Waaraan danken we de naam "lichtekooi" ?

Zoals wij allen wel weten is lichtekooi een nogal ouderwetse benaming voor een prostituee, maar ik heb nergens een verklaring voor de naam kunnen vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/lichtekooi

Het beste antwoord

Dit zou afkomen van de woorden licht (het niet nauw nemen) en kooi als verwijzing naar de vagina. Volgens een andere verwijzing is kooi een synoniem voor achterste en het werkwoord kooien heeft te maken met zwaaien.

In de 16e eeuw spreekt met van men van "licht kooiken" oftewel losbandig leven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vercoullie (1925) heeft het in deze context ook over een "schuddegat", wat een leuk synoniem is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb in mijnleven al heel wat "schuddegatten(of gaten) meegemaakt, maar geen daar van was een lichtekooi, maar ik ben het met je eens, dat het een leuke benaming is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De benaming schuddegat doet ook het meest recht aan de etymologie; hoe het woord is ontstaan i.v.m de verwijzing naar kooien (schudden) en licht (kont). Gelukkig is niet iedereen die met zijn kont schudt een hoer.

Andere antwoorden (1)

Er is wel een etymologische verklaring voor het woord lichtekooi. Licht staat voor 'licht van zeden' en kooi is een benaming van het vrouwelijk geslachtsdeel.