Moet iedereen ( ook niet hondenbezitters) hondenbelasting betalen ?

Een deel hondenbezitters zegt dat de belasting die zij betalen voor algemeen belang gebruikt wordt door de gemeente,waar het voor bedoelt is(hondepoep opruimen) gebeurt niet.
Dus iedereen(ook niet hondenbezitters) pofiteren hiervan.

Ik weet dat er bij enkele gemeentes serieus over gepraat is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
paulus811
14 jaar geleden
Wegenbelasting wordt ook voornamelijk voor algemene belang gebruikt. Van de 16 miljard die binnenkomt wordt slechts 4 miljard besteeds aan het wegennet en voorziening voor de automobilist.

Het beste antwoord

Ik vind hondenbelasting sowieso belachelijk.
Ik heb zelf (nog) geen hond, maar in mijn gemeente moeten de eigenaren zelf de poep opruimen en de hondentoiletten zitten overvol met poep en dus wellicht ook ziektes. Ik snap niet wat er met de hondenbelasting wordt gedaan.

Afschaffen of de poep door de gemeente laten opruimen lijkt mij dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kiswum
Het antwoord van U is in mijn beleving het beste en het
juiste ,en heel neutraal voor ieder.
Bedankt voor de moeite,en prettige feestdagen. pluseen

Andere antwoorden (10)

in plaats van iedereen honden belasting laten betalen, lijkt het me logischer als iedereen belastingen voor algemeen belang zou gaan betalen. Kunnen we wel gemeentelijke belastingen noemen of zo. Hm.. Bestaat zoiets al niet..?

Natuurljik is het slechte zaak als hondenbelastingen niet voornamelijk voor onderhoudt van honden uitlaat plekken, poep wegruimen ed gebruikt wordt. Aan de andere kant.. Honden poepen overal, en veel mensen ruimen nog steeds de rommel niet op. Dus dat de rest van de nbevolking beter wordt van de hondenbelasting.. Waarom niet. We hebben toch ook allemaal last van de plakken * onder de schoenzolen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik vind het niet erg als ik hondenbelasting moet betalen omdat ik honden heb (heb er 2 en betaal 200 per jaar).

Wat me wel mateloos stoort is dat er geen kattenbelasting is en die beesten doen hun behoefte voornamelijk in andermans tuin.

