Is je kind een tik geven een uiting van onmacht?

Slaan, tik, corrigerende tik allemaal bewoordingen voor het uithalen naar je kind. Maar komt dit naar voren als je niet meer beter weet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Andere antwoorden (14)

Nee, natuurlijk niet, Onverhoeds uithalen of een pak rammel geven is dat natuurlijk wel, maar een kind (vooral een jong kind dat verbaal nog slecht aan te sturen is en duidelijk de grenzen opzoekt, zo tussen de anderhalf en de drie) een gerichte tik op de vingers of pamper geven, zodat duidelijk is dat het ongewenste of gevaarlijke gedrag moet stoppen, is een zeer doeltreffende en eenvoudige en vooral ook voor het kind overduidelijk methode dat er een grens bereikt is (of gevaar op de loer ligt) .

Een kind laten zuigen en zaniken tot het je rood voor de ogen ziet en DAN uithalen, heeft niets maar dan ook niets met een tik geven te maken. Een verstandige ouder laat het niet zo ver komen - althans niet zo vaak - dat je kind bijna het slechtste uit je naar boven haalt. Want wanneer je je op DAT moment niet kunt beheersen, ga je beslist een stap te ver. Dan kun je beter even zelf de kamer uitgaan.

Een tik hoeft ook geen pijn te doen, als de schrikreactie maar voldoende is om het gevaarlijk gedrag te doorbreken en in eerste instantie een negatieve prikkel aan iets leuks of spannends te geven dat je gewoon echt niet kunt accepteren. Een goede tik wordt gegeven door een weloverwogen, (nog) rustige ouder, die niet de minste neiging heeft daarbij een grens te overschrijden. Het is ook niet echt hetzelfde als slaan, dat harder of vaker klinkt. Een tik is geen teken van onmacht, maar van kort en duidelijk overwicht, waar kinderen op een bepaalde leeftijd af en toe even behoefte aan hebben. Overigens niet eens ELK kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het volledig met je eens. +
Rieneke1
14 jaar geleden
mee eens, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar pijn is relatief, dus kun je nooit stellen dat het geen pijn doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus buiten jouw leeftijdsgrens (1,5 - 3 jaar) is het absolute taboo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In absolute taboes geloof ik niet zo. Je hebt vroeglerende en laatlerende kinderen, dus daar zal best wat speling in zitten, maar een kind onder de pakweg negen maanden of boven de 4 a 5 lijkt het me inderdaad niet de eerste optie.
Tegen die tijd hebben ze trouwens allang geleerd te reageren op aan de tik gekoppelde verbale waarschuwingen. Zodat een kind van vijf na een duidelijk : HE! al niet meer zomaar de weg oprent maar stopt in zijn aanloop. Want dat is natuurlijk het doel ; de tik is alleen maar een (tijdelijk) hulpmiddel. @Lotus ; je weet zelf ook wel dat een tik op de vingers of het beluierde achterwerk (!) heel anders aanvoelt dan een volle mep met de vlakke hand op het gezicht of een leren riem op de billen. Die laatste twee zijn bij mij absoluut taboe ja.
Natuurlijk is pijn relatief ; moet je sommige kinderen horen brullen als ze een injectie krijgen :roll: Zeer doen wil niet zeggen dat je iets echt breekt of beschadigd.
Weet je wat pijn doet ? Ondanks veertig waarschuwingen TOCH die breinaald in dat stopcontact steken, dat snoer van die lamp doorknippen of van die trap lazeren. Dat is ECHT au.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen, ik snap het nog niet helemaal.
Je hebt het volgens mij waar je eindigt met je reactie naar Lotus toe.
