Internet heeft voor-en nadelen. Maar is de balans nog positief?

internet had tot doel het vergaren van 'positieve' informatie en die samen te delen. Ik krijg steeds meer het gevoel dat die balans zoek is, zie maar naar het taalgebruik, ongepaste ads, beïnvloeding van jongeren/ouderen bij het spelen van 'harde' games met soms bizarre gevolgen e.d. Stompen de overbodige dingen die je te zien krijgt je niet af en beïnvloeden deze de maatschappij niet op een negatieve manier? Of bent U immuun voor deze dingen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

"Het vergaren van positieve informatie en die te delen" is er natuurlijk nog wel voor een gedeelte, maar er is zeker ook een negatieve kant geschapen, en een grote commerciele.
Ik ben er immuun voor,er zijn meer interessante dingen op deze wereld.
Maar talrijke mensen hebben meer liefde voor hun PC dan voor hun partner/familie ,huisgenoten,of omgeving.
Dat is wel wat je noemt negatieve beinvloeding.

En nu ga ik lekker de hond en mezelf een uur uitlaten,dat moet gewoon kunnen.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, ik denk dat Internet de maatschappij sterk in negatieve en positieve manier beïnvloed.

Negatief:
alles is toegankelijk, tot de meest walgelijke zaken toe. Vooral kinderen zonder vaardige, kritische of betrokken ouders kunnen alle negatieve informatie tegenkomen. De mens stompt af.
Voorbeeld: in de jaren 50 was een afbeelding van een vrouw in badpak al "spannend". En nu?

Positief:
de maatschappij is opener geworden, informatie is nu voor de overgrote meerderheid toegankelijk. Er zijn zeer veel praktische toepassingen van Internet die de maatschappij in al zijn gelegingen positief beïnvloeden.
Voorbeeld: lichamelijk gehandicapte mensen, maar ook ouderen kunnen nu via Internet vrijuit communiceren met bekenden en onbekenden.

Ik denk dat de balans voor de positief kritische mens positief doorslaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat mij betreft is de balans absoluut positief. Het internet heeft dingen mogelijk gemaakt, en maakt nog steeds dingen mogelijk, die zonder internet niet zouden kunnen.

Een simpel maar extreem effectief voorbeeld is: e-mail. Vrijwel kosteloos een bericht sturen naar waar-dan-ook-ter-wereld dat meteen binnenkomt. En er is natuurlijk nog veel meer: foto's delen en organiseren was nog nooit zo makkelijk, je bankzaken regelen kan direct, gemiste tv-uitzendingen bekijken... En uiteraard: vragen stellen aan een breed publiek en snel antwoorden krijgen! ;)

Wat betreft negatieve dingen: je hebt zelf in de hand welke sites je bezoekt en welke spellen je speelt. Als je je stoort aan advertenties kun je altijd een advertentie-blocker installeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ben volledig akkoord met het eerste deel. Is voor mij ook allemaal interessant, maar wat als anderen deze negatieve dingen bewust of onbewust tot zich nemen en hier totaal voor open staan en daardoor 'sociale wrakken' worden en anderen hierdoor negatief beïnvloeden? ik heb hier grote vragen bij voor de toekomst.