Hoewel bij oude gevelstenen zelden bekend is waarom voor een bepaalde naam of afbeelding gekozen is, laat de
afbeelding meestal niet veel aan de fantasie over.
"In de groene staadeler" van Hoogbrugstraat 74 is
echter voor velen wel een groot raadsel.
Die vreemde kop. De Engelsen noemen dat een ‘green-man’: een gezicht met bladeren en takken uit mond, neus of oren. Je vindt hem in vele culturen en alle tijden over de gehele wereld. Hij staat voor de levenskracht van de natuur, voor natuurverbondenheid. Groen is een vaak gebruikt woord voor jong, fris, nieuw.

Staadeler of Staedler of... vele andere schrijfwijzen betekent niets anders dan ‘stedeling’. In feite zou er dus ‘de nieuwe stedeling’ gelezen kunnen worden.
Amadea