Leven in vrijheid, kan dit nog?

Is het nog mogelijk om te leven als vroeger in een houten huis, bij het huis een put en een tuin om voedsel te verbouwen en dieren te houden. (uiteraard is het huis en grond betaald met eigen geld)
Zonder dat je rekening hoeft te houden met bv de belastingdienst, verzekeringen e.d

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K
Ritsuka
11 jaar geleden
Hier in Nederland niet lijkt mij
Antoni
11 jaar geleden
Ik krijg van je vraag de indruk, dat je een hekel hebt aan het regelen van allerlei (financiële) zaken. Je zou ervoor kunnen kiezen dit soort zaken door een ander, namens jou, te laten regelen. Dat zou al een heleboel "vrijheid" geven, lijkt mij zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niemand leeft in vrijheid.... want je bent toch afhankelijk van het geldstromen systeem. De belasting kan je niet of moeilijk ontduiken in landen waar dit gehandhaafd wordt. Er zijn wel mensen, die zo onafhankelijk van het systeem als mogelijk is, leven. Maar ook die zijn niet "vrij".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn twee zekerheden in het leven. Twee, niet meer:
- Je gaat dood.
- Je betaalt belasting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een onzin allemaal, kijk naar de roma zigeuners, betalen geen belasting en zetten een kamp neer op een afgelegen gebied. Maar het zijn wel dieven van het systeem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk je dat de zigeuners geen belasting betalen? Dat doen ze toch. Misschien geen OZB, maar elke keer dat je iets koopt, betaal je belasting: het heet BTW. En als ze een auto kopen, dan betalen ze ook naast BTW ook BPM, en als ze gaan rijden dan betalen ze misschien geen wegenbelasting als ze onverzekerd rijden, maar wel BTW en allerlei andere heffingen als ze benzine tanken. Zal ik doorgaan...?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn landen in de wereld waar geen belasting wordt betaald....?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Inkie Zoals...?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo 'vrij' was dat niet, de hele dag moeten ploeteren voor je bestaan. Zolang alles goed gaat, de gezondheid en het weer meezit enzo, ja, dan is het heet idyllisch allemaal, maar als het tij keert.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Marleen!
Dan ben je helemaal vrij om van je ellende met volle teugen te genieten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vrijheid ervaren impliceert dat je enerzijds je geest dient vrij te maken van beperkende of (ver)oordelende gedachten omtrent eender wat je waarneemt of ervaart en dat je anderzijds in staat dient te zijn om een verregaande vorm van geloof en vertrouwen te hebben in een soort oerbron (God, zuivere Liefde, Nulpuntenergieveld, of hoe je deze vernuftige krachtbron ook noemen wil) die over een automatisch ordescheppend vermogen beschikt in verhouding tot hetgeen jij zelf aan signalen uitstuurt. Met andere woorden, je zal/kan pas écht vrijheid ervaren als je zelf signalen van tevredenheid en aanvaarding uitstuurt naar onze gezamenlijk win-win-bron. Immers, van zodra je niet tevreden bent over wat dan ook stuur je signalen van ontevredenheid uit en krijg je een herschikte vorm van belemmerende fenomenen terug
tot...
je beseft dat jijzelf de oorzaak van je eigen bevangen gevoelens en dito ervaringen bent. De meest eenvoudige manier en tegelijk een zeer efficiënte manier om jezelf te bevrijden van belemmerende gedachten en emoties is waanzinnig veel Glimlachen en bewust consequent constructief denken. Wat inhoudt dat je er van uitgaat dat Universeel gezien alls perfect verloopt en dat alles, tot in het kleinste detail, een constructieve reden van bestaan heeft. Ik begrijp héél goed hoe jij je voelt want ooit bevond ook ik me in een gelijkaardige situatie.
Sinds ik bewust leef naar de eenvoudige win-win basisregels die ik anderen van harte aanbeveel voel ik me vrijer dan ooit en verloopt mijn leven veel vlotter dan ooit. Leer uiterst tevreden te zijn met de ontelbare kansen en middelen die je reeds binnen jouw bereik hebt en benut élk moment om spelenderwijs Vreugde te scheppen in jouw leven en dat van anderen.
Ik garandeer jou een gigantische verandering in jezelf als je hier elke dag opnieuw bewust Glimlachend mee aan de slag gaat.
Geen enkel ander gratis én natuurlijk hulpmiddel werkt zo bevrijdend als Glimlach Energie! Liefs, Succes en Mega Big Smile van me

Antwoorden (7)

Dit is in onze moderne westerse wereld niet mogelijk, er zullen in de minder ontwikkelde gebieden nog wel mogelijkheden zijn maar hier niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een keer een documentaire gezien over een miljonair die zo leefde in de Schotse hooglanden. Ik weet alleen niet of hij geen belasting betaalde. Het is in ieder geval dus mogelijk om zo te leven in het ontwikkelde westen - of het geheel belastingvrij is, ik denk het niet.

Tenzij je niet kenbaar maakt dat je er woont natuurlijk. Ga je 'stiekem' een huis bouwen in Schotland, dan kan dat zonder enige vorm van belasting. Maar dat is dan weer illegaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kan, maar vereist wel uiterste inspanning om aan alles te ontsnappen. Daarnaast betaal je in Nederland altijd OZB. Er zijn wel mensen die dicht in de buurt van dit ideaalbeeld komen en het met een minimaal inkomen redden.

