was met het gebed, at zij van de plek waar de kat ook had gegeten en zei: “sas zei, Katten zijn niet onrein, zij zijn eerder al-tawwaafeena ‘alaykum”, “Ik zag de profeet woedoe doen met water waaruit een kat had gedronken [saheeh by al-Bukhaari, al-Daaraqutni and others, as was stated in al-Talkhees by Ibn Hajar, 1/15.] al-tawwaafeena ‘alaykum betekent dat zij zijn als bedienden, die altijd bij mensen in hun huis zijn, bij hun potten en inboedel. Tot slot mag je katten en honden niet kopen en verkopen: Abul Zabayr vertelde dat hij aan Jaabir vroeg wat de prijs is van een kat of hond, hij antwoorden de profeet heeft dat verboden [saheeh muslim 2933]
Het verbod op het houden van honden als huisdier is gebaseerd op diverse ahadieth, waarvan hieronder enkelen: “Degene die een hond houdt, zijn goede daden zullen elke dag verminderen met 1 qeerat.
Een andere uitspraak is, Allah beloont degenen die goed is voor een levend wezen.
Je kunt er dus,net zo als in de bijbel, net die draai aan geven, die jou het beste uit komt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is dus geen verbod maar een 'waarschuwing'.afgaande op deze adhadieth.