Hoe zou het komen dat er nog zoveel fietsers zonder licht fietsen in het donker?

Toegevoegd na 1 minuut:
Elke morgen als ik naar mijn werk ga kom ik ze weer tegen soms schrik ik ervan, vind het heel gevaarlijk!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag !

Het beste antwoord

Daar geef je het belangrijkste aspect, jij ZIET dat het gevaarlijk is, vele automobilisten zijn bang om een onverlicht fietser over hun motorkap te krijgen omdat die geen licht voerde.
Als een fietser bij je in de auto zit een eens een (bijna) ongeval met een onverlichte fietser meemaakt zal het besef van hoe belangrijk die lampjes zijn wel flink toenemen.
Mijn jongens wisten waar ze aan toe waren als hun licht het niet deed, op straffe van sancties direct repareren.
Wel hielp ik met de reparatie en hield op die manier ook toezicht.
Tegenwoordig is daar wel wat aan te doen:
ledlichten voor en achter in het frame integreren, zodat ze
niet meer kwetsbaar zijn , en in de spaken magneetjes,
in de vork en/of achterdeel van het frame spoeltjes die de energie omzetten in electriciteit.
Voordeel, neemt zo weinig energie dat het dag en nacht gebruikt kan worden, max 1/2 W ipv 3 watt (20 watt in de praktijk).
Nadeel: het moet even gemonteerd worden en in nieuwe fietsen geintegreerd worden
Omdat je het licht niet uit kan zetten, staat het altijd aan.
DIT WERKT PRIMA en is WATERDICHT.
drup, drup, drup...........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

omdat ze laks zijn om het te maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Omdat ze niet beseffen hoe slecht zichtbaar ze zijn.

- Omdat ze laks zijn met het vervangen van de batterijen van hun lampjes.

- Omdat vernieling van fietsverlichting in sommige gebieden een wijdverspreidde hobby lijkt te zijn, waardoor je soms je fiets terugvindt zonder licht, terwijl je wel licht had toen je deze achterliet.

Ongetwijfeld zijn er nog een aantal redenen, maar ik kan zo snel niet meer bedenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als aanvulling op de hierboven al gegeven oorzaken:
-het licht op de fiets is vaak ontzettend kwetsbaar, je fiets hoeft maar 1 keer te vallen en er is wel weer een draadje kapot waardoor 1 van de lichten het niet meer doet.
- fietsen met dynamo is zwaarder en dus voor sommigen irritant; bij losse lichtjes werkt het alleen als de aanhechtdingen op je fiets heel blijven, je elke keer eraan denkt je lampjes mee te nemen (ze op de fiets laten zitten is in de stad geen optie, want die zijn na een paar uur weg), en batterijen bij hebt voor als ze op gaan. Vooral lampjes of batterijen vergeten gebeurt denk ik nogal snel.

Toegevoegd na 1 minuut:
En als je 's middags naar iemand toe fietst en van plan bent maar een uurtje te blijven, neem je ook niet altijd je lampjes mee, en als je dan toch 's avonds pas weer weg gaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Mijn achterlichtje op batterijen kostte € 2,99. Dat laat ik wel op mijn fiets zitten, hoor. Is er nog nooit afgejat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verschil tussen woonplekken denk ik, ik ben er al meerdere kwijt geraakt door ze eventjes er op te laten zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
cryofiel, ligt erg aan waar je je fiets 'stalt' zet hem in de fietsenstalling van een school met 1200 leerling dan is de kans groot dat hij er als je terug komt niet meer opzit.
- Mensen zijn over het algemeen lui en gemakkelijk. Ik denk dat de meeste mensen denken oh laat maar zitten het is toch maar een klein stukje fietsen. De kans dat ik door de politie wordt aan gehouden voor een fietslampje is klein. Dus laat maar...
- Sommige mensen denken ook dat ze alleen op de wereld zijn. Zo ben ik kranten bezorgster van een ochtend krant en ik kom heeel veel mensen tegen zonder fiets lampje. Die mensen denken over het algemeen er zijn nog geen andere mensen op en kom dus ook geen mens tegen dus laat maar zitten dat fiets lampje, weer die gemakzucht van een mens. Ook al is het aandoen van een fietslampje een kleine moeite.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een kwestie van mentaliteit.

Je gaat bijvoorbeeld als scholier toch niet als enige in de groep met licht aan rijden! Dan hoor je er niet bij!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp de min niet! Is het niet waar dan wat ik stel? Zie zo vaak groepen scholieren fietsen in het donker, waarvan er niet 1 verlichting voert. Kan me niet voorstellen dat van al die fietsen er niet 1 is waarvan de verlichting wel zou kunnen werken.
Als aanvulling op de reeds gegeven antwoorden kan het ook zijn dat je dynamo slipt tegen het de band. Dit kan gebeuren als je fiets in de regen, hierdoor wil de dynamo niet goed ronddraaien en daardoor dus geen licht. Hiervoor zijn speciale kapjes voor die je over de dynamo kunt plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit een ander gegeven antwoord:
'De kans dat ik door de politie wordt aangehouden voor een fietslampje is klein'...

Vergelijk de 'pakkans' en sancties eens die de politie geeft tussen overtredingen tussen fiets- en autoverlichting...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men doet pas iets tegenwoordig als men ertoe gedwongen wordt, dus als men zich niet gedwongen voelt, dan laat men het achterwege doodeenvoudig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen niet bekeurd worden. Als eenmaal bekend is dat ergens regelmatig gecontroleerd wordt dan gaan mensen wel verlichting aanschaffen. Vraag de politie te controleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slordigheid,
geen verantwoordelijkheid gevoel,
laksheid.
eigenwijs,
luiheid,
weten dat ze toch haast niet gepakt,
Zien het gevaar niet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel: er wordt nauwelijks op gecontroleerd door de politie. Die heeft 't te druk met slapen in de auto terwijl 't mobiele flitsapparaat 't werk doet voor 't opsporen van te-snel-rijders.
En verder zijn de boete's erg laag, en zullen de ouders die veelal voor de kinderen betalen waardoor 't effect geheel weg is.