Ben je verplicht om een ziektekosten te nemen?

een ziektekostenverzekering te nemen als je geen cent de makke hebt.

Toegevoegd na 1 uur:
ik vraag dit omdat iemand vanuit Portugal hier in Nederland terecht is gekomen die uiteraard gemeld is geworden bij de gemeente in de plaats van waaruit geprobeerd werd werk te krijgen.in maart geregistreerd maar nog steeds geen werk.In juni op kosten van diegene die hem in huis liet vertoeven en hem eten gaf toch maar ziektenkosten is gaan betalen voor hem. Nu word hem een boete opgelegd van zich telaat aanmelden bij menzis van eu.694,20.Hoe is dit mogelijk.

Toegevoegd na 1 uur:
Hij was trouwens vanuit z'n land verzekerd tegen ziektekosten tot juni

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (13)

Nee hoor,je bent het niet verplicht,maar wel a sociaal bezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere Nederlander is verplicht op z'n minst een basis ziektekostenverzekering te nemen. -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zijn er dan duizenden,die het niet hebben? En ze worden in elk ziekenhuis echt geholpen. Is dat niet a sociaal?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn er ook duizenden die door rood rijden. Mogen doet het echter nog steeds niet...
Een arts is verplicht je te helpen ongeacht of je verzekerd bent of niet. Dit hebben ze gezworen/beloofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@petergradiser; Je bent in NL wettelijk verplicht een basisziektekostenverzekering te hebben. Anders krijg je een fikse boete. Die duizenden zonder verzekering krijgen allemaal vroeg of laat een boete. Dat kan ook na een aantal jaar pas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar julie vinden het dus niet a sociaal,als je er geen hebt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was niet de vraag... Je word beoordeeld op je foutieve antwoord. Niet op het feit of we het wel of niet met je eens zijn of asociaal is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tuurlijk is het a-sociaal...maar ik gaf een min,omdat jij zegt;je bent het niet verplcht..maar je bent het wel verplicht.
Ja in Nederland is dit verplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken mensen die dat niet hebben, vanwege hun geloofsovertuiging. Is daar wel een andere regeling voor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze er achter komen krijg je een boeten lees ik zonet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn absoluut geen uitzonderingen voor ingezeten, ongeacht geloofsovertuiging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou wat zijn.... Thx trouwens voor de plusjes :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 @ollekebolleke: uitzonderingen zijn militairen deze zijn vanuit het werk al verzekerd bij Unive, dit gaat automatisch en je betaald geen ziekte kosten. Daarnaast is men dan ook verkerzekerd via de hoogste pakketten.
Zeker ben je dat in Nederland verplicht, en als je dat niet doet dan dwingen ze je er wel toe, via een loonbeslag. En terrecht, we willen hier niet van die Amerikaanse toestanden dat diabeten geen insuline kunnen krijgen omdat ze niet verzekerd zijn, of dat ziekenhuizen worden gesloten omdat ze een te grote toeloop van niet verzekerde patienten hebben of enz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Ja, dit is sinds een aantal jaren (geen idee hoeveel) verplicht. Als je er geen neemt, krijg je een boete die hoger is dan wat je voor een ziektekostenverzekering betaalt, dus het is verstandiger het wel te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de basisziektekostenverzekering is verplicht, de aanvullende paketten zijn facultatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja is verplicht, je wordt steeds meer verplicht in Nederland!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, een ziektekostenverzekering is verplicht in Nederland.

De zorgverzekeringswet is een ziektekostenverzekering voor iedereen. Een ziektekostenverzekering is verplicht. Iedereen moet zich dus verzekeren voor ziektekosten.

U moet in ieder geval een ziektekostenverzekering voor het basispakket afsluiten. Als u zich niet verzekert, krijgt u geen vergoeding van ziektekosten. Als men ontdekt dat u niet verzekerd bent moet u zelfs een boete betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, een basisziektekostenverzekering is verplicht. Indien je een periode niet verzekerd bent geweest krijg je daarvoor een fikse boete.

Ik heb een half jaar geleden zo'n boete gekregen. Ik was volgens hun administratie in 2006 en 2007 niet verzekerd geweest voor ziektekosten. De boete voor 2 jaar geen verzekering kwam neer op een slordige €4000,-
Ik schrok me rot. Zoveel geld. Dan is een verzekering per jaar goedkoper.
Gelukkig kon ik bewijzen dat ik wel verzekerd was geweest die periode. En na een hoop ellende en gedoe werd uiteindelijk de boete kwijtgescholden.
Maar het geeft je wel een beeld wat er gebeurt als je niet verzekerd bent. Gelukkig ben ik nog nooit niet verzekerd geweest, maar nu wil ik helemaal nooit meer onverzekerd rondlopen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je niet voldoende geld verdiend om een basiszorgverzkering te kunnen betalen, kan je zorgtoeslag aanvragen. Dit doe je bij de belastingdienst en word maandelijks uitgekeerd.
Je komt al in aanmerking als je minder dan €33.743 bruto per jaar verdiend als alleenstaande.

Voor meer info kan je kijken bij de bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je bent het verplicht een ziektekostenverzekering te nemen, maar hoe moet je die betalen van een bijstandsuitkering?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ingewikkeld verhaal.
Het enige wat je kunt doen met alle papieren naar Menzis gaan en de zaken uit laten zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ziekekosten verzekering moet voor hem in Portugal geregeld worden.En als hij hier een werkvergunning heeft dan kan het hier vanuit Nederland dan ben je wel verplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
U bent verplicht de Basisverzekering af te sluiten en een zorgverzekeraar is verplicht..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent in Nederland verplicht om een ziektekosten verzekering te hebben.

Als hij in Spanje een verzekering had lopen, en dat kan aantonen, dan heb je de kans dat hij onder de boete uit kan komen. Ik zou hem adviseren met de hele boel naar menzis te gaan, en alles open op tafel te leggen. Dat hi jhelemaal verbaasd is, en er vanuit was gegaan dat alles OK was omdat hij in Spanje een verzekering had lopen. Bij mijn weten ben je niet verplicht via een Nederlandse aanbieder een verzekering af te sluiten, maar ben je verplicht verzekerd te zijn.

Zoals gezegd: Ga met de papier handel naar Menzis, en probeer onder de boete uit te komen.