Waar komt het woord klopjacht vandaan?

De politie heeft een klopjacht geopend op de zoveelste idioot die, dit keer in Finland, om zich heen heeft staan schieten. Hierbij zijn zeker 4 doden gevallen. Vreselijk.

Wat heeft de zoektocht naar de dader met 'kloppen' te
maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Dat woord vindt zijn oorsprong bij de jacht op dieren.
Bij de klopjacht vormen drijvers een lijn en doorkruisen ze met veel lawaai het te bejagen gebied. Zo drijven ze de dieren in de richting vande jagers die ze vervolgens neerschieten.
Om dat lawaai te maken moet er flink 'geklopt' worden.
Op trommels, met stokken op bomen, op blikken, zolang het maar herrie maakt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk! Bedankt.

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat het te maken heeft met het vangen van dieren, bv konijnen. Door middel van kloppen werd het dier een bepaalde kant op gedreven, met doel om het te vangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk uit de jacht wereld, waar de drijvers met stokken in de struiken klopte om het wild op te jagen.!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals voorgaande antwoorden al aangaven, komt het inderdaad van de jacht. Een andere associatie is ook mogelijk: Men jaagt de dader op om hem vervolgens "klop te geven", of te wel: een flink pak op zijn donder. Dat straffen laat een fatsoenlijk mens tegenwoordig aan justitie over, maar in de tijd dat deze uitdrukking ontstond, ging een menigte de dader ook wel zelf te lijf.