Waarom spreken ze op RTL 7 van deflatiegevaar?

Ik dacht dat deflatie juist betekende dat de prijzen lager worden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Maar deflatie betekent ook dat de euro minder waard word en prijzen in de supermarkt dus omhoog gaan zonder dat lonen stijgen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is voor ons als consument natuurlijk interessant, maar als de productie (vaak gebasseerd op het arbeidsloon) van iets meer kost dan het uiteindelijk oplevert, dan schiet het natuurlijk niet op.

Ik heb al gehoord van een bedrijf waar ze komende tijd alle voorzieningen (vakantiedagen, vakantiegeld, salaris) voor de werknemers met 30% willen verlagen. Die zien het waarschijnlijk dus al aankomen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat betekend dat bedrijven minder inkomsten krijgen voor hun produkt en dat kan dan weer nadelig zijn voor de werknemers hun salaris of een bedrijf moet sluiten omdat de uitgaven groter zijn dan de inkomsten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deflatie kan voorkomen wanneer de vraag naar geld hoger is dan voorheen. Vraag en aanbod, dus meer vraag een hogere prijs. (dus, 1 euro is nu als voorbeeld 1 dollar waard en over een jaar 2 dollar, dan is die ene euro dus duurder geworden).

En inderdaad zitten daar gevaren aan. Ten eerste worden wij dan te duur ten opzicht van het buitenland. Het kost heel veel om hier iets vandaan te halen.

Ten tweede wachten mensen met het doen van aankopen. Als je vandaag voor 5000 euro een auto kunt kopen en volgende maand voor 4500 dan wacht je wel even. Hetzelfde is bij de huizenmarkt (voornamelijk in the USA) gebeurd.

Ten derde wordt het veel goedkoper om spullen uit het buitenland in te voeren, dus de nationale productie gaat ineens heel hard onderuit. Werkeloosheid is een gevaar dat hierdoor dreigt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de dalende prijzen is het niet zinvol meer voor ondernemers om te produceren, waardoor de productie als totaal afneemt: stagnatie en dus werkeloosheid.