Ook voor paarden zou belasting moeten worden betaald, de hopen die zij achterlaten zijn groter dan wat mijn hond in een heel jaar produceert. Ook moeten de verschillen per gemeente verdwijnen. Het is oneerlijk dat je belast wordt voor iets, dat in de gemeente ernaast gratis is.
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
O ja, om mijn klaagzang compleet te maken; zodra de gemeente de hondenuitlaatplaatsen beperkt, moet de belasting naar beneden. Ik krijg er immers ook minder voor terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor paarden ben ik het ermee eens, katten niet. Katten heb je geen controle over, dus katten-uitlaatplaatsen heb je niets aan, en de gemeente doet ook niets om het 'afval' op te ruimen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kattenbelasting zou dit effect hebben: ze worden nog sneller de nek omgedraaid of letterlijk op straat gegooid (hoe kleiner een dier, hoe makkelijker de mens 't dier zal afdanken). Want stel je eens voor dat een katteninspecteur bij iemand katten in huis zou aantreffen...
Daarbij is een kat veel kleiner dan de gemiddelde hond (waardoor het instandhouden van de administratie wel eens duurder kon zijn dan de inkomsten, als je de belasting gelijkwaardig naar beneden stelt vergeleken met honden), bijten ze nooit peuters dood, zijn de drollen die op straat liggen echt nooit van katten en bemesten de katten gratis je plantjes. Of hondenbelasting zelf dan wel zo nodig moet, is een andere discussie. In elk geval is de oorspronkelijke reden van de hondenbelasting niet meer van toepassing.
paulus811
14 jaar geleden
Hi essierulez, dus omdat de eigenaar er geen controle over heeft, moet er maar geen belasting worden geheven? Dat is toch de wereld op z'n kop? Ik ruim de poep van mn honden altijd netjes op, maar moet wél belasting betalen, ik vind dat bijzonder oneerlijk. Enne, de gemeente doet ook helemaal niets om de hondenpoep op te ruimen, het is gewoon een ordinaire melkkoe (of melkhond in dit geval). mmm, mijn honden zijn even groot als een (flinke) kat en dat ze de nek om worden gedraaid is echt niet waar hoor. Wel belasting heffen garandeert ook niet dat de baas er goed voor is en is ook geen enkele compensatie voor peuters die worden gebeten. Die relatie is er gewoon niet. En mag ik binnenkort met mijn honden jouw tuin komen 'bemesten'? Ik denk dat je me er (terecht) z.s.m. uit sodemietert. Maar van katten(bezitters) moet ik het kennelijk wel accepteren. Ben wel blij dat je de hondenbelasting op zich ter discussie stelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@essierulez: katten heb je wel onder controle over als je ze maar binnenhoud!
paulus811
14 jaar geleden
bq24, das helemaal waar. Ik ben geen kattenliefhebber, maar vind katten die nooit buiten komen altijd een beetje zielig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katten loop je niet achter aan, honden wel. Daarnaast begraaft een kat z'n poep, een hond doet t het liefst midden op de stoep.
Daarnaast zorgen honden voor meer overlast dan katten(behalve bij hondeneigenaren), er komen meer kinderen op de EHBO omdat een hond gebeten heeft.
@BQ24: Een kat binnenhouden die altijd buiten is geweest is zielig. Een vorm van mishandeling.
paulus811
14 jaar geleden
Essierules, katten poepen in MIJN tuin (zonder het te begraven overigens) en daar grijp ik in als ik in MIJN tuin bezig ben, is niet lekker. En dat er kinderen door honden gebeten worden zal best waar zijn, maar toch hopelijk geen reden om dan maar belasting te heffen? Die relatie ontgaat me echt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@essierulez: een hond kun je ook leren niet op de stoep te poepen, en je hebt poepschepjes, zakjes weet ik veel. het is aan de mensen hoe die dieren zich gedragen en of een ander er overlast van ondervind of niet. mijn zoontje is ook wel eens aangevallen door de valse kat van de buren, die ze altijd bij mij in mn tuin laten lopen, op mijn stoelen laat liggen en poepen en weet ik veel wat. je kan katten leren om binnen te blijven, niks zieligs aan. ik ken heel veel gelukkige binnenkatten. ik ken ook katten die wel buiten komen maar in eigen tuin worden gehouden. alles kan geregeld worden en aangeleerd. ik vind ... hondenbelasting, dan ook zeker kattenbelasting.
Ik ben wel bereid om als kattenbezitster de kosten 70 - 30 te delen. Maar dan moet dat eeuwige gezeur over katten ook een keer over zijn. Nog maar te zwijgen over met hoeveel meer 'gemak' deze met vergif (of andere 'creatieve' oplossingen) bestreden worden, en wat in sommige groepen zelfs als acceptabel wordt gezien(!).

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit omdat hier toch vaak naar verwezen wordt wanneer het om hondenbelasting gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kleiner dieren zijn, hoe acceptabeler 't wordt gezien om ze af te danken, een koppie kleiner te maken, aan hun lot over te laten, etc.
Daarom zullen velen de kleintjes verdrinken dan dat ze ze zullen aangeven bij de belasting. Belasting op katten invoeren is kolder. Eerst moet de mentaliteit van de mensen beter zijn. Dit lukt in dezen alleen door bijv. eerst dierenrechten in de grondwet op te nemen en actief te vervolgen bij misstanden en veel controle's uit te voeren. Zo lang dat niet zo is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ben ik helemaal met je eens! Net zozeer dat ik het tot op zekere hoogte eens kan zijn met mensen die een hekel aan katten hebben. Maar dat is net zo min de schuld van het beest zelf als van de hond waarbij ik uitglijdt in zijn poep. Maar wie controleert dat inderdaad? Overigens heeft mijn man net vanmiddag een kweekbakje voor de zwangere gup aangeschaft waarvan ik het zielig vind dat de jonkies zouden worden opgegeten door de andere vissen in de bak. Dus wie er nog wat wil straks? Gratis af te halen! :-P
Als _iedereen_ hondenbelasting moest betalen, heeft de hele belastingmaatregel geen enkele zin. Er wordt dan alleen geld verspilt aan 't administreren van die belasting.

