Hoe kan het dat iemand met adhd rustig wordt van cocaine?

Verslaafden met adhd worden meestal rustig van cocaine terwijl anderen daar meestal onrustig van worden. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.4K

Het beste antwoord

Ritalin lijkt qua werking in de hersenen op cocaïne. ADHD 'ers worden ook rustiger van Ritalin en ze kunnen zich beter concentreren. Dat lijkt vreemd, omdat Ritalin en deze drugs 'normaal' juist een oppeppende werking hebben. Ritalin pept echter het centrum in je hersenen op dat voor stoppen en remming verantwoordelijk is. Daardoor word je dus rustig van Ritalin, maar ook van oppeppende drugs met een vergelijkbare werking in de hersenen zoals cocaïne en speed. Bij normale mensen is het niet nodig dit centrum, dat diep in je hersenen ligt, te stimuleren. ADHD’ers hebben echter een kleiner stopcentrum, dat dus pas met wat extra stimulatie voldoende activiteit bereikt. Je probeert dus met een activerend medicijn het ondermatig functioneren naar een normaal niveau op te krikken. Heel slim eigenlijk. Als mensen met een normaal stopcentrum dit middel nemen, kunnen er hele andere dingen gebeuren. Immers, zij functioneerden al normaal en worden nog eens extra geprikkeld. Zeker bij flink hoge doseringen is dan het concentratie-effect weg en kan de gebruiker zich opgefokt gaan voelen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat heel slim eigenlijk ging over Ritalin. Ik vind het niet slim als een ADHD'er coke of andere oppeppende middelen neemt om rustig te worden, omdat de kans dat je verslaafd raakt heel groot is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedamkt voor de duidelijke uitleg. Ik heb volledig antwoord op mijn vraag gekregen. Gr, jos
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik ben iemand die 70% ADHD en 30% autisme heeft . Ik ben 19 en heb dit sinds kort ontdekt . Ik heb heel mijn leven problemen met het uitdrukken van emotie’s en druk het uit in mentale en fysieke agressie . Sinds ik cocaïne gebruikt voel ik mij daadwerkelijk veel kalmer en praat ik over mijn emotie’s en druk ik ze uit met mijn gezicht’s uitdrukking ipv te Roepen en vuisten te gebruiken en dingen kapot te gooien . Sinds ik het gebruik voel ik mij goed en inderdaad het hoeft geen grote hoeveelheid te zijn ik koop maandelijks aan 100€ of soms helemaal niet . Eenmaal ik voel dat ik mezelf niet meer kan bedwingen van de ADHD of mij te terug getrokken voel door de autisme neem ik 1 lijntje en dan voel ik mij rustiger of terug zelfverzekerder . Het is een zalig gevoel voor mensen die het zelfde hebben als mij natuurlijk geen aanrader ! En niet iedereen ervaart zoals mij elk mens is anders . Maar het voelt goed .
Dit is geen aansporing voor jongeren!
Maar wilde even mijn ervaring delen

Andere antwoorden (3)

ik weet wel dat als je adhd hebt en je rookt een joint dat dat zeer positieve effecten heeft .
maar van coke rustig worden zie ik niet gauw gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Toch is het wel zo
Je kunt van coke ook rustig worden, als je maar genoeg neemt... Je kunt er zo rustig van worden dat je niet meer beweegt... Een adhd-persoon zou aan een kleine dosis voldoende kunnen hebben om relaxed te worden, veel eerder aan zijn tax zit dan een niet-adhd-persoon... Een andere reden kan ik niet vinden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wel een interessant verschijnsel. Ik weet niet hoe dit precies werkt, maar ik denk dat de hersenen op een of andere manier anders werken, waardoor bepaalde stoffen ook andere werking hebben. (Stoffen als cocaine beïnvloeden de processen in de hersenen) Het grappige is dat Ritalin (een medicijn voor mensen met ADHD, dat bij mensen met ADHD zorgt dat ze onder andere rustig worden) als het door mensen zonder ADHD zorgt dat degene die het neemt juist erg druk wordt. Dat is dus hetzelfde effect als wat je hier beschrijft.
Om te weten te komen waarom dit verschijnsel zich voordoet moet je meer kennis hebben over de werking van de hersenen bij mensen met en mensen zonder ADHD en dan vooral op het gebied van beïnvloeding door bepaalde stoffen.