Gedragen mensen zich aggressiever/slechter in warm weer?

Gebasseerd op een observatie van Amerikanen in de zomer.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee, met de temperatuur heeft dat rechtstreeks niets te maken. Maar het zal wellicht afhangen van de soorten vocht waarmee de personen hun dorst stillen. Als dat namelijk bijvoorbeeld een overvloedige hoeveelheid bier is geweest, dan zit de kans er dik in dat alcohol de veroorzaker van die agressie was.
Amadea
11 jaar geleden
Dat weet ik wel zeker omdat mensen met koud en/of slecht weer veel meer binnen zitten. Als het heet is gaan mensen veel meer naar buiten en komen elkaar tegen en door de hitte raken ze extra geprikkeld. Als je dan ook nog eens veel alcohol drinkt omdat je extra dorst hebt gaat het nog sneller fout.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je vanuit de psychologie antwoord op deze vraag zou geven, denk ik dat het antwoord 'nee' is.

Sommige mensen hebben wat meer temperament en zijn wat sneller agressief dan andere mensen. Dit kan op verschillende manier getriggerd worden. Voor bepaalde mensen die nogal snel agressief gedrag vertonen, kan warm weer zo'n trigger zijn. Maar mensen die van nature niet snel agressief worden of zich slecht behandelen zullen zich door warm weer niet ineens wel zo gaan gedragen.