Hoe is de elfstedentocht ontstaan?

Wie heeft het bedacht?Hoe gaat zoiets?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien wel leuk om te weten in dit verband: Friesland heeft precies 11 steden. Het is dus niet een vorm van willekeur, maar het echt aandoen van alle steden die er zijn. Een uitdaging op zich.
De uitdrukking: op zijn elf-en-dertigste komt ook uit Friesland vandaan. Friesland had geen afgevaardigde naar de regering met volmachten, vroeger. Als er in Den Haag een ander voorstel uitkwam dan de volmacht waarmee de gevolmachtigde naar Den Haag was vertrokken dan moest hij terug naar Friesland en weer afstemmen met de 11 steden en de dertig 'dorpen' (Staeten). Dat kostte dus behoorlijk tijd en vandaar die uitdrukking als iets heel lang tijd vraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke info Dette!

Het beste antwoord

Geschiedenis van de Elfstedentocht

De traditie om alle 11 Friese steden bij langs te schaatsen is al eeuwenoud. Weinig geschreven stukken zijn er maar over bewaard gebleven. Het oudste geschreven stuk over de Elfstedentocht dateert uit 1749. Ene Borius Alvaarsma schrijft hier:
"De knaap was lang berucht,
Voor het baasje, dat gelijk een vogel door de lucht
Kon vliegen over het ijs. ’t Is Pier de ellef Steden
Van Friesland, op een dag, heeft in het rond gereden,
En nog zijn maal met vrede at in den Oliekoek
Te Bolsward in den Stal, bij Vettje van den Hoek"

Een paar decennia later wordt opnieuw melding gemaakt van het bestaan van een tocht langs de 11 steden in het boek van Johan Herman Knoop 'Historische Beschryvinge van Vriesland'. Hieruit blijkt dat; "Ryder op een dag wel driemaal verder rijden kan, als een Paard zoude lopen op zyn hardst". Ook staat in het stuk dat ook toen al de Friezen bekend stonden als goeie schaatsrijders -what else is new?-. En, iets relevanter; het blijkt dat het toen ook al als een grote prestatie gezien werd om op één dag langs alle 11 steden te schaatsen.Vanaf die tijd worden de berichten over de Elfstedentocht talrijker. In de 19e eeuw is er zelfs al internationale belangstelling voor de tocht.

Toegevoegd na 48 seconden:
Op 2 januari 1909 wordt de eerste Elfstedentocht in wedstrijdvorm uitgeschreven door de Friesche IJsbond. In Sneek is er een kopgroep van drie man; Minne Hoekstra, Van der Leij en Feith. Minne Hoekstra is zoon van een schaatsfabrikant uit Wergea, dat vlak bij Leeuwarden ligt. Zij denken een grote voorspong te hebben op Rooseboom, die op een gegeven moment 23 minuten achter hen lag. Rooseboom permitteert zich echter geen enkele pauze en voegt zich bij de andere drie. Later komt er ook nog een vijfde schaatser bij, te weten Noordenbos. Bij een valpartij, veroorzaakt door een verdwaalde plank op het ijs, verliest Minne Hoekstra zijn bril, wat het voor hem nog lastiger maakt om de scheuren in het ijs te zien.
Onderweg bedenken de vijf verschillende plannen om de winnaar te bepalen. Een van de koplopers stelt zelfs voor om te gaan loten wie er als eerste in Leeuwarden aan mag komen. Hoekstra schaatst voor binnenkomst in Leeuwarden van de resterende koplopers weg en wint de eerste Elfstedentocht in wedstrijdvorm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In januari 1891 maakte Pim Mulier een schaatstocht langs de elf Friese steden. Hij stond aan de basis van de organisatie van de eerste wedstrijd in 1909 en ontwierp het kruisje dat deelnemers krijgen die de tocht volbrengen.