Dat die tik alleen maar mag wanneer het kind in gevaar is. Alle andere gevallen voor een tik mag niet, klopt dit?
Bedoel je dit ook met ongewenst gedrag (uit je antwoord)?
Wat ik dus nog niet snap, is waarvoor dient dan die tik precies?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongewenst gedrag is gedrag dat schadelijk kan zijn voor het kind (bepaalde planten niet eten, niet meer de vingertjes in het stopcontact, geen hondendrollen oprapen) of voor je eigen of andermans spullen (geen melk in de laptop druppelen, geen boterhammen in oma's video proppen).
Een tik hoeft pas eigenlijk als een kind dat niet eenmalig probeert, maar je echt aan het uitproberen is, dus ook in de genoemde voorbeelden is het echt niet alotijd nodig. Nou heb ik mijn oudste in haar leven iets van twee of drie keer een tik moeten geven en de jongste (heel ander kind) iets vaker, keer of twintig schat ik, dus de precieze momenten weet ik niet meer, maar in elk geval op momenten dat een verbale waarschuwing alleen niet genoeg is, en wegzetten of afleiden (vooral als je niet thuis bent) geen optie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok marleen een duidelijke uitleg. Krijg uiteraard nog wel andere vragen hieruit:
Wat denk jij wat die tik dan doet bij het kind? En in jouw geval zijn er twee verschillende kinderen. Waarbij kennelijk voor elk diezelfde tik een andere werking heeft? Je hebt al eerder gezegd, dat die koppeling tik en verbaal belangrijk is, en dat het de bedoeling is om uiteindelijk alleen verbaal af te kunnen. Voor je jongste kind heb je al meer dan 20x een tik "moeten' uitdelen. Kan het niet zo zijn dat dit voor je jongste kind niet de juiste methode is om hem te waarschuwen, benaderen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, nee hoor die is gewoon - sorry, oudste - wat intelligenter en dus vindingrijker en 'ontdekkeriger' dan de oudste was, en deed dus veel meer domme en gevaarlijke dingen, die ik zelf bij wijze van spreken niet eens kon bedenken. Wat de tik doet, is meestal een bepaald patroon doorbreken. Juist als ze weten dat je ze niet naar hun kamer kunt brengen of naar huis kunt gaan, kunnen ze heel bewust en heel treiterig de hele tijd hetzelfde blijven doen, of een totaal hysterische krijsbui krijgen, waar ze bijna achter hun eigen adem raken terwijl ze niet eens meer weten waar het om begonnen was. Daar moet je ze dan soms gewoon even uithalen. Een nat washandje kan soms ook werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ja, nu zeg je het zelf. Je omschrijving is nu heel anders en lijkt op: "Een kind laten zuigen en zaniken tot het je rood voor de ogen ziet en DAN uithalen,"
treiterig = zaniken.
Ik zie geen gevaar meer in de situatie! of geen melk in de laptop druppelen. Waarom niet even een plantenspuit vragen bij diegene waar je bent. Of even verplicht knuffelen.
Je kan ook een klein spuitflesje meenemen dan, te koop bij kruidvat. Kan je ook jezelf natspuiten en de situatie omdraaien naar lachen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Lotus, je schrijft: Maar pijn is relatief, dus kun je nooit stellen dat het geen pijn doet. Onderbouw die stelling nu eens, dat is volledig uit de lucht gegrepen en bovendien helemaal niet relevant in deze discussie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lat me raden, Gdanonym ; je hebt OF geen kinderen OF je hebt er niet 24/7 de zorg voor ? Je ziet het namelijk wel erg zwartwit allemaal. Een kind kan een behoorlijk poosje doorzaniken voor het je rood voor