het arbeidsbureau, daarna cwi, nu uwv/werkbedrijf. waarom verandert die naam steeds, wat is de reden ?

ik hoor bij de oudere generatie/werknemer en was gewend aan het woord "arbeidsbureau", dat veranderde in cwi : prima, maar waarom verandert die naam na een paar jaar weer in uwv/werkbedrijf ? hoezo uwv/werkbedrijf.....? wat is daarvan de reden ?
waarom verandert de naam van het arbeidsbureau iedere keer? als iets steeds verandert, dan is het niet herkenbaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach,ze moeten iets te doen hebben. ;-))))))))))

Het beste antwoord

Er zijn de laatste jaren nogal wat organisatorische veranderingen geweest:

Het UWV is per 1 januari 2002 tot stand gekomen als resultaat van de samenvoeging van de vroegere uitvoeringsinstanties Cadans (een samenvoeging van de bedrijfsvereniging voor de gezondheidszorg (BVG) en de bedrijfsvereniging detailhandel en ambachten (DETAM)), Gemeenschappelijk Administratiekantoor (GAK), Gemeenschappelijk Uitvoerings Orgaan (GUO), Uitvoeringsorganisatie Sociale Zekerheid Overheidspersoneel (USZO) en Sociaal Fonds Bouwnijverheid (SFB). Ook het Landelijk Instituut Sociale Verzekeringen (LISV) is per 1 januari 2002 opgegaan in UWV. Cadans was weer ontstaan door een eerdere fusie tussen Detam en BVG.

Tot en met 2005 inde UWV ook premies, maar vanaf 1 januari 2006 worden alle premies voor de sociale verzekeringswetten geïnd door de Belastingdienst.

Op basis van een wijziging van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (SUWI) per 1 januari 2009 is het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) opgegaan in UWV WERKbedrijf, een nieuw onderdeel van het UWV met ook haar re-integratietak. Het UWV vervult nu dus ook de taken van het voormalige CWI, inclusief taken met betrekking tot nuggers (mensen die niet onder een werknemersverzekering vallen), zoals de inschrijving als werkzoekende.

De naam verandert dus steeds als gevolg van fusies met andere organisaties, wijzigingen van taken en/of bevoegdheden en wettelijke eisen. Het is dan voor iedereen duidelijk dat de "oude" organisaties niet meer bestaan en dat iedereen alleen nog terecht kan bij de nieuwe organisatie.
Antoni
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Meestal gebeurt dit als het betreffende "bedrijf" flink geblunderd heeft. Dan is de associatie met de oude naam nadelig, dus vooruit, een nieuwe naam, nieuwe functies, nieuw briefpapier en meer werkloosheid (in dit geval dan).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
freekfluweel heb je hier een onderbouwing voor?
Antoni
11 jaar geleden
Dit gebeurt ook regelmatig als er sprake is van een fusie, een overname of een nieuwe doelgroep. Wat een negatief antwoord van jou!
Antoni
11 jaar geleden
Het duimpje omlaag is niet van mij, maar er zijn ook positieve redenen voor de wijziging van de naam van een organisatie!