Daarnaast is het raadzaam je ideaalbeeld in dunbevolkte gebieden te bezoeken. Nederland, waar dan ook, is daar geen goede plek voor. Er zijn misschien best landen die, als jij een lap grond koopt, daar geen belasting over gaan heffen.

Ik weet van mensen die op deze manier in Zweden wonen, ver van de buitenwereld, in het bos, volledig op zichzelf aangewezen in houten huizen en samen een gemeenschapje hebben dat een hoog niveau van zelfvoorzienendheid heeft.

Veel hangt echter van jezelf af: Ben jij goed in staat dingen te leren, altijd oplossingsgericht te denken en de rust zelve te bewaren.

Zo had de bewoner van één van de huizen zelf zijn huis gebouwd, maakte hij zelf spijkers in een smidse en moest zijn auto (ja, die had hij) altijd van een heuvel afrijden om te starten.

Ja, dat soort inventieve oplossingen heb je dan nodig om te overleven en de westerse mens is daar gewoon niet meer op ingesteld in veel gevallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Nederland is dit niet mogelijk vanwege de ruimte en de regels/wetten, in landen zoals Amerika, Canada, Alaska en andere land waar veel ruimte is is dit vaak eel mogelijk omdat daar mindere regels gelden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het ligt er maar aan wat je "vrij" noemt.
ja we leven vrij, van gevangenschap/marteling, hebben een overheid met een vangnet (heb je geen werk, je zal niet sterven, je krijgt geld van ons!) dat is vrijheid, nl. geen angst tot verval, ziekte en dood tot gevolg!

er bestaan sektes en geloofsovertuigingen die geen belasting betalen, ómdát ze geloven.

misschien noem je dat vrijheid, met geld door je leden bij elkaar gebedeld en gewerkt wordt onroerend goed en land gekocht en daar ga je "in vrijheid" wonen.

bhagwan, ook door vele nederlanders vereerd en gevolgd, eerst naar poona (india) en vervolgens naar oregon (u.s.a.) waar een heel groot stuk land gekocht werd, dat bewerkt werd door de leden (voedsel).
deze mensen wilden zo vrij zijn, dat ze bijna het dorpje in oregon/u.s.a. overgenomen hadden...

of je hebt leden die zo rijk zijn dat ze je maandelijks geld geven (hollywood-acteurs/tom cruise bijvoorbeeld is lid van de "scientology kerk").

wat is vrijheid, dat kan iedereen voor zich invullen, maar de vrijheid die jij bedoelt wordt steeds moeilijker, dat is zeker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Nederland kan het eigenlijk niet, omdat het schier onmogelijk is jezelf helemaal te bedruipen zonder enige bemoeienis met de buitenwereld.
Maar wanneer je nooit aanspraak maakt op al die rechten en voorzieningen waar je nooit voor betaalt, en ook geen inkomen van de overheid betrekt EN je bezit een stuk geheel eigen grond waarop je op geen enkele manier overlast bezorgd, kun je een heel eind komen.

Dat betekent dus ook dat je geen voorzieningen hebt als riolering, gas, water of electra, geen afval mag produceren (want die mag je niet laten verwerken, dat kost geld), geen medische hulp inroepen, geen uitkering of voorzieningen aanvragen als je niet meer financieel of anderszins voor jezelf kunt zorgen, geen kinderen kunt krijgen (want die hebben in dit land bepaalde rechten die je dan niet of zeer moeilijk kunt waarborgen) kortom, je moet je volledig buiten de maatschappij plaatsen.

Eigenlijk is dat alleen mogelijk in een klein groepsverband (commune) waar iedereen elkaar verzorgt, waar je in alle levensmiddelen zelf kunt voorzien en nooit aanspraak hoeft te doen op algemene middelen. In de praktijk echter valt dat vies tegen, en vallen dergelijke groepjes met de eerste ernstig zieke of stevige winter alsnog terug op de samenleving, die dan natuurlijk toch vrolijk voor de kosten opdraait.

Maar je kunt wellicht vast een beginnetje maken door je computer weg te doen ?

Ik herinner me nog één zo'n halve gare van een paar jaar geleden die echter niet helemaal begrepen heeft dat het dan ECHt 'niet de lasten maar OOK niet de lusten" is. (Maar die deed het ook vanuit een andere uitvalshoek ; beslist niet willen werken). http://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?t=9964

Toegevoegd na 2 minuten:
Buiten Nederland, en vooral ver buiten de bewoonde wereld is het in principe iets makkelijker, maar dan is het ook wel meer 'zelf overleven'. En dan blijkt vaak dat voorzieningen in principe niet GEBRUIKEN (tot je ze nodig hebt....) veel makkelijker is dan ze echt niet HEBBEN.

Maar of je dan ook echt in volledige vrijheid leeft ??? Je bent dan vooral bezig met óverleven, en voor andere dingen / idealen blijft er dan verrekte weinig tijd over....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk van niet. Overal moet belasting over betaald worden. Op afval, het recht om ergens te wonen en je moet een adres hebben om gevonden te worden. Daarnaast mag je niet zomaar ergens wonen. Bijvoorbeeld ergens in een bos. Het grond behoort altijd wel iemand toe of is van de overheid.