Is aangifte bij de politie verplicht in dit geval?

Mijn vrienden wonen in een flat. Nu is door een burenruzie door een dronken buurvrouw van dezelfde galerij bij hen een ruit ingekinkeld terwijl zij zelf uit waren, ze hebben het niet zien gebeuren maar wel gehoord. De woningbouw eist nu dat mijn vriend en echtgenote aangifte doen. Echter als zij dat doen zijn ze hun leven nog niet zeker want het zijn buren met temperament . Mijn vrienden betalen al tig jaren glasverzekering en hadden nog nooit schade. Ik weet dat het geen argument maar een ding is zeker; een aangifte is een vonkje in een kruidvat. Verstandig is het niet maar is het verplicht aangifte te doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Aangifte is niet verplicht. Ze zijn huuder en hebben geen belang bij dit verhaal. Mijn inziens kan de woningstichting als eigenaar gewoon zelf aangifte doen, als ze het belangrijk vinden. Zeker nu het een 'van horen zeggen verhaal' is, zet je met aangifte waarvan je zelf niets gezien hebt en misschien een valselijke beschuldiging doet, alleen maar kwaad bloed. Dit mogen ze niet verlangen van een huurder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik begrijp je vraag. Soms is het misschien wel (moreel) het beste om aangifte te doen, maar je moet inderdaad ook denken aan je eigen gezondheid.

Het punt is natuurlijk dat je vrienden de ruit vervangen willen hebben en dit vergoed willen hebben. Dit zal gaan via het glasfonds van de verzekering die via de woningbouw loopt. Daar kan in staan als voorwaarde dat in geval van vandalisme.. oid aangifte vereist is. Zeker nu je vrienden weten wat er aan de hand is en wie het gedaan heeft zal de woningbouw willen proberen om de schade te gaan verhalen.

Het blijft een heel lastig geval. Want de regels volgen kan goed leiden tot 'gedoe' in de buurt. Probeer dit eens bespreekbaar te maken bij de huurdersvereniging, bv bewonerscommissie oid. Wellicht is hiervoor een meer generieke afspraak te maken hoe hier mee om te gaan. Zeker in een flat heb je immers heel veel te maken met je buren die op de zelfde galerij wonen.

Dus: er is geen verplichting om aangifte te doen. Dit kan wel als eis staan in de voorwaarden van de verzekering om in aanmerking te komen voor vergoeding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij het doen van de aangifte alleen feiten vermelden.
Je vrienden moeten niet vertellen wat ze hebben gehoord of wat ze vermoeden. Dat kunnen ze toch niet bewijzen.

Feit is.
Bij het verlaten van het huis was het raam nog heel.
Bij terugkomst was het raam defect.
Hoe dat gekomen is weten ze niet, ze waren niet thuis toen het gebeurde.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij het doen van aangifte / het vragen om schade vergoeding bij de verzekering .. vragen ze naar ooggetuige, iemand die de voorgeval kan beschrijven. ( ik weet niet of je anoniem kan blijven bij de politie.. maar bij de verzerkering ben je zoiezo niet anoniem want dan moet je een getuige aanwijzen) ... mijn reactie was een aanvulling op vorig antwoord . succes met het
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oplossen van deze zaak.. en wat vervelend voor je vrienden.. hopelijk lukt het zo om zonder ruzie hier onderuit te komen.