In de westerse wereld wordt rouw geassocieerd met de kleur zwart, in India met wit. In de Chinese cultuur wordt behalve zwart, ook wit, blauw en geel gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (8)

omdat zwart een sombere kleur is. mensen die verdrietig zijn gaan niet zo graag in hele felle kleuren lopen.
in somige landen is het volgens mij wit
14 jaar geleden
Rood is de liefde zwart is de rouw............dat is echt iets van vroeger ...........en ik heb wel eens een begravenis van surinaamse mensen gezien ,en die waren allemaal in het wit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er geen verstand van, maar ik kan me voorstellen dat het te maken heeft met dat zwart staat voor het zwart van de nacht (oke in ons land met alle lichtvervuiling is het 's nachts niet meer zwart, maar oorspronkelijk was het dat wel). De nacht als symbool voor de dood, de nacht kan je zien als een moment waarop alles gestopt lijkt te zijn, niets meer lijkt te bestaan. En dat is met de dood ook zo.
Het zwart als symbool voor de afwezigheid van licht: 'voor ons gaat de zon niet meer schijnen, want ... is dood'.

Ik heb het idee dat het ook in sommige culturen juist wit is, maar hoe ik aan dat idee kom weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de meeste Westerse en Latijnse landen zijn de rouwkleuren paars en zwart. Maar voor de meeste landen in het Verre Oosten is de rouwkleur bijvoorbeeld de kleur wit. Hongkong heeft naast wit ook blauw als rouwkleur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemde plek misschien om het antwoord te zoeken. Ik wist nog vanuit een marketingcursus hoe je een knap scheve schaats kunt rijden als je met dit soort aspecten geen rekening houdt. Zoals ham in een koelkast in een Arabisch land...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergeet te vermelden waarom ik eraan dacht: reclame voor kleding: babytje gekleed in wit, ook een misser.
Zwart is een sombere kleur... en felle kleuren passen niet bij rouwen... en het laat zien dat je niet vrolijk bent... wel word het steeds minder 'vroeger' waren mensen helemaal in het zwart...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Paars, wordt in de Katholieke kerk veel gebruikt.
Wit wordt in een aantal landen ( namen weet ik zo niet)
gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen zwart is de kleur van de rouw ook paars,wat de betekenis heeft van oneindig leven. In de arabische cultuur is die kleur wit,ook worden de overledene er binnen 24 uur gecremeerd,volgens hun traditie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwart absorbeert alle kleuren uit het licht. Zwart is dus duisternis, het ontbreken van licht. Zwart en wit, duisternis en licht doen iets met je geest.

Grafische ontwerpers kijken niet (alleen) naar het zwart van de letters, maar (vooral) naar het wit van het papier, omdat wit datgene is wat je ziet.

Voorbeeld: Ga maar eens een paar dagen in een geheel verduisterde kamer zitten en een paar dagen in daglicht. Je wordt echt vrolijker van (dag)licht.

Nog een voorbeeld: Als koeien een winter lang in de donkere stal hebben gestaan gaan ze ook helemaal uit hun dak als ze weer in de wei mogen. Ik ben geen antropoloog, maar ik denk dat dit universeel is. Dus zelfs de koeiencultuur wordt blijer van licht dan van duisternis.