Waarom gaat de sociale controle door de gemeenschap langzaam maar zeker verloren ?

Men durft asociaal gedrag op de weg of op straat openlijk niet meer berispen uit angst voor verbaal en fysisch geweld. En daarom voelt degene die duidelijk bewust of onbewust dit asociaal gedrag vertoont geen enkele schuldgevoel tov gemmenschap.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

We leven vandaag de dag in hokjes. Dat is toch de trend denk. Vroeger, 30 jaar terug, zag ik ouderen die veeleer buiten stonden te platen over allerlei toestanden en zo veel dichter bij de sociale feiten aanleunden en er samen over praatten om samen oplossingen te vinden.
Er was veel meer sociaal kontakt, ongebonden , losjes, ongespannen. Vandaag de dag leven we op gespannener sfeer denk ik. 'Iedereen' loopt er hectischer, meer gespannen bij, zijn ook sneller geraakt en ga zo maar door.
Velen denken vandaag de dag waarschijnlijk :'ik heb het al moeilijk genoeg zo, waarom mij nog mengen in andersmans problemen'. En enigzins hebben zulke gedachten een grond van waarheid. Voorbeeld : wie durft er nog , wanneer er iemand wordt aangevallen op straat, tussen beide te komen? Om zelf een mes in de borst te krijgen? Want het geweld van vandaag is niet dat van gisteren, zie naar de statistieken. Het geweld wordt er drastischer op en dan zou je geneigd zijn om je niet meer te mengen in disputen en conflikten.
Niettegenstaande dat voel ik mijzelf dikwijls geroepen om mensen , die asociaal worden 'aangevallen', te helpen. Hopelijk komt dit fijnere, sociale gedrag weer terug.
Laat ons hopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit is de copie van een stelling,maar er zijn er meerdere.
In het Algemeen Dagblad stond recentelijk een groot stuk over lomperigheid en hufterigheid van een deel van de Nederlandse bevolking,
De vraag is natuurlijk hoe dit heeft kunnen ontstaan en hoe we het weer terug kunnen dringen? Zaten we tot de begin jaren '60 nog in een strak (christelijk) maatschappelijk keurslijf dat geen agressief verbaal of obsceen gedrag tolereerde, werden die grenzen eind jaren '60/ begin jaren '70 langzaam maar zeker opgeheven. Men accepteerde van bovenaf opgelegde normen en waarden steeds minder en men was geneigd kritischer en zelfstandiger na te denken. In het verlengde hiervan begon ook de sociale macht en invloed van de kerken af te nemen. Veel mensen maakten zich los van de kerk, die naast haar tekortkomingen toch ook met een van haar geloofspilaren stond voor beschaving en beschaafd taalgebruik en gedrag. Buiten het theologische aspect was dit juist een van de redenen geweest, waarom het christendom zich in de eerste eeuwen zo snel uitbreidde.

Maar dit alles werd door een grote groep losgelaten en vergeten. En langzaam maar zeker zag je de grenzen op alle gebieden vervagen. Vooral televisie, radio en bepaalde weekbladen speelden een zeer versterkende rol hierbij. Als je maar hard genoeg grof taalgebruik kon bezigen dan hoorde je erbij en kon je laten zien dat je een man of vrouw van de wereld was die overal maling aan had. Tot we op een punt aankwamen dat alles moest kunnen en alles moest mogen.

Deze verruwing heeft een enorme negatieve impact gehad op het nationaal psychisch (bewust)zijn en de prijs die we ervoor moeten betalen is vrij hoog. Het is in onze optiek ook een van de redenen, waarom je steeds meer mensen klem ziet lopen. Men gaat er namelijk (ongemerkt) aan meedoen, of men weet niet hoe er mee om te gaan en sluit zich ervoor af. Kom je er per ongeluk (door geboorte of omstandigheden) in terecht dan is het ook moeilijk om uit deze agressieve culturele getto te ontsnappen. Het "beschaafde" deel van de samenleving wil vaak weinig of niets met deze horken te maken hebben en zo kunnen deze laatsten dus alleen maar in hun eigen agressieve horkenkringen ronddraaien, waardoor ze steeds verder wegzakken in hun verbale agressieput. Gevolg op de lange duur is eenzaamheid, ook binnen een eventuele relatie en/of men ontwikkelt een agressieve variant van een persoonlijkheidsstoornis.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Individualisme overheerst tegenwoordig de gemeenschapszin.

Het leven is, zeker in drukkere leefomstandigheden, meer gebaseerd op overleven en concurrentie i.p.v. zorg voor elkaar en samenwerking.

Positieve sociale controle is alleen mogelijk in een veilige leefomgeving, of bij een gegarandeerde veilige randvoorwaarde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nieuwe Sire campagne al gezien?