de ogen wordt hoor ; persoonlijk laat ik het zo ver gewoon niet komen, maar opvoeden is een dagtaak waar elke job volledig bij in het niet valt, en niemand is 24/7 een soort ubermensch. En één van de dingen die kinderen MOETEN leren is dat ze NIET 100 % van de tijd 100 % van de aandacht mogen opeisen, en dat er absoluut GRENZEN zijn. Als je ze dat als peuter niet leert, kun je je lol nog op als ouder. Nou snap ik waarom meer dan de helft van de gezinnen tegenwoordig professionele hulp nodig heeft.......:roll:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, geen kinderen. Mag ik nu geen mening hebben?
Je spreekt je reactie tegen met je antwoord. Je zegt a) "Een kind laten zuigen en zaniken tot het je rood voor de ogen ziet en DAN uithalen, heeft niets maar dan ook niets met een tik geven te maken. Een verstandige ouder laat het niet zo ver komen" en b) "Juist als ze weten dat je ze niet naar hun kamer kunt brengen of naar huis kunt gaan, kunnen ze heel bewust en heel treiterig de hele tijd hetzelfde blijven doen, of een totaal hysterische krijsbui krijgen, waar ze bijna achter hun eigen adem raken terwijl ze niet eens meer weten waar het om begonnen was. Daar moet je ze dan soms gewoon even uithalen." Dit is gewoon tegenstrijdig, eerst keur je tikken af, en dan praat je het goed (voor jezelf). Ja ze moeten leren om niet 100% aandacht te vragen. Maar met een tik gaat me gewoon veel te ver. Deze tikken gaan over emotie, over jouw "mogelijke en opbouwende" frustatie.
Bekijk het antwoord van Rose maar eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik heb het over een kind door en door laten gaan tot je het zelf niet meer in de hand hebt ; dat werkt niet. Dat het kind over zijn bout is, doe je verder weinig aan ; ze hebben soms van die buiten. A en B hebben dus niks met elkaar te maken ,want ze gaan over verschillende personen. Okee, het woord uithalen is in het tweede citaat niet mooi gekozen, omdat dit zo'n op-je-sokken-lopen thema is, maar ik ga er vanuit dat je inmiddels de nuance wel begrijpt. Zoniet, dan spreken we elkaar nog wel eens als je in de kleuters zit. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het niet iets om het kind al voordat hij over de toeren is, te corrigeren. Dan hoeft die tik helemaal niet. Dus als je je kind kent, kan je ook zien dat hij aanstalten maakt wat hem later over de rooie brengt. In mijn optiek, "leert" het kind niets als hij over de rooie is. Een kind is juist in staat om te leren als hij rustig is en hij wel de volle aandacht aan het krijgen is.
Dit is niet vlak voor of vlak na de tik het beste wat leren. Dit geldt trouwens ook voor volwassenen.
Ik vind slaan anders dan een corrigerende tik. Ik vind dat je als ouder zijnde NIET mag slaan, neem dan iemand van je eigen leeftijd! Als een ouder slaat heeft hij/zij het in ieder geval te ver laten gaan. Je moet er gewoon voor zorgen dat het niet zover komt.
Een corrigerende tik...daar zijn de meningen over verdeeld. Ik persoonlijk zo mijn kind op een andere manier straffen, er zijn daar dan ook genoeg manieren voor. Ik denk niet dat het een uiting is van onmacht, voor sommige onder ons misschien wel maar die hebben nog nooit gehoord van zelfbeheersing!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt verschillende manieren van slaan, de een kan het uit onmacht doen de ander bewust.
Uit onmacht slaan vind ik niet een gegronde reden om een corrigerende tik te geven. Want dan doe je dat niet voor wat het kind verkeerd heeft gedaan.

