Waarom geven bedrijven geld aan goede doelen?... omdat ze echt zo vrijgevig zijn?, of omdat het toch aftrekbaar is van de belasting ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Voor hun imago. Als je drijfveren van bedrijven goed bekijkt zijn ze, zolang het geen nonprofitbedrijven zijn, uiteindelijk bezig om winst te maken. Dat willen hun aandeelhouders ook. En met een goed imago maak je meer winst.

En de rest is dan, voor degene die wat krijgt, wel mooi meegenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het laatste is waar... Ze trekken het af van de belasting inderdaad... En ze maken er reclame mee naar anderen, die dan kiezen voor hun product... Want ze doen mee aan de verbetering van de wereld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zullen vast wel bedrijven zijn die uit ideële gronden een goed doel steunen. Maar helaas is het veelal een commerciële activiteit, zoals Xinix aangeeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan ook een bedrijf zijn die veel cuturele aktiviteiten
ondersteund omdat veel werknemers van dat bedrijf verbonden zijn met die instelling,of lid zijn van die instelling of verreniging.

Bij mij in het dorpje is dat ook zo.

En zoals al gemeld het voor het bedrijf aftrekbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zak beide wel zijn.!!
Maar het mes snijdt meestal aan twee kanten.
Naamsbekendheid en Klantenwerving.
Er zijn trouwens ook genoeg bedrijven die anoniem willen blijven.!

Belastingaftrek is er wel maar staat volgens mij niet op de voorgrond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de eerste plaats natuurlijk omdat het goede doelen zijn. Dat ze een gedeelte van de belasting terug krijgen trekt ze misschien wel over de streep om te doneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna al dat soort projecten hebben ook een commercieel effect. Zo zie je dat bedrijven die richting Azië beurzen willen financieren voor studenten uit die gebieden. Die studenten kunnen zich hier ontwikkelen. Voor bedrijven speelt mee dat ze later contactfiguren ter plaatse hebben. Wat ook veel gebeurt, is twinning. Bedrijven adopteren collega-bedrijven in bijvoorbeeld Oost-Europa, die ze helpen om technologische ontwikkeling door te maken. Dat is tegelijk voor hen ook een toegang tot die markt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag je alleen per geval beoordelen. Anders lijden de goeden onder de kwaden, als je allemaal negatieve zaken op gaat noemen die zogenaamd voor alle bedrijven zouden gelden. En omgekeerd ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omwile van het sociaal imago dat ze daarmee opbouwen. De aftrekbaarheid is lekker meegenomen.