Wat zijn juiste punten om mee te nemen in de beslissing om voor een tweede c.q derde kind te gaan? Uiteraard is het krijgen....

Dan bedoel gezien de huidige leef situatie.

Toegevoegd na 17 uur:
Veel antwoorden geven inderdaad de punten aan waar ik zelf al lang over nagedacht had. Ik weet zeker dat wij voldoende aandacht, liefde & tijd.

Maar mij dunkt de vraag of het verstandig is gezien de huidige bevolkingsgroei, de dreigende tekortkomingen aan grondstoffen of de stijgende armoede in andere delen van de wereld. Nu kan ik mijn kind nog opvoeden in een vrij land, wat relatief veilig is. Aan de andere kant wordt die vrijheid steeds beperkter en de veiligheid steeds minder.

Is het dan wel slim om een tweede c.q derde te nemen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (9)

Het juiste uitgangspunt is of je kind(eren) alle aandacht van moeder en vader kunnen krijgen die het nodig hebben.

Als moeder en vader ook nog een baan naast hun huishouding en kinderen hebben, komt dat in gevaar.

Deze vraag moet je je vooraf eerst stellen. De tweede vraag of het financieel haalbaar is, of er ruimte genoeg is, etc. zijn eigenlijk niet belangrijk.

Het gaat erom dat de kinderen groot worden in een warm, liefdevol thuis, waar aandacht en zorg is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1, omdat ik absoluut niet geloof dat de aandacht voor de kinderen in gevaar komt als vader en moeder een baan naast huishouding en kinderen hebben. Dit verschilt per gezinssituatie. Er zijn gezinnen met veel kinderen waar moeder de hele dag thuis is, maar echt niet meer aandacht voor haar kinderen heeft. Er zijn gezinnen met meerdere kinderen waar moeder werkt, en als ze thuiskomt juist alle aandacht voor de kinderen heeft.
Als beide partners erachter staan de volle zorg op zich te nemen.In een warm en liefdevolle gezinssituatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Is mijn hart groot genoeg voor nog eentje er bij, kan ik onvoorwaardelijk van nog een kindje houden, ook als het niet voldoet aan het ideaalbeeld (ziek, gehandicapt, moeilijk)?
De rest is ook belangrijk maar bijzaak. Kinderen hebben niet zo veel nodig als gemiddeld gedacht wordt. Luxe is leuk maar geen eerste levensbehoefte. Baby's hebben genoeg aan aandacht, een warm bed, een goed lopende tiet en een schone broek op z'n tijd. Ook hoeft de ouder echt geen 24 uur per dag aandacht te kunnen geven. In het begin natuurlijk wel.... Onze voorouders besteedden het toezicht op de kleintjes ook uit. Kinderen opvoeden is vaak een kwestie van liefdevolle verwaarlozing.
Hoe zouden mijn grootouders er anders ooit 10 groot gekregen hebben?

Bij nummer 3 begin je armen te kort te komen. Eentje links en eentje rechts bij z'n nekvel, en ondertussen probeert nummer 3 de tent af te breken. Maar ook daar leer je mee omgaan. Bij nummer 4 moet je je af gaan vragen of je nog met z'n allen in de eventuele auto past, dat dan wel weer... En het wordt lastig als ze elkaar de tent uitvechten en ze geen afzonderlijke slaapkamers kunnen hebben. But then again: wij hebben 4 jaar geleden ons huis verbouwd om ze alle 3 een eigen kamertje te geven, en wat doen die schattige loeders: ze proberen elke avond bij elkaar te gaan slapen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je die wens hebt, dan heb je geen reden nodig... De wens is reden genoeg... Als je redenen nodig hebt om meer kinderen te willen dan zou ik het je afraden om er meer te nemen... De wens tot meer kinderen is de enige goede reden in mijn optiek... En alle rationalisatie er omheen doet alleen maar afbreuk, wederom in mijn optiek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms kun je wel dingen wensen, maar kun je ze niet in werkelijkheid houden. Ofwel, je moet toch realistisch zijn tegenover jezelf en vooral tegen over je kinderen? Want stel nou dat ik de tweede niet naar een prive school kan sturen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken ook wel mensen die een kinderwens hebben, maar die ze toch echt beter (nog) maar niet kunnen krijgen. Zou een drama worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 trouwens
Ik vind drie kinderen te veel. Het is al druk zat op deze planeet. Bij meer dan 2 kinderen zal het aantal bewoners vd planeet alleen maar toenemen. Dus geen goed idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst of je genoeg aandacht kunt geven aan de kroost. Af en toe lijkt het hier net wel alsof ze zo geprogrammeerd zijn dat ze allebei op hetzelfde moment iets nodig hebben en dan natuurlijk het liefst op een tijdstip dat je zelf druk bezig bent. En je hebt ook nog een partner.

