Is het zo dat ouders vroeger strenger waren dan tegenwoordig tegenover hun kinderen zo ja hoe zou dat kunnen komen?

Toegevoegd na 6 minuten:
vroeger zeg maar een 100 jaar gelden

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Alles was strenger, voor iedereen. Er werd veel meer in een keurslijf geleefd van alle dagelijkse beslommeringen. Voor de meeste mensen was het hard werken om te kunnen bestaan. Grote gezinnen, nog geen voorbehoedmiddelen. Toen was het leven een gevecht om te overleven, het geestelijk welzijn kwam op een latere plaats.

Nu hoeven we materieel niet te overleven. We zijn grotendeels onder het juk van de normen en waarden en moraal uit. Er is op veel gebieden veel meer vrijheid. Daarom is het ook voor kinderen veel ruimer. De nood voor de basale behoeften is er niet meer en dan kan je aan hele andere dingen toekomen.

Mijn antwoord klinkt misschien warrig, maar kortgezegd:
- welvaart
- geen juk meer van normen, waarden en moraal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

wat is vroeger?
opvoeding gaat in golfbewegingen, dat weer streng, dan weer vrij.
14 jaar geleden
Ja in de meeste gevallen wel.

Vroeger draaide het kind om de moeder.
Tegenwoordig draait de moeder om het kind.

Toegevoegd na 5 minuten:
Kan doordat de moeder andere taken had dan tegenwoordig en dus minder tijd voor het kind.

Tegenwoordig gaat het kind vaak naar een opvang heen, waar het kind centraal staat, vroeger was het kind denk ik gewoon bij de ouders ook tijdens het werk en kon de moeder daardoor minder aandacht aan het kind geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk hebben alle generaties voor ons zich stuk voor stuk steeds meer vrij proberen te vechten van hun ouders. Dus voedden zij hun kinderen elke keer weer ietsje losser op. Tel daarbij op dat de tradiotionele rolverdeling van vader en moeder is verdwenen, beide ouders werken, dus is er minder tijd om een structueel met het kind bezig te zijn. De opvoeding komt zo meer in de handen te liggen van het kind zijn omgeving en vrienden. Dit is al generaties lang zo, en zal waarschijnlijk alleen maar erger worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ouders waren veel en veel drukker dan tegenwoordig. Je hadvaak veel broertjes en zusjes die je wel om hulp kon vragen en daar werd je dan al vaak naar toe gestuurd. Opa en oma woonden er ook vaak nog bij en hielpen mee met de opvoeding. Niks met zachte hand. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Lijfstraffen waren de normaalste zaak van de wereld.
Ik denk zeker dat het er toen strenger aan toe ging dan tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ze inderdaad zo overkomen. Maar ze hadden veel kinderen, weinig geld en huishoudelijke apparaten ho maar.
Die mensen werkten zich een slag in de rondte en waren eigenlijk constant moe en afgepeigerd. Ziek geen tijd voor, enz. enz.
Kan me voorstellen dat ze niet zo pedagogisch bezig waren met hun kroost.
Niet luisteren, klets, geen gezeur, punt uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ouders waren vroeger misschien ietsje strenger, en strakker in de regels dan de ouders van tegenwoordig, maar het leven was ook heel anders. Er waren geen supermarkts, geen voorgesneden groenten, geen afwasmachines, geen verwarming door het hele huis, en vooral : er waren geen tv en video-spelletjes, die je in je eentje kon doen...
Het was vanzelfsprekend, dat je van kleins af aan meehielp in de huishouding - bij ons thuis was de vaste kreet :'Wat je zelf kan, moet je zelf doen', en 'eerst het werk, en dan het plezier'... Als het huishouden aan kant was, en het huiswerk gemaakt, was er tijd om met elkaar een spelletje te doen, of een leesuurtje te houden met mooie muziek op de radio, of de platenspeler, als je zoiets had. En tijdens het afwassen en schoenen poetsen was er altijd tijd om te praten over wat je bezig hield, wat je moeilijk vond in het leven, hoe verliefd je was op de jongen-van-dansles....
Dus ja, misschien waren ze wat strenger. Maar ook véél geïnteresseerder in wat er met de kinderen gebeurde, veel trotser op ieder klein 'goed' dingetje wat een kind maakte of leerde of kon.
En spelen kan je alleen, als de grenzen duidelijk zijn. Als er geen grenzen aangegeven worden, of als die vandaag anders zijn dan gisteren of morgen, ben je onzekerder of iets nu wél kan, of niet.
Ik denk, dat dat een betere beschrijving is : duidelijk, rechtlijniger, open voor gesprekken, maar niet persé voor dialogen over wat 'misschien' uit te handelen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat opvoeden er 100 jaar geleden anders aan toe ging, is zonder meer een feit. Deze veranderingen hebben vooral met maatschappelijke veranderingen te maken.
100 jaar geleden was er het inzicht "Wie zijn kind lief heeft, kastijdt het". Een pak slaag werd als een goed opvoedkundig middel gezien. Vandaag de dag mag dit eigenlijk niet meer. De regels werden destijds door kerk en ouders opgelegd en door het hele dorp gecontroleerd. De volwassenen hadden het voor het zeggen en het kind moest gehoorzamen. Deed hij dit niet dan kreeg hij straf.

Door de ontzuiling is de sociale controle minder; ouders werken vaak beiden buitenshuis; pedagogische inzichten zijn veranderd; door de media zijn mensen en kinderen mondiger; lijfstraffen op school en thuis mogen niet meer. Dit zijn slechts een aantal veranderingen tussen nu en 100 jaar geleden. Deze hebben allemaal invloed gehad op opvoeden.

Een groot verschil is de houding van de opvoeder die was vroeger anders. De ouders waren de baas en de kinderen hadden niets in te brengen. Gelukkig is deze denkwijze veranderd. Men luistert nu ook naar het kind.Soms slaat men daar in door en wordt het kind de baas, maar in de meeste gevallen wordt er een compromis gevonden waarmee ouders en kinderen goed uit de voeten kunnen.

De kinderen van vandaag de dag zijn mondiger en kunnen goed voor hun rechten opkomen. Ook hebben de ouders minder kinderen om op te voeden en meer geld. Ook werken veel ouders beiden buitenshuis. Dit resulteert ook vaak in toegeeflijkheid van de ouders. Ze zijn weinig thuis en dus moet het thuis alleen maar gezellig zijn. En opvoeden is niet altijd even gezellig.

Eén antwoord op je vraag is niet te geven. Het is een samenspel van oorzaken in een veranderde samenleving.