Wat is het verschil tussen de maatschappelijke begrippen 'sociale cohesie' en 'binding'?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Sociale binding is eigenlijk de voorwaarde voor sociale cohesie. Zo moet je sociale cohesie zien als een groter geheel ten opzichte van sociale binding. Om de sociale cohesie te bevorderen is er sociale binding nodig.
Andere voorwaarden die de sociale cohesie ('kleefkracht') kunnen bevorderen zijn: gedeelde normen en waarden op sociaal gebied (de sociale grondrechten) en het hebben van een rechtstaat waardoor de macht gereguleerd en beperkt wordt door het recht. Bij deze voorwaarden hoort ook een goede sociale binding, een goede relatie of band tussen mensen en groepen op sociaal gebied.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een sociale cohesie is wanneer verschillende individuen een groep vormen doordat ze bijvoorbeeld hetzelfde werk uitoefenen of gezamenlijk op een vereniging zitten waarbij de onderlinge betrokkenheid centraal staat. Wanneer de sociale binding tussen individuen en groepen sterker wordt, en de onderlinge overeenkomsten worden vergroot, kan er zo'n sociale cohesie ontstaan.