Ik denk ook niet dat het kwaad kan hoor, ja tenzij je over mishandeling sreekt natuurlijk. Dat KAN NIET, dat vind ik echt heel verschrikkelijk.

Soms moet een kind gewoon voelen, maar dat kan ook op een andere manier natuurlijk. En je dan bedoel ik niet dat je dan echt heel hard moet slaan ofzo. (even voor de duidelijkheid)
Belangrijk is dat je kind goed weet wat hij/zij verkeerd heeft gedaan. En daar dan wat van leert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tik hoeft niet per definitie een teken van onmacht te zijn, het kan ook koel berekenend opvoedkundig zijn.

Meestal signaleert het natuurlijk wel een vorm van onmacht. Als er emotie in het spel is, is er onmacht.

Wij hebben ons dochtertje nooit geslagen, ze is nu twaalf en een half, en van onhandelbaarheid is (vooralsnog) geen teken te bespeuren. Het is blijkbaar niet noodzakelijk.

Toegevoegd na 14 minuten:
Nederland zou te klein zijn als de overheid 'corrigerende tikken' in het strafrecht zou opnemen.

Toegevoegd na 1 uur:
En dan bedoel ik, uiteraard, voor volwassenen.
14 jaar geleden
Het is in de beleving van een kind niet mogelijk om te begrijpen wat volwassenen allemaal uitspreken. Hoe zeer je ook je best doet, een kind heeft nu eenmaal momenten waarop het niet voor rede vatbaar is. Op zo'n moment moet je fysieke maatregelen nemen, en daarmee bedoel ik in eerste instantie dat je het kind moet tegenhouden om iets te doen (hand vastpakken als hij naar je haren grijpt, of het kind uit de buurt van de trap houden door een traphekje e.d.).
Maar op sommige momenten zal je wel moeten communiceren met het kind terwijl het niet voor rede vatbaar is. Dan is lichamelijk contact in de vorm van een tik en/of een boos woord echt nodig om contact te krijgen en enigszins het besef te laten groeien dat de grenzen van het acceptabele overschreden zijn. Dat is geenszins een uiting van onmacht, het wordt pas onmacht als dit alledaagse praktijk wordt en een standaard manier om 'nee' tegen het kind te zeggen.
itsme
14 jaar geleden
Het hoeft geen onmacht te zijn. Slaan uit woede of frustratie is zeker een uiting van onmacht. Er zijn ouders die heel bewust de corrigerende tik toepassen. Zij vinden dat dat een goede manier is om een kind iets te leren.
In veel psychologisch onderzoek is echter aangetoond dat belonen van goed gedrag vele malen beter werkt dan straffen van slecht gedrag.
Ook is aangetoond dat uitleg waarom iets niet mag beter werkt dan een corrigerende tik.
Wat mij betreft is het aan de ouders zelf om het een of het ander toe te passen, maar bedenk wel dat de manier waarop je met je kinderen omgaat doorwerkt op je kinderen en op hun kinderen. Manier en stijl van opvoeden zit als het ware in de familie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik 8 was en de katapult had ontdekt, heb ik alle ruitjes van het patronaat bij de buurtkerk ingeschoten. Meneer pastoor kwam klagen. Mijn moeder gat hem de mattenklopper en bracht hem in mijn slaapkamer. Ik een ride kont, meneer pastoor opgewonden en de zaak duidelijk geregeld. Ik wist in ieder geval dat ik niet straffeloos, maar ruiten kon inschieten.
Dus niets onmacht, gewoon opvoeding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens, mooi voorbeeld. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1. Als je een andere straf had gekregen: helpen ruiten vervangen, de boel opruimen, of wat ook, dan had je dat net zo erg gevonden en was je dat net zo goed bij gebleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, maar dan wel voor Dounja! ofwel -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik denk echt dat je deze straf NOOIT zult vergeten.
En dus meer invloed heeft.
Even een praatje maken vergeet een kind denk ik wat sneller.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koolwitje, in dit geval heb ik het ook niet alleen over een praatje maken, maar het kind laten merken wat de gevolgen van zijn daden zijn. Als je als kind als die glasscherven moet opruimen, mee moet helpen om nieuwe ruiten te steken, merken hoeveel geld het kost, omdat je nog weken mee moet werken om dat geld terug te betalen... ik denk dat dat meer indruk maakt dan 1 keer een flink pak slaag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doenja, je kende mij niet als jongetje, slaap rustig verder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat klopt, ik kende je toen niet en ik ken je nu niet. Eigenlijk wel jammer... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dus van niet, ik heb vroeger ook eens de ruiten doorgegooid van een leegstaand huis, samen met mijn buurjongetje. En toen hebben onze ouders bedacht dat wij maar wat moesten helpen op zaterdagmiddag met klusjes. Maar ik weet echt niet meer welke klusjes. En daarna hebben we nog vanalles uitgehaald, omdat de straf toch niet erg was.
Zoals uit het antwoord van Rose al blijkt, kan het dus om een kind goed op te voeden, zonder ook een "tik" uit te delen.

Dus waarom zou je dan wel een tik uitdelen, als het niet hoeft.

In mijn optiek is hiermee ook duidelijk dat het een uiting is van onmacht en dat de tik ook gemakzucht is. Alleen maar omdat het zo goed werkt en heel simpel uit te voeren is.