Een regel waarbij de kosten over iedereen verdeeld worden, heeft geen meerwaarde over een regel waarbij de totale algemene inkomsten worden gebruikt voor 't beoogde doel.

Verder kan de hondenbelasting gebruikt worden voor 't instanthouden van poepveldjes. Woon je 'buiten', dan is hondenbelasting niet nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik ben voor, maar noem dan meteen alle andere belastingen ook hondenbelasting, dan doet dat de betaler nog een beetje eer aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hondenbelasting is ontstaan in de middeleeuwen.
Er werd voor vele soorten dieren die mechanische arbeid leverden een soort CO2 heffing gevraagd, naar huidige begrippen.
Honden trokken karren, liepen in raderen enz.
Het had geen drol te maken met de shit die ze produceerden.
Later is deze (oneerlijke) belasting niet opgeheven
behalve in sommige gemeenten .
Zeker nu de hondenbezitter al veel betaalt voor de verzorging van het dier, waar de volle klap aan BTW en andere heffingen over betaald wordt , slaat die belasting nergens meer op.
Het is een zeer goede zaak dat mensen de behoefte van de hond moeten opruimen, wormen en andere zeer ongezonde zaken verspreiden zich anders van onder de schoenzolen.
Toch zouden deze regels voor veel meer dieren moeten gelden.
Kattenkak is een infectiehaard van oa. toxoplasmose,
wat voor ongeboren kinderen hele ernstige gevolgen kan hebben en jonge kinderen vanuit de zandbak lelijk kan besmetten.
Dus niet stomweg belasting heffen, maar hoge boetes uitdelen aan aso's die zo een dampende drek doodleuk laten liggen.
Dus ook op uitlaatplaatsen opruimen die shit.
Voor de 100 Euro die men dan minder aan belastig betaalt,
kan men heel wat zakjes kopen.
De rest van wat de belasting minder vangt, wordt volgens mij beslist bespaard op ziektekosten , voortvloeiend uit de viezerikkerij uit het verleden.
Zet maar gerust 100 Euro boete op het opzettelijk laten liggen van die rommel.
De vervuiler betaalt toch, of niet soms!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zou mooi zijn als de hondenbelasting wordt afgeschaft en alle kosten uit een gemeenschappelijke pot komt. Nu wordt het geld namelijk niet besteed aan de honden maar aan algemeen belang. Het is dus echt flauwekul. De gemeente is overigens vrij om deze belasting te heffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, absoluut niet. Ik ga niet betalen voor een belasting die hondenbelasting heet omdat ik geen hond heb. Hondenbezitters moeten er zelf maar voor zorgen dat de gemeente doet met geld wat ze moet doen. Het is niet aan de niet hondenbezitters hier voor te betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor niet iedereen.
Iedereen die een hond heeft, is verplicht hondenbelasting te betalen. Als u een hond aanschaft, moet u hiervan binnen veertien dagen aangifte doen. Ook als u al een hond heeft en er nog één bijneemt, moet u aangifte doen. De gemeente voert huis-aan-huis-controles uit op het bezit van honden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het hier niet mee eens. erworden veel plekken ingericht en schoongehouden voor de honden. en de rest die schoongehouden moet worden omdat de baasjes dit zelf niet doen.!!!!!
De "honden en katten" bezitters moeten gewoon betalen, oftewel de vervuiler betaald.