Natuurlijk weet je nooit hoe de toekomst loopt maar is de studie van 2 of 3 kinderen over een hele poos nog te betalen als er een baan per ongeluk weg zou vallen?

Hoewel het geen garantie is dat ze elkaar leuk vinden is een broertje of zusje ook voor de eerstgeborene heel fijn. Zo leren ze delen (en ook dat is geen garantie) en uitproberen hoe de ander reageert op het een en ander. Er is ook altijd een kind in huis om mee te spelen en hoeft het niet steeds geamuseerd te worden door ouders wanneer de verveling op zou treden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij elke kinderwens is de eerste en beste vraag, waarom?

Omdat het sociaal gewenst is, omdat je ouders zitten te pushen, omdat je je grootouders een plezier wilt doen?
Of omdat je daarmee een status krijgt van huisje boompje beestje, ook goed voor je carrière.
Of wil je kinderen zodat jij later niet alleen bent, of dat ze je kunnen dienen. Of dat jij baas kan zijn. Of omdat alleen je partner (of jij) dit wilt.

Of wil je een kind, omdat je nieuw leven op deze aarde wilt zetten. Een eigen individu een eigen ziel. Iemand die de wereld ietsje anders maakt.
Dit vind ik de enige goede reden.
Vergeet niet dat de andere bovenstaande redenen echt voorkomen.

In mijn optiek moet het kind, elke kind in het gezin, genoeg aandacht kunnen krijgen. Dus meer dan twee kinderen zou al niet meer kunnen. Tenzij je nog een extra volwassene hebt die die aandacht kan geven, anders blijft je bij alleen de twee ouders zitten.
Als je allebei werkt, zou ik ook niet gaan voor twee kinderen. Omdat je die kinderen gewoon niet genoeg aandacht kan geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De juiste punten om mee te nemen in deze beslissing kunnen jullie beide alleen maken.
B.V.
Jullie willen beide graag een volgend kind.
Jullie vinden dat je het kind een goede toekomst kunt bieden.
Jullie vinden dat ook dit kind weer een meerwaarde geeft aan jullie leven.
Jullie vinden dat je samen zoveel liefde te geven hebt dat ook voor dit kindje volop ruimte is.

Zo zullen er vast wel meer redenen zijn maar dit waren voor ons een aantal punten voor "de" beslissing
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige vraag die je jezelf moet stellen is: Heb ik (en mijn partner) alles in huis om het kind te laten opgroeien tot een gelukkig, evenwichtig en zelfstandig persoon.

En dan bedoel ik niet financieel, want een kind wil geen rijkdom, en een groot huis, of een grote kamer, of luxe kleding. Een kind wil gewoon liefde, liefdevolle ouders die van hem houden en hem dit op alle mogelijke manieren laten merken. Die achter hem staan, wat er ook gebeurt.

Als jij denkt dat je dat in je hebt ben je er zeker klaar voor om een prachtig persoontje op deze aardbol te zetten. Of dat nu een tweede, een derde of misschien wel vierde of vijfde is.