Mijn collega vertelde eens vol trots een verhaal. Hoe moeilijk zijn kind de hele avond was. En dat hij haar toen een tik gaf en dat zij daarna poeslief was. Ook de volgende dag.
Ik dacht, natuurlijk wordt een kind poeslief. Dat doet iedereen als hij geslagen wordt. Dat is een hele eenvoudige methode.

Van een eenvoudige methode is het gevaar dat men gemakzuchtig wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ het is inderdaad de makkelijkste methode. Je kunt een kind ook wel even op de gang zetten, maar een tik is nooit de oplossing volgens mij.
Het is vaak een heel smal en eng gebied tussen de corrigerende tik en slaan uit onmacht.
Ik zal een heel eerlijk antwoord geven, als je vroeger zelf vaak geslagen bent, heb je de neiging om dit door te geven bij je eigen kinderen, als zijnde normaal en niet beter te weten.
Totdat je bewust wordt en ziet wat voor schade het kan aanrichten bij jezelf en het kind.
Eigenlijk ga je van het slechte van je kind uit, terwijl dat andersom zou moeten zijn.
Nu met deze wetenschap zie ik als belangrijkste dat je onvoorwaardelijk van je kind moet houden, en door lief te hebben goed gedrag van je kind te cultiveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand (een kind) willens en wetens de grenzen telkens niet alleen opzoekt, maar bewust overschrijdt en niet (meer) voor rede vatbaar is, zal een corrigerend(e) tik(je) deze persoon terug in de realiteit brengen en een duidelijk signaal ontvangen: STOP, zo NIET!.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afhankelijk van het gevoelsleven van een kind kan een "corrigerende" tik een positieve maar ook een negatieve uitwerking hebben. Een ouder die van zijn/haar kinderen houdt merkt meteen de effecten van een tik. Mocht het een positieve uitwerking hebben en het kind lijdt er niet onder, dan kan men de tik sporadisch toepassen. Ook in de dierenwereld ziet men ouders heel effectief tikken uitdelen en met positieve effecten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Lotus;

Ja, uiteindelijk is het een teken van onmacht om iets met woord of gebaar te beheersen. Maar het is ook weer een teken van fysieke (over)macht. En dan zou je het zelfs machtsmisbruik kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat vind ik niet ,mijn 3 kinderen zijn volwassen en gelukkige,vrolijke mensen geworden die echt weleens een corrigerende tik hebben gekregen,maar ja dat is 30 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen (en ook ouders) zijn er in alle soorten en maten. Het ene kind is meegaander dan het andere, en ook is met het ene kind beter te praten dan met het andere. Ik heb zelf vier kinderen, en ze hebben allemaal hun eigen aanpak.
Er zijn kinderen bij die je praktisch niet hoeft te corrigeren, die vertonen van huis uit wenselijk sociaal gedrag.
Er zijn er echter ook, die willens en wetens het bloed onder je nagels vandaan halen, liefst op een plek met zoveel mogelijk toeschouwers, om te kijken wat er gebeurt.
Een kind dat in het openbaar zijn moeder voor 'kutwijf' uitmaakt (gezien en meegemaakt, gelukkig niet mijn kind!) :-) mag van mij op dat moment een draai om zijn oren krijgen, of het nou midden in een volle winkel is of thuis op de bank.
Kortom: voor sommige kinderen helpt praten goed, anderen zijn gevoelig voor omkoperij (als je lief bent krijg je een snoepje), en er zijn er bij die alleen luisteren als je ze lichamelijk benadert. En dat betekent NIET dat je er op los moet meppen, maar van kleins af aan op ooghoogte komen met je kind, het vastpakken met twee handen en strak aankijken terwijl je duidelijk zegt wat je wil, is een goed begin. Maar zelfs dat wordt door sommigen al als 'te hard' ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms wel.
Als ouder weet je het soms even echt niet meer, en als laatste "redmiddel" word dit dan toegepast. MIsschien niet goed, maar als het werkt, is het ook weer niet heel erg. Een kind mag weten dat ook hij te ver kan gaan, en dat hij moet luisteren.
Ik ben zeker geen voorstander van slaan, of andere lijfstraffen, maar ik denk niet dat het kwaad kan als het toch af en toe (gecontroleerd en heel bedachtzaam!